خوشمزه ترین غذاهای ایرانی در هر یک از شهرهای ایران

ایران یعنی دنده‎ کباب‎های چرب، زعفران لطیف، خورش‎هایی که لیمو عمانی خوشمزه‎ترشان کرده و شیرینی‎های نرم پر از خامه با بوی گلاب!

ایران کشور ا‎ست که اگر برای سفر انتخاب کنید، در آن از شما مثل یک پادشاه پذیرایی می‎کنند. بسیاری از آثار تاریخی ایران  به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده، به علاوه زیباترین معماری جهان اسلام و مناظر دیدنی فوق العاده‎ای را در خود گنجانده است. این کشور خانه‎ی خوشمزه‎ ترین غذاهای دنیا است. در این مقاله بهترین غذاهای ایرانی به شما معرفی می‎شود.

اگر از تهران گذر کردید، چلوکباب را امتحان کنید

کباب یعنی تکه‎های گوشت گوسفند یا مرغ که روی ذغال برشته شده‎اند و روی یک بشقاب برنج کره‎ای قرار می‎گیرند. این غذا یکی از مهم‎ترین وعده‎های غذایی ایرانی‎ها محسوب می‎شود. در کنار آن گوجه‎ی کباب شده، ماست چکیده، سبزی تازه و خیارشور ترد سرو می‎شود. در تمام خیابان‎های ایران یک رستوران چلوکبابی پیدا می‎شود. اگر دوست دارید در یک رستوران لوکس غذا میل کنید، رستوران شاندیز تهران جای مناسبی برای شما است. کباب چنجه به همراه سماق یک ترکیب فوق‌العاده خلق می‎کند.

چلوکباب

با آش رشته اصفهان به گذشته سفر کنید

آش همیشه در برنامه‎ی غذایی ایرانی‎ها جا داشته است، تا حدی که به کسی که در ایران غذا می‎پزد، آشپز گفته می‎شود. آش رشته غذایی دلچسب است که با حبوبات، سبزیجات تازه و رشته تهیه و معمولا با کشک سرو می‎شود. بهترین مکان برای لذت بردن از آش در هتل عباسی اصفهان است. جایی که درختان پرشکوفه و آب‌نماهای زیبا شما را احاطه کرده‎اند. این هتل ۳۰۰ ساله قدیمی‎ترین هتل جهان معرفی شده است.

آش رشته

اگر به مشهد سفر کردید، دیزی بخورید

این غذای سنتی با گوشت گوساله، نخود و سیب زمینی تهیه می‎شود و تمام مواد لازم در یک ظرف سفالی برای چند ساعت روی آتش قرار می‎گیرد و گوشت به حدی می‎پزد که می‎توانید آن را با چنگال له کنید. این غذا مخصوص شهر مشهد، شهر امام رضا، هشتمین امام شیعیان است. تمام رستوران‎ها و کافه‎های کوچک برای ناهار یا شام دیزی سرو می‎کنند و به همراه نان لواش روی میز می‎برند. سپس نان روی میز به تکه‎های کوچک تقسیم می‎شود و داخل ظرف سفالی ریخته می‎شود تا قسمت رقیق آب گوشت را به خود جذب کند.

دیزی

برای خرید گلاب کاشان توقف کنید

گل رز یکی از گیاهان بومی ایرانی ست و از ۲۵۰۰ سال پیش ایرانی‎ها از گلبرگ گل رز برای تولید گلاب استفاده می‎کردند. هر سال در کاشان جشنواره‎ی رز برگزار می‎شود و می‎توانید تمام مراحل تهیه‎ی گلاب را مشاهده کنید. از برداشت گل گرفته تا جدا شدن گلبرگ‎ها! در طول این جشنواره تمام شهر را بوی گل دربر می‎گیرد و هیچ چیز بهتر از خوردن یک کاسه فالوده‎ی خنک در این فضای رنگی نیست.

فالوده

از سرسبزی تالش لذت ببرید

جنگل‎ها و زمین‎های برنج تالش در کنار دریای خزر یکی از زیباترین مکان‎های طبیعی ایران در فصل بهار و تابستان هستند و ایرانی‎ها برای کوهنوردی و گذراندن ساعاتی در طبیعت به این منطقه سفر می‎کنند. ترشه تره یکی از غذاهای این منطقه است که با سبزیجات تهیه می‎شود. برای تهیه‎ی ترشه تره از چند کیلو اسفناج، کرفس، جعفری، گشنیز و جعفری استفاده می‎شود. در کنار هر وعده‎ی غذایی نوعی پیش غذای پرسبزی تهیه می‎کنند. سبزیجات پخته شده با آبلیموی تازه هم زده می‎شود و در آخر چند تخم مرغ در کنار سبزیجات قرار می‎گیرد.

اگر عاشق شیرینی‎جات هستید، به یزد سفر کنید

شهر سحرآمیز یزد یکی از شهرهای تاریخی آجر خشتی است که در فلاتی بین بزرگ‎ترین صحراهای ایران واقع شده است و برای بادگیرها، معابد زرتشتیان قدیم و شیرینی‎های کوچکش شناخته می‎شود. تمام قنادی‎های این شهر شیرینی‎هایی از جمله باقلوای بادامی و نوعی شیرینی پرهل و پسته به نام قطاب می‎فروشند.

قطاب

ته چین برنج شیراز را از دست ندهید

ته‎دیگ، برنج برشته و کره‎ای است که در قسمت پایینی قابلمه تهیه می‎شود. ته چین نوعی غذا است که تمام زیبایی‎های ته‎دیگ را چند برابر می‎کند. برای تهیه‎ی ته چین ابتدا برنج با ماست، زرده‎ی تخم مرغ و زعفران مخلوط می‎شود و لایه‎هایی از مرغ یا گوشت پرادویه در کنار آن قرار می‎گیرد و سپس به قدری می‌پزد که حسابی طلایی شود. شهر شیراز پایتخت ته چین‎های ایرانی است.

ته چین

کوفته تبریزی را فراموش نکنید

ایرانی‎ها عاشق کوفته‎های بزرگ هستند و بهتر است برای پیدا کردن خوشمزه‎ترین  کوفته‎ها به شهر تبریز واقع در شمال غرب ایران سفر کنید. در تبریز کوفته‎هایی حاوی گوشت، لپه، زرشک، گردو، کشمش و تخم مرغ آب‎پز تهیه می‎شود. معروف‎ترین نوع آن کوفته تبریزی است که هم نام شهر را به دنبال خود دارد و هم بسیار بزرگ است. این کوفته در سسی با ترکیب زعفران و گوجه غوطه‎ور می‎شود.

کوفته تبریزی

با غذاهای تند بندرعباس گرمای جنوب را تجربه کنید

غذاهای جنوبی دقیقا مثل آب و هوای گرم منطقه حسابی تند و فلفلی هستند. بندر عباس در مسیر تجارت ادویه بین هند و اروپا واقع شده است. اگر دوست دارید قلیه میگو را امتحان کنید، به بندر عباس سفر کنید. این خورش تند با چند مشت گشنیز تازه، فلفل قرمز، میگو و تمر هندی پخته می‎شود. بهترین جا برای انتخاب غذاهای دریایی رستوران‎هایی هستند که در نزدیکی بازار ماهی قرار گرفتند. چون در این رستوران‎های ماهی صید روز طبخ می‎شود.

اگر از ماسوله گذر کردید میرزا قاسمی را از قلم نیندازید

سفری به روستای ۱۰۰۰ ساله‎ی ماسوله در کنار تپه‎های گیلان شما را به سال‌های پیش و زندگی بومی و قدیمی ایران می‎برد. برای انتخاب غذاهای پرسبزی این منطقه یکی از بهترین گزینه‎ها است. مهم‎ترین غذای ماسوله میرزا قاسمی است که با بادمجان دودی که روی ذغال داغ پخته شده، تهیه می‎شود؛ سپس با سیر تازه به آرامی تفت می‎خورد و با گوجه‎ی له شده و روغن زیتون محلی ترکیب می‎شود.

میرزا قاسمی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *