درمان چاقی با امواجی سحرآمیز

چاقی

در مطالعه‌ی جدیدی که نتایج آن در مجله‌ی Scientific Reports منتشر شده است، دانشمندان نشان داده‌اند که تحریک کبد مدل‌های حیوانی به‌وسیله‌ی اشعه‌ی فراصوتی متمرکز می‌تواند باعث درمان چاقی آن‌ها شود. محققین با تحریک اعصاب به کمک درمان غیرتهاجمی توانسته‌اند التهابات مزمن و عملکردهای متابولیک نامناسب را کاهش دهند. این وضعیت نامناسب در اثر وجود چاقی ایجاد می‌شود.

چاقی یکی از معضل‌های بزرگ در دنیای مدرن است و روش ابداعی دانشمندان می‌تواند جایگزین روش‌های معدودی شود که تا کنون استفاده شده‌اند.

دکتر «ویکتوریا کوترو» به‌عنوان همکار این تحقیق از موسسه‌ی تحقیقاتی GE، می‌گوید: «نرخ افزایش چاقی در دنیا سرسام‌آور است. این بیماری با خود بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، زوال عقل و حتی برخی از سرطان‌ها را نیز در پی دارد. با برطرف کردن مشکل اصلی که منجر به چاقی می‌شود، می‌توان راهی غیرتهاجمی بدون نیاز به دارو فراهم کرد تا به این ترتیب، هم خود چاقی از بین برود و هم بیماری‌هایی که در ادامه‌ی آن به‌وجود می‌آیند به‌وجود نیایند.»

مطالعات گذشته نشان داده بودند که تحریک دستگاه گوارشی می‌تواند باعث کاهش وزن و درمان چاقی شود. در آخرین مطالعه از این دست، محققین کبد را مورد آزمایش قرار داده بودند. کبد بیشتر عملکرد متابولیک را کنترل می‌کند.

در این مطالعه به ۶۰ موش غذای غربی خورانده شد که شامل چربی و کربوهیدرات فراوانی می‌شود. این رژیم معمولاً منجر به چاقی می‌شود. محققین کبد این موش‌ها را توسط اشعه‌های فراصوت تحریک کردند و دریافتند که تحریک روزانه‌ی کبد موش‌ها باعث کاهش وزن جدی آن‌ها می‌شود. محققین دریافتند که تحریک کبد همچنین نشانگرهای چاقی و التهاب را نیز در گردش خون موش‌ها از بین می‌برد. این کار باعث کم کردن نرخ افزایش وزن موش‌ها و همچنین کاهش اشتهای آن‌ها نیز شده است.

هر چند این مطالعه در مراحل اول خود قرار دارد و تنها بر روی موش‌ها انجام شده است، ولی دانشمندان امیدوارند هر چه زودتر بتوانند آن‌را بر روی انسان‌ها نیز آزمایش کنند، ولی قبل از آن باید مکانیسم پشت این قضیه را درک کنند.

پروفسور «سانجیتا چاوان» از موسسه‌ی تحقیقات پزشکی فینشتین، می‌گوید: «دستگاهی که ما از آن برای تحریک کبد موش‌ها استفاده کرده‌ایم کاملاً ابتدایی است، ولی می‌توان از آن به‌عنوان پایه‌ای برای دستگاه‌های دقیق‌تر در مطالعات آینده استفاده کرد. کار ما رویکردی جدید برای درمان‌های غیرتهاجمی ارائه داده است که برای دیگر مطالعات در زمینه‌های مختلف نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *