دریافت امواج رادیویی از یک شیء ناشناس در قلب کهکشان راه شیری دانشمندان را شوکه کرد

فرازمینی ها

ماهواره

دانشمندان به تازگی امواج رادیویی غیر معمولی را از یک شیءء ناشناس در قلب کهکشان راه شیری دریافت کردند که آنها را در حیرت فرو برده است.

اخترشناسان به تازگی امواج رادیویی عجیبی از مرکز کهکشان راه شیری دریافت کرده اند. این سیگنال انرژی بر خلاف تمام پدیده‌هایی است که قبلا مشاهده شده است. بنابر مطالعات تازه، این سیگنال عجیب می‌تواند نشان دهنده یک شیء ناشناخته باشد.

نویسنده این مطالعات تازه در روزنامه اخترفیزیکال یعنی زیتنگ وانگ بیان کرده که درخشندگی این شیء ناشناس به طور چشمگیری تغییر می‌کند و ظاهرا، سیگنال به طور تصادفی، قطع و وصل می‌شود. زیتنگ وانگ در حال حاضر دانشجوی دکتری دانشکده فیزیک در دانشگاه سیدنی است. او در انتشار این خبر بیان کرده:

عجیب‌ترین ویژگی این سیگنال جدید، قطبی شدن بسیار بالای آن است. این بدان معنا است که نور آن تنها در یک مسیر حرکت می‌کند اما این مسیر در طی زمان حرکت می‌کند و می‌چرخد.

سیگنال‌هایی عجیب از منبع ناشناخته

این تیم مطالعاتی در ابتدا فکر کردند که این یک اختر تپنده است. اختر تپنده، توده بسیار متراکمی از ستاره نوترونی (مرده) به سرعت در حال چرخش است. آنها همچنین فکر می‌کردند که این منبع، نوعی ستاره است که شعله‌های عظیمی از خود منتشر می‌کند. با این حال، سینگال‌های این منبع امواج رادیویی جدید، با سیگنال‌هایی که دانشمندان از این نوع ستاره‌ها انتظار دارند، مطابقت ندارد.

این شیءء بی‌ثبات بر طبق مختصات خود در آسمان به نام ASKAP J173608.2-321635 نامگذاری شده است. پروفسور دانشکده فیزیک و ستاره‌شناسی دانشگاه سیدنی، تارا مورفی، که یکی دیگر از نویسندگان این مطالعات است، بیان کرده:

این شیءء منحصر به فرد است؛ چراکه در ابتدا نامرئی است، سپس می‌درخشد، بعد نور آن کم می‌شود و در نهایت، دوباره ظاهر می‌شود. این رفتار، غیر عادی و شگفت‌انگیز است.

مجموعه تلسکوپ‌های رادیویی کشور استرالیا به نام ASKAP

این شیء عجیب در طی یک بازدید با استفاده از مجموعه تلسکوپ‌های رادیویی کشور استرالیا که به نام ASKAP شناخته می‌شود، کشف شده است. این مجموعه تلسکوپ‌ها دارای ۳۶ دیش است که به عنوان یک تلسکوپ در کنار یکدیگر کار می‌کنند. این مجموعه در رصدخانه نجوم رادیویی مورچیسون در غرب کشور استرالیا قرار دارد.

به دنبال این اکتشاف، مشاهداتی در کشور ولز جنوبی با تلسکوپ رادیویی پارکز و در کشور آفریقای جنوبی با تلسکوپ میرکت رصدخانه نجوم رادیویی این کشور انجام شده است. با این حال، تلسکوپ میرکت موفق به مشاهده این شیء نشده است. تارا مورفی در ادامه افزوده است:

ما از تلسکوپ رادیویی حساس میرکت در کشور آفریقای جنوبی استفاده کردیم. از آنجا که این سیگنال متناوب است، ما فقط به مدت ۱۵ دقیقه در هر چند هفته آن را مشاهده کردیم و امیدواریم که آن را دوباره ببینیم.

خوشبختانه سینگال برگشت اما ما متوجه شدیم که رفتار این منبع به صورت چشمگیری تغییر کرده است. منبع سیگنال پس از یک روز ناپدید شده است، در حالی که در مشاهدات قبلی برای چندین هفته پابرجا بوده است.

مورفی همچنین اظهار داشته که استفاده از تلسکوپ‌های قوی‌تر همانند مجموعه تلسکوپ‌های رادیویی استرالیا، ممکن است این مسئله اسرارآمیز را حل کند. این مجموعه، بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای ساخت بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان است که امید می‌رود در دهه پیش‌رو تکمیل شود.

با توجه به اینکه هنوز هیچ مرجع علمی نتوانسته ماهیت این شیء ناشناس و امواج رادیویی مرموز ارسالی از سمت آن را شناسایی کند، بسیاری آن را به یک فضاپیمای بیگانه نسبت داده اند که از تکنولوژی پیشرفته فرازمینی استفاده می کند.

نظر شما در مورد این پدیده عجیب چیست؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *