دانلود کتاب تاریخ جادوگری

 کتاب تاریخ جادوگری

کتاب تاریخ جادوگری

:: مشخصات کتاب

نام کتاب: تاریخ جادوگری
نویسنده: دکتر ایرج گلسرخی
زبان کتاب: فارسی
فرمت: PDF
تعداد صفحات: ۷۳۹ صفحه
حجم فایل: ۳۲ مگابایت

فهرست

نوشته‌ای برای آشنایی با کتاب تاریخ جادوگری
مقدمه‌ای بر کتاب تاریخ جادوگری

بخش اول
بین‌النهرین، خدایان فراموشکار – پیشگویی – اسرار ستارگان و اعداد – برج بابل – پارس، زرتشت – جادوی مو و ناخن – راندن دیو مگس – عبرانی‌ها، جنگجویان یهود – جادو در مکتوبات مقدس – مصر، ابوالهول – جادوی مردگان – سفر به جهان زیرین – کلام – ایزیس – یونان، جادو در کسوت فلسفه – رؤیاها، اشباح و پهلوانان – تفأل، مکاشفه، وحی و اخترگویی – اسرار و رموز الئوسی – حکمت گنوسی – فرقه‌های گنوستیکی – امپراتوری روم – فلسفه نوافلاطونی – یولیانوس (ژولیان) ملقب به مرتد – نابودی جادوی پاگانی – کیمیاگری – هرمس تریس مگیستوس – هرمتیکا (کیمیاگری) – اصول کیمیاگری و حجرالفلاسفه یا اکسیر – معمای هرمسی (کیمیاگری) – نوش‌دارو – نخستین ضربه‌ها بر کیمیاگری – معروف‌ترین دستاوردهای کیمیاگران – میراث نفرین‌شدگان

بخش دوم
قرون وسطی – اعراب – جادوگران قرون وسطی – آلبرتوس ماگنوس (کبیر) – راجر بیکن – شیطان – مددکاران دوزخی – نگاره‌های نامقدس – جادوگری، جن‌زدگی – سبت – سهم شیطان – ساحره – بحث و جدل جادوگری در ادبیات انگلیسی – آیین شیطانی، جادوی سیاه – چهره‌ها، مغ‌ها – پیکودلا میراندولا – تریتمیوس – آگریپا فون نتسهایم – پلراسلسوس – نوستر اداموس – جیامباتیستا دلاپورتا – کابالا، کابالیستهای مسیحی و یهودی‌ها – اسرار کتاب مقدس – اندیشه کابالا – جادوی حرف – کتاب خلقت – فنون جادویی، غار شگفت – علم احکام نجوم – پیشگویی به وسیله خالها – پیشانی‌بینی – قیافه‌شناسی – کف‌بینی – فال ورق تاروت – ورقهای خال و حکم تاروت – شعبده‌باز – اصلاح‌طلبان – والشین آندریا – انجمن‌های سری – آرمان کلاسیک

بخش سوم
قرن هجدهم، طغیان علیه عقل و منطق – خون‌آشام‌های شبانه، وامپیرها – جادوی بی‌استتار – لژهای ماسونی


مؤخره

نتیجه‌گیری

آشنایی با کتاب تاریخ جادوگری
پروفسور سلیگمن

هدف من از این کتاب تهیه فشرده‌ای کامل از تاریخ سحر و جادوگری در جهان و بخصوص در جهان غرب بوده است. برای فراهم آوردن چنین مجموعه‌ای، ما از مقادیر زیادی نوشته که به وسیله آگاهان این علم تهیه شده بود، استفاده کرده‌ایم و فشرده‌ای نیز از مطالب جهان کهن را به صورت نمونه در کتاب آورده‌ایم. در نتیجه کتاب اگرچه بیش از ۵۰۰ صفحه است اما با توجه به جادوگری کاری طولانی به شمار نمی‌رود. و در عین حال هرگز جنبه تخصصی ندارد. زیرا کتابهای جادوگری به چند نوع تقسیم می‌شود: نخست آنها که از نظر علمی می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، دانشمندان نوشته‌اند و دانشمندان می‌توانند از آن استفاده کنند. چنین کتابی فقط می‌توانست برای تعداد اندکی از مردم قابل استفاده باشد در حالی که از نظر گروه ما، مسأله‌ی تعداد خاصی از مردم و اصولا دانستن علم جادوگری مطرح نبوده است.

 
دوم باید به مقدار زیادی از نوشته‌ها توجه کرد که بسیار ارزنده هستند اما متأسفانه کمتر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در نتیجه آنچه که به دست آمده نوشته‌هایی کوتاه و موجز است که گاهگاه تغییر شکل نیز داده. البته باید اضافه کنم تعداد کمی از دانشمندان درباره‌ی جادو و جادوگری کتاب نوشته‌اند زیرا از نظر آنها آنچه که در جادوگری مطرح بوده بیشتر جنبه علمی و وابستگی به علوم فیزیک، شیمی، و مکانیک داشته است.
 
در مورد تهیه و چاپ این کتاب من هیچ تظاهری ندارم. این نوشته‌ها جنبه تحقیقی دارد و دانشمندانی چون جی. بی. فریزر، کشیش دی. لو، اب. توروندایک ودیگران در تهیه این مطلب نقش داشته‌اند و اضافه بر آن از کتابخانه خودم که قسمت اعظم آن مربوط به جادو و سحر است و کتابخانه‌های کهن دیگر بخصوص در آلمان کمک فراوان گرفته‌ام.
 
مجموعاً تمام گردآورده‌ها اجازه داد که بسیاری از مطالب را که خوانندگان حتماً دوست دارند بدانند، در اختیارشان قرار دهد. من به عنوان یک هنرمند ارزش هنری جادو و تأثیر آن را بر اندیشه‌های هنرمندان مورد توجه قرار داده‌ام. آنچه که از مردم و تمدن‌های قدیمی باقی مانده بود، گرد آوردم. بیشتر عقاید جادویی-مذهبی را روی هم نهادم و تأثیر هنری آن ها را بررسی کردم؛ تأثیر دوران پاگان، تأثیر دوران مذهب و آنچه که جادوی قرون وسطی و آیین مسیح را به وجود آورد.
 
این کتاب آموزش جادوگری نیست؛ فقط تاریخی است از جادو که زمانی مذهب، زمانی علم و زمانی خرافات بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *