جواب های علمی به سوال های فرضی

کره زمین

کره زمین

۱٫ اگر شعاع زمین دو برابر شود:

 شعاع زمین دو برابر شود

شعاع زمین دو برابر شود

اگر شعاع زمین دو برابر شود، از آنجایی که حجم کره از فرمول ۴/۳Πr³ به دست می آید و چگالی زمین ثابت است، جرم زمین هشت برابر می شود. بنابراین بر اساس فرمول نیروی گرانشی [G.M.M’/R²] جاذبه ی زمین ۲ برابر می شود. یعنی این که وزن هر جسمی بر روی زمین دو برابر می شود. در چنین شرایطی بیشتر موجودات زنده ی کره زمین از جمله انسان ها، به خاطر وزن زیاد خود متلاشی می شوند و موجودات تازه ای که با شرایط سازگاری دارند به وجود می آیند. البته ممکن است درختانی که بلند و کلفت هستند باز هم رشد کنند ولی نیاز به ساختار محکم تری دارند. حیوانات هم باید پاهای قوی تری داشته باشند که بتوانند وزن دو برابر خود را تحمل کنند. البته امکان ندارد که جاذبه ی زمین به طور ناگهانی دوبرابر شود!

۲٫ اگر همه ی انسان های دنیا همزمان بپرند:


جمعیت کل جهان تقریبا ۷ بیلیون نفر است. اگر جرم میانگین هر فرد را ۶۰ کیلوگرم در نظر بگیریم، کل انسان ها ی دنیا ۴۲۰ بیلیون کیلوگرم جرم دارند. حالا چه می شود اگر تمام مردم جهان همزمان بپرند؟ به خاطر این که انسان ها بر روی پوسته ی کره ی زمین تقریبا به طور مساوی پخش شده اند، نیرو های ناشی از پرش همدیگر را خنثی می کنند و اتفاق خاصی نمی افتد. پس بیایید تصور کنیم که تمام ۷بیلیون نفر انسان را در یک جا دور هم جمع کرده ایم.

آلاین دانشمندی در دانشگاه لوییزیانای جنوبی با استفاده از قانون پایستگی انرژی بررسی کرد که در چنین شرایطی چه بلایی بر سر کره ی زمین می آید. به خاطر ساده کردن مسئله او فرض کرد که مقدار پرش میانگین هر انسان برابر ۳۰ سانتی متر است و این که همه ی انسان ها از یک نقطه پرش می کنند.

محاسبات او نشان داد که نیروی ناشی از پرش به زمین سرعت ۰/۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۲۶ متر بر ثانیه می دهد یعنی در مدت یک ثانیه زمین به اندازه ی یک صدم شعاع یک اتم هیدروژن حرکت می کند. اما آیا این تغییر دائمی است؟ آلاین گفت: خیر، هنگامی که مردم دوباره به زمین می خورند، کره به جای خودش باز می گردد.

۳٫ اگر تمام گربه های دنیا بمیرند:

گربه
با این که به نظر می رسد گربه ها هیچ کار مهمی در دنیا انجام نمی دهند، محققان می گویند اگر تمام گربه های دنیا بمیرند، اوضاع برای ما انسان ها بسیار نامناسب خواهند شد. آن ها نقش مهمی در متعادل نگه داشتن تعداد جانوران کوچک از جمله موش ها دارند. همچنین با کشتن موجودات موذی در زمین های کشاورزی آمار خرابی محصولات کشاورزی را بسیار کاهش می دهند.

حالا بیایید تصور کنیم که همچین اتفاقی بیفتد. چه قدر طول می کشد تا وضعیت زندگی ما تغییر کند؟ تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده اند. یکی از این تحقیقات در سال ۱۹۹۷ در بریتانیا انجام شد. نتیجه ی این آزمایش این بود که هر گربه خانگی در طول شش ماه به طور میانگین ۱۱ موجود کشته شده (موش، پرنده، قورباغه و…) به خانه می آورد. یعنی ۹ میلیون گربه نزدیک به ۲۰۰ میلیون جانور را در طول یک سال می کشند.

آزمایش دیگری در سال ۱۹۷۹ در نیوزلند انجام شد. در این آزمایش محققان تمام گربه های یک جزیره را تخلیه کردند. با این کار تعداد موش های این جزیره به سرعت افزایش یافتند. بعدها مشاهده شد که جمعیت مرغان دریایی هم به دلیل این که موش ها از تخم های آنان تغذیه می کردند، کاهش یافت.

حالا دیگر خودتان می توانید تصور کنید چه اتفاقی خواهد افتاد!

۴٫ اگر فقط یک نوع غذا بخوریم:

غذا

غذا

هیچ غذایی وجود ندارد که تمام مواد مورد نیاز بدن انسان را داشته باشد. اگر تنها یک نوع میوه یا یک نوع سبزیجات یا یک نوع حبوبات بخوردید، درنهایت اندام های بدنتان به دلیل کمبود آمینو اسید ها از کار می افتند و اگر تنها از گوشت تغذیه کنید، به دلیل این که گوشت ها کربوهیدرات های کمی دارند،در نهایت بدن شما مجبور می شود تا از ماهیچه ها ی خودتان مصرف کند. شاید بگویید مصرف ماهیچه زیاد بد نیست ولی باید بدانید که قلب هم ماهیچه است!

خوردن تنها یک نوع از هر چیزی به جز میوه ها باعث کمبود ویتامین C در بدن می شود. به خاطر این که بدن همیشه مقداری ویتامین C دارد، علائم کمبود ویتامین C هشت ماه بعد از شروع آن ظاهر می شوند. در ابتدا انسان احساس بی حالی و استخوان درد می کند. مدتی بعد لکه های عجیبی رو پوست ظاهر می شوند که بعدها تبدیل به زخم های دردناک می شوند. مدتی بعد علائم دیگر یعنی یرقان، تب و افتادن دندان ها ظاهر می شوند و کمی بعد شخص می میرد.

در کل خوردن یک نوع از هر چیزی به مرگ منجر می شود، پس فکر امتحان کردن همچین چیزی را از سرتان بیرون کنید!

۵٫ اگر اندازه ی خورشید نصف شود:

خورشید

خورشید

دما، رنگ و قطر یک ستاره به جرم آن بستگی دارد. ستاره های بزرگ تر از خورشید، داغ تر و آبی تر و ستاره های کوچک تر از خورشید، سرد تر و قرمز تر هستند. اگر جرم خورشید نصف شود تبدیل به نوعی ستاره می شود که به آن کوتوله ی قرمز می گویند.

در ستاره ی کوتوله ی قرمز، شعاع کمربند حیات کوتاه تر از ستاره ی مانند خورشید است. کمربند حیات به منطقه ای اطراف ستاره می گویند که آب می تواند بر روی سیاره به صورت مایع قرار داشته باشد یعنی نه زیاد سرد است و نه زیاد گرم. اگر زمین با فاصله ی کنونی دور خورشید بچرخد، آب بر روی سطح آن منجمد می شود. ولی مثلا سیاره ی عطارد در کمربند حیات خورشید قرار می گیرد.

در ستاره ی کوتوله ی قرمز، شراره های خورشیدی بیشتری اتفاق می افتند که رو سیاره ی های نزدیک تر تاثیر می گذارند. همچنین ممکن است در سیاره های نزدیک به کوتوله قرمز، همیشه یک سمت آن ها به سمت خورشید باشد مثل ماه نسبت به زمین. در این صورت یک سمت سیاره همیشه سرد و تاریک و یک سمت آن همیشه گرم و روشن خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *