دانشمندان از ماه به‌عنوان آینه‌ برای جست‌وجوی حیات فرازمینی استفاده می‌کنند

ماه

گروهی از محققان مدتی پیش به‌منظور مطالعه‌ی لایه‌ی ازون زمین حین ماه‌گرفتگی، از خودِ ماه به‌عنوان آینه بهره گرفته‌اند. این کار مسیر جست‌و‌جو برای حیات فرازمینی را در آینده هموارتر می‌کند.

گزارشی جدید ادعا می‌کند ستاره‌شناسان در جریان ماه‌گرفتگی، از ماه به‌عنوان آینه‌ای برای مطالعه‌ی زمین استفاده کرده‌اند. این روش تا حد زیادی می‌تواند چگونگی استفاده‌ی دانشمندان از ماه را به‌منظور جست‌و‌جو برای حیات فرازمینی شبیه‌سازی کند.

بخش تاریک ماه

 

در مطالعه‌ای که بین ۲۰ تا ۲۱ ژانویه‌ی ۲۰۱۹ (۳۰ دی تا ۱ بهمن ۱۳۹۷) به‌طول انجامید، دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، پروژه‌ی مشترک بین ناسا و سازمان فضایی اروپا، توانستند در جریان ماه‌گرفتگی لایه‌ی ازون را در اتمسفر زمین بررسی کنند. فرایند بررسی لایه‌ی ازون غیرمستقیم انجام شد؛ ولی دانشمندان به‌منظور بررسی ازون، ازطریق تلسکوپ هابل نوری را ثبت کردند که از سطح ماه بازتابیده شد و از اتمسفر زمین عبور کرد.

پیج ارزونی لباس

آلیسون یانگ‌بلاد، از اعضای آزمایشگاه فیزیک فضایی و اتمسفر در شهر بولدر ایالت کلرادو و محقق ارشد مشاهدات تلسکوپ هابل، در بیانیه‌ی جدید ناسا می‌گوید:‌ «پیداکردن ازون اتفاق درخورتوجهی است؛ زیرا ازون فراورده‌ی جانبی فتوشیمیایی اکسیژن مولکولی به‌حساب می‌آید که خود فراورده‌ای جانبی از زندگی است.»

 

معمای مرکز کنترلی بر روی ماه

اعضای تیم آزمایشگاه فیزیک فضایی و اتمسفر شهر بولدر می‌گویند مطالعه‌شان می‌تواند به محققان مزیت‌های متنوعی ارائه دهد و به آن‌ها کمک کند بهتر از قبل به جست‌و‌جوی حیات فرازمینی مشغول شوند. یانگ‌بلاد در‌ادامه‌ی سخنانش گفت: «یکی از اهداف اصلی ناسا این است سیاره‌هایی را شناسایی کند که می‌تواند امکان زندگی را فراهم سازند.»

پوسته ماه

ماه

یانگ‌بلاد سپس در سخنان خود سؤالات جالبی مطرح می‌کند:

اگر سیاره‌ها را مشاهده کردیم، چگونه می‌توانیم بفهمیم سکونت‌پذیر هستند یا سکونت‌ناپذیر؟ این سیاره‌ها با ابزارهایی که امروزه ستاره‌شناسان برای بررسی و مطالعه‌ی اتمسفر سیاره‌های خارجی دردسترس دارند، چگونه به‌نظر خواهند رسید؟ دقیقا به‌همین‌دلیل است که توسعه‌ی مدل‌هایی از اتسمفر زمین برای مطالعه‌ی دقیق‌تر، کار بسیار مهمی به‌حساب می‌آید. می‌توان از این مدل‌ها به‌عنوان مثالی برای طبقه‌بندی انواع اتمسفرها در سیاره‌های خارجی استفاده کرد.

لوازم آرایش و لوازم تحریر فانتزی اینجا کلیک کن

ازون ازطریق جذب اشعه‌های مضر فرابنفش، به حفاظت از زندگی در کره‌ی زمین کمک شایانی می‌کند. محققان می‌گویند این نخستین‌بار است که ماه‌گرفتگی در طول موج‌ فرابنفش ازطریق تلسکوپ‌های فضایی ثبت می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *