درکه؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

درکه یکی از مناطق خوش آب‌وهوای ییلاقی است که در شمال شهر تهران قرار دارد. درکه با مسیری بکر برای کوه‌پیمایی و به دلیل نزدیکی به تهران یکی از بهترین مناطق برای طبیعت‌گردی‌های یک روزه است.

درکه در واقع ییلاقی است که در امتداد رودخانه درکه ایجاد شده است. آب و هوای خوب و جریان داشتن رودخانه درکه در آن باعث شده که این منطقه همیشه طراوت و تازگی خاصی داشته باشد.ورود امامزاده سید محمد والی که مقبره‌شان نیز در همین روستا قرار دارد، باعث گرایش بیشتر مردم به زندگی در آن شد و هم‌اکنون هم یکی از بزرگ‌ترین تفرجگاه‌های  تهران به‌شمار می‌آید. محله درکه هماکنون شامل خانه‌های ییلاقی و ویلاهایی است که باعث ایجاد کوچه باغ‌هایی در میان آن‌ها شده است و کوهنوردان باید از این کوچه باغ‌ها راه را طی کرده و به مسیر کوهنوردی برسند.

درکه

محل و مسیر کوهستانی درکه در شمال‌غرب تهران قرار دارد و آغاز یکی از مسیرهای محبوب کوه‌پیمایی در تهران است. اینجا یکی از تفریحگاه‌های مهم و قدیمی تهران است که نباید هیچ وقت آن را از نظر دور کنید. ییلاق خوش آب و هوای در پای کوه‌های بلند البرز با دسترسی آسان که می‌توان برای کوه‌پیمایی سبک و گشت و گذار و تفریح به آنجا رفت. حالا اگر علاقه دارید کوه‌پیمایی شما کمی با شلوغی همراه باشد، می‌توانید در روزهای آخر هفته (پنجشنبه و جمعه) به آن بپردازید، در غیر این صورت روزهای دیگر هفته نیز مناسب است.

درکه

وارد خیابان درکه که می‌شوید، قبل از میدان درکه در کنار خانه معلم یک مسیر برای کوه‌پیمایی وجود دارد که کل مسیر تا پای کوه آسفالت است. بعد در بالای میدان نیز یک راه برای رسیدن به پای کوه وجود دارد که از میان ده درکه می‌گذرد. حال اگر به رودخانه علاقه دارید، می‌توانید مسیر خود را از کنار رودخانه ادامه دهید، در غیر این صورت مسیر جایگزین در بالای رودخانه است.

درکه

بعد از پیمودن این مسیرها به یک مسیر واحد خواهید رسید که از آن به بعد راه اصلی کوه‌پیمایی شروع می‌شود. در طول مسیر افراد محلی آن منطقه به عرضه محصولات خود می‌پردازند که یکی از شاخه‌های دره درکه است. به‌عنوان مثال در فصل تابستان گیلاس‌های محلی در آنجا به فروش می‌رسد و در فصل پاییز شاتوت و ازگیل که خریدن و خوردن آن‌ها خالی از لطف نیست.

درکه

در ضمن کافه‌ها نیز آماده پذیرایی از شما کوه‌پیمایان در وعده‌های صبحانه، ناهار، عصرانه و شام هستند. البته در این کافه‌های توقع غذاهای آن‌چنانی نباید داشته باشید. اساس مسیر کوه‌پیمایی درکه یک مسیر تفریحی است تا ورزشی و بیشتر مردم با هدف رفتن و رسیدن به یک کافه در دل کوه پا به این دامنه می‌گذارند.

مسیر کوه‌پیمایی

درکه

اگر از محله درکه حدود دو کیلومتر در میان راه پر پیچ‌وخم و زیبای کنار رودخانه به سمت شمال حرکت کنیم به یک دوراهی می‌رسیم، مسیر سمت چپ به جنگل زیبای کارا می‌رسد و چنانچه مسیر مستقیم را ادامه دهیم، پس از ۴ کیلومتر دیگر به پناهگاه پلنگ چال می‌رسیم. ادامه این مسیر ما را به ایستگاه ۵ تلهکابین توچال می‌رساند. مسیر کوه‌پیمایی درکه نسبت به سایر مسیرهای کوه‌پیمایی شمال تهران سختی کمتری دارد. در مسیر کوه‌پیمایی صدای رودخانه درکه که در فاصله کمی از مسیر قرار دارد همراه گوش‌نواز کوهنوردان است و این خصوصیت را دارد که هر کجا در مسیر قابلیت اطراق و رفع خستگی در منظره‌ای زیبا را داشته باشد.

درکه

ارتفاع بلند رشته‌کوه‌های دو طرف دره درکه باعث شده که در بیشتر طول روز مسیر اطراف رودخانه سایه باشد که برای تابستان خیلی مناسب است. در طول مسیر هم‌ سفره‌خانه‌ها و رستوران‌های زیادی پذیرای کوهنوردان وجود دارد. طبق سنت کوهپایه‌های شمال، آب انار، آلوهای ترش و شیرین جنگلی هم در طول مسیر قرار دارد.

جنگل کارا

درکه

برخی از کسانی که در مسیر دره درکه به سمت پلنگ چال کوه‌پیمایی می‌کنند، به جنگل کارا می‌روند اگر یک بار به این جنگل کوچک رفته باشید، دل‌تان می‌خواهد باز هم سری به آنجا به بزنید و ساعاتی را زیر درختانش استراحت و خستگی و فشار روحی ناشی از سر و صدای شهر را از وجودتان دور کنید. جنگل کارا به‌ویژه در روزهای پاییزی زیبا است، زیرا برگ‌های درختان آن فرش زیبایی به رنگ زرد و نارنجی و قهوه‌ای پهن کرده‌اند که قطر آن چند سانتی‌متر است. درختان ازگیل وحشی، چشم‌اندازی تماشایی دارند. شاید خیلی از تهرانی‌ها این جنگل کوچک، اما زیبا را ندیده باشند. با تدارک یک برنامه کوه‌پیمایی ساده برای روز تعطیل می‌توانید خیلی راحت به جنگل کارا بروید. اگر دوست دارید زیبایی پاییز را ببینید و در تهران زندگی می‌کنید، با رفتن به درکه نخستین گام را برای دیدار جنگل کارا برداشته‌اید.

درکه

از میدان درکه حدود ۴۰ دقیقه مسیر پلنگ چال را در امتداد رودخانه بالا بروید و از کلبه کارا که کاملا مشخص است، به سمت چپ تغییر مسیر دهید، شیب تندی را می‌بینید که کنارش راه باریکی کوه‌پیمایان را به گردنه‌ای سنگی می‌رساند. از آنجا وقتی به سمت چپپ خود نگاه کنید، دره‌ای پردرخت را می‌بینید. مسیر را در سرازیری که ادامه دهید، به جنگل کارا می‌رسید.

درکه

از کلبه کارا تا جنگل کارا ۴۰ دقیقه راه است. این درختستان که به جنگل کارا معروف شده، گرداگرد خود کوه دارد و احساس می‌کنید وارد یک جنگل واقعی شده‌اید. اواخر بهار و سراسر تابستان شماری از علاقه‌مندان طبیعت در اینجا چادر می‌زنند و یکی دو روزی را دور از هیاهوی شهر می‌گذرانند. اگر در امتداد جویی که در جنگل است به سمت بالا بروید، به دربند قله چین کلاغ می‌رسید. از آنجا تا چین کلاغ راهی نیست؛ البته در روزهای پاییزی قله خیلی سرد است و اگر قصد دارید پس از توقفی در جنگل کارا به چین کلاغ بروید، باید بدنتان آماده باشد، لباس گرم و کفش مناسب داشته باشید و گروهی صعود کنید.

مسیرهای دسترسی به درکه

منطقه درکه در کوهپایه کوه‌های شمال تهران قرار گرفته است. از روش‌های زیر می‌توانید به این منطقه برسید:

ایستگاه مترو تجریش در میدان قدس قرار دارد، این ایستگاه در حال حاضر شمالی‌ترین ایستگاه خط ۱ مترو تهران است و در ایستگاه‌های «دروازه دولت» و «امام خمینی» با خطوط ۴ و ۳ مترو تلاقی دارد. بعد از خروج از این ایستگاه می‌توانید با سواری یا مینی‌بوس از میدان‌های تجریش یا قدس عازم درکه شوید. از طریق خط ۴ اتوبوس‌های تندرو می‌توانید به درکه بروید، این خط یکی از خطوط شمالی-جنوبی BRT و در امتداد بزرگراه نواب و چمران است که از پارک وی به ترمینال جنوب می‌رود. می‌توانید در ایستگاه «نمایشگاه» (محل دائمی نمایشگاه‌های تهران) پیاده شده و از طریق سواری‌های کنار پمپ بنزین ولنجک به درکه بروید.

درکه

برای رسیدن به درکه با خودروی شخصی نیز کافی است خود را به بزرگراه چمران برسانید و در مقابل نمایشگاه بین‌المللی تهران به سمت ولنجک حرکت کنید، بعد از رسیدن به میدان دانشجو مسیر را از خیابان درکه ادامه دهید تا به درکه برسید، همچنین می‌توانید در منتهی‌الیه بزرگراه یادگار امام وارد خیابان اوین شده و از آنجا رهسپار درکه شوید. فقط فراموش نکنید برای پیدا کردن جای پارک مناسب باید خیلی سحرخیز باشید وگرنه مجبور می‌شوید که خودروی خود را به سختی و با فاصله خیلی زیاد از محل شروع کوه‌پیمایی پارک کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *