حقایقی درباره ی اژدهای کومودو

اژدهای کومودو بزرگترین و قوی ترین مارمولک روی زمین است. طول این اژدها به سه متر هم می رسد و وزنش تقریبا ۹۰ کیلوگرم است. دمی ماهیچه ای و قوی دارد که در شکار از آن استفاده می کند. اژدهای کومودو نهایتا می تواند ۳۰ سال زندگی کند و همچنین می تواند از درخت بالا برود و شنا کند. این خزنده تقریبا همه چیز می تواند بخورد و اغلب به گوزن، بز، سگ و گاهی به انسان حمله می کند. علاوه بر این که بزرگترین مارمولک است، اژدهای کومودو ویژگی های بسیار جالب دیگری هم دارد!

اژدهای کومودو

اژدهای کومودو

اژدهای کومودو دید خیلی خوبی دارد و می تواند تا ۳۰۰ متر جلوی رویش را ببیند. این خزنده زبانی چنگال مانند دارد که به وسیله ی آن هم می تواند بچشد و هم می تواند بو کند! اژدهای کومودو هنگام شکار به خوبی مخفی می شود و برای شکارش کمین می کند، در موقعیت مناسب، با استفاده از پاهای قوی، پنجه های تیز و ۶۰ دندان کوسه مانندش به شکارش حمله می کند و در بیشتر مواقع آن را شکست می دهد. اژدهای کومودو شکارچی قهاری است. بعد از شکار، تنها ۱۲ درصد از بدن شکارش را به جا می گذارد، این در حالی است که شیر ۳۰ تا ۳۵ درصد بدن شکارش را از خود به جا می گذارد.

حتی اگر موجودی خوش شانس باشد و بتواند از دست این مارمولک غول پیکر فرار کند، شانسش زیاد دوام نمی آورد. بزاق اژدهای کومودو بیش از ۵۰ نوع باکتری مختلف دارد که با گاز گرفتن وارد بدن قربانی ببچاره می شوند. معمولا قربانی بیچاره مذکور ۲۴ ساعت بعد به دلیل مسمومیت خونی می میرد. کومودو با استفاده از حس بویایی قوی اش به آرامی دنبال شکار خود می رود و منتظر می شود تا باکتری ها کارشان را انجام دهند، سپس از جسد قربانی اش تعذیه می کند. اژدهای کومودو در هر مرتبه می تواند به اندازه ی ۸۰ درصد جرم بدنش غذا بخورد! بزاق اژدهای کومودو روی خود اژدهای کومودو تاثیری ندارد. خزندگانی که در نبرد با یکدیگر زخمی می شوند، علائمی در زمینه ی مسمومیت خونی از خود نشان نمی دهند.

اژدهای کومودو بین ماه های مه و آگوست جفت گیری می کند و جنس مونث در ماه سپتامبر تقریبا ۳۰ تخم می گذارد. نوزاد اژدهای کومودو بسیار کوچک و ضعیف است. این نوزاد تنها ۱۰۰ گرم وزن دارد و طولش ۴۰ سانتی متر است. آن ها زندگی سختی در پیش دارند. نوزاد کومودو بیشتر اوقاتش را روی درختان می گذراند چرا که در آنجا از شر بقیه ی شکارچی ها از جمله کومودو های بالغ که از نوزادان همنوع خود تغذیه می کنند، در امان است.

محل زندگی اژدهای کومودو جزایر کومودو، رینکا، فلورس و گیلی موتانگ در کشور اندونزی است. این خزندگان به خاطر کوچک بودن محل زندگی، در خطر انقراض قرار دارند. پارک ملی کومودو که در سال ۱۹۸۰ در اندونزی تاسیس شد، کمک زیادی به محافظت این خزندگان از دست شکارچیان قانونی و غیر قانونی کرده است. در حال حاضر تقریبا ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ اژدهای کومودو در طبیعت وجود دارند اما متاسفانه تنها ۳۵۰ جنس مونث از این مارمولک باقی مانده است. آتشفشان، زلزله، خراب شدن محیط زندگی، شکار غیر قانونی و توریسم از عوامل در خطر قرار گرفتن این خزندگان هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *