در آزمایش فیلادلفیا واقعا چه روی داد؟

سفر در زمان

آزمایش فیلادلفیا با فیلم سال ۱۹۸۴ که ادامه ی آن فیلمی عجیب و کم بودجه بود معروف شد و پس از آن با یک فیلم تلویزیونی علمی – تخیلی در سال ۲۰۱۲ محبوب تر شد. داستان های تخیلی فیلادلفیا شامل عملیات پنهانی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکاست که منجر به سفر در زمان، تله پورت و بدن های له شده، گردید. بر اساس افسانه های محلی دو آزمایش کاملا مجزا و متفاوت در فیلادلفیا رخ داد. گرچه هر دوی آنها شامل کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بودند، اما سوال اینجاست که در این دو آزمایش مورد ادعا چه روی داد و چه شواهدی برای تایید ِ این شایعات وجود دارد؟

دو سری رویداد ِ عجیب “آزمایش فیلادلفیا”را تشکیل می دهد. هر دو رویداد پیرامون یک ناوشکن اسکورت بنام “یواس‌اس الدریج”(USS Eldridge) میباشد که با اتفاقاتی در دو روز جداگانه در تابستان و پاییز سال ۱۹۴۳ به وقوع پیوست. در آزمایش نخست از روشی موسوم به دستکاری میدان الکتریکی، امکان ِ ناپدید شدن “ناوشکن یواس‌اس الدریج” را در تاریخ ۲۲ جولای ۱۹۴۳ در کارخانه کشتی سازی نیروی دریایی فیلادلفیا فراهم آورد. آزمایش مورد بحث دوم دورنوردی و سفر در زمان در ابعاد کوچکِ ناوشکن یواس‌اس الدریج از کشتی سازی فیلادلفیلا به نورفُک در ویرجینیا بود (که در آن کشتی چند ثانیه به گذشته فرستاده شد) و در ۲۸ اکتبر ۱۹۴۳ اتفاق افتاد.داستان هایی وحشتناکی از ماهیگیران و دریانوردان با بدن های له شده که بین فلزهای یواس‌اس الدریج گرفتار شده بودند عموما این آزمایش را همراهی میکند و اینکه ناوشکن چند ثانیه بعد در آبهای نزدیک فیلادلفیا پدیدار شد. بازگویی ها از رویدادهایی که پیرامون آزمایش دوم فیلادلفیا رخ دادند نیز معمولا شامل یک محموله دریایی و کشتی انتقال نیروهای نظامی به نام اس اس اندرو فروسز می شود. روایت های محلی از آزمایش دوم ادعا میکنند افرادی که سوار بر “کشتی اندرو فروسز” بودند مشاهده کردند که “یواس‌اس الدریج” و خدمه آن قبل از آنکه کشتی به آبهای فیلادلفیا بازگردد لحظاتی به نورفُک در ویرجینیا، تله پورت شدند.

قبل از اواسط دهه ی ۱۹۵۰ هیچ شایعه ای مبنی بر عملیاتی عجیب پیرامون هیچکدام از آزمایشات تله پورت یا ناپدید شدن در طول دهه ی ۴۰ در آمریکای شمالی وجود نداشت چه برسد به ناحیه ای که فیلادلفیا را در بر می گرفت. کارل مردیت آلن با نام مستعار کارلوس میگول آلند یک سری نامه به فضانورد و نویسنده موریس کی جسوپ فرستاد. جسوپ پیش از آن چندین کتاب در مورد اشیا ناشناس پرنده (UFO) از جمله کتاب نسبتا موفق “در مورد اشیای ناشناس پرنده” نوشته بود. آلن ادعا کرده بود که در جریان آزمایش دوم روی “کشتی اس اس اندرو فروسز” بوده و شاهد پدیدار شدن “ناوشکن یواس‌اس الدریج” در آبهای نورفُک و سپس ناپدید شدن سریع آن در هوا بوده است.

کارل آلن هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود در مورد آنچه که در ۲۸ اکتبر ۱۹۴۳ مشاهده کرده بود ارائه نکرد. او اما موفق شد بر ذهن موریس جسوپ فائق آید و سپس جسوپ شروع به حمایت کردن از مشاهدات آلن در آزمایش فیلادلفیا نمود. هرچند جسوپ ۴ سال بعد از اولین تماس با آلن و در اثر یک خودکشی آشکار درگذشت. حرکت دادن یک کشتی با وزن بیشتر از چندین هزار تن به طور بدیهی مقالات دنباله داری به جا میگذارد. در تاریخ آزمایش “ناپدیدی ” فیلادلفیا، ۲۲ جولای ۱۹۴۳، یواس‌اس الدریج قرار بود به ماموریتی فرستاده شود. یواس‌اس الدریج در روز موسوم به آزمایشات تله پورت یعنی ۲۸ اکتبر ۱۹۴۳ نیز بی هیچ خطری در بندری در نیویورک به انتظار اسکورت کردن یک کاروان دریایی به کازابلانکا سپری کرد. “کشتی اس اس اندرو فروسز” هم ۲۸ اکتبر ۱۹۴۳ را با پیمودن سراسر اقیانس اطلس به سمت شهر بندری اُوران در دریای مدیترانه سپری نمود که اظهارات آلن را بیشتر بی اعتبار میسازد.

البته در اوایل دهه ی ۱۹۴۰، نیروی دریایی امریکا آزمایشاتی را برای ناپدید کردن کشتی های نیروی دریایی در کشتی سازی فیلادلفیا انجام داد اما به روشی متمایز و با نتایجی کاملا متفاوت از آنچه مورد نظر بود. در این آزمایش ها، محققان یک جریان الکتریکی را از صدها متر کابل برقی دور بدنه ی کشتی عبور دادند تا دریابند که آیا میتوانند کشتی ها را از دید مین های زیر آب و یا سطحی ناپدید کنند. آلمان مین های مغناطیسی ای در میدان های نبرد دریایی مستقر کرده بود که هنگام عبور کشتی ها از نزدیکی آنها به بدنه کشتی ها می چسبیدند. در تئوری این روش، کشتی ها را در برابر خاصیت های مغناطیسی مین ها نامرئی میکرد.

۶۰ سال پس از آن ما بدون در دست داشتن کوچکترین مدرکی معتبر برای آزمایش های فیلادلفیا همچنان با مقاومت شایعات مواجهه هستیم. اگر هنوز قانع نشده اید از زاویه ای دیگر به قضیه نگاه کنید. هیچ حادثه ای، علی رغم طبیعت وحشت آور آن، نمیتوانست مانع پیشرفت فناوری تله پورت شود. چنانچه ارتش آن را عملی میکرد، چنین منبعی می توانست به عنوان سلاح خط مقدم فوق العاده ارزشمندی در جنگ و نیز ستون بسیاری از صنایع تجاری مورد استفاده قرار گیرد. اما اکنون پس از دهه ها تله پورت(دورنوردی) همچنان در قلمرو داستان های علمی – تخیلی باقی مانده است.

در سال ۱۹۵۱ ایالات متحده امریکا “ناوشکن الدریج” را به یونان منتقل کرد. یونان به آن لقب مسیحی “اچ اس لیون” داد و آنرا در عملیات مشترک با امریکا در جنگ سرد استفاده نمود. در نهایت این ناوشکن با پایانی بی تشریفات مواجه شد که در آن این کشتی از رده خارج شده پس از ۵ دهه خدمت به عنوان قراضه به یک شرکت یونانی فروخته شد. در سال ۱۹۹۹، پانزده نفر از اعضا خدمه ی کشتی در شهر آتلانتیک تجدید دیدار کردند و در آن دیدار کهنه سربازان برای دهه هایی از سوالات پیرامون کشتی ای که روی آن خدمت می کردند، افسوس خوردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *