دست نوشته «اصول ریاضیات» نیوتن در اینترنت منتشر می شود

دانشگاه کمبریج برای اولین بار نوشته های اسحاق نیوتن از جمله نسخه ای از کتاب «اصول ریاضیات» که حاوی حاشیه نویسی و محاسبات این ریاضی دان مشهور روی برگه های این کتاب است را روی شبکه اینترنت منتشر خواهد کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، تاکنون حدود چهار هزار صفحه که تقریبا ۲۰ درصد از بایگانی این دانشگاه از آثار نیوتن را شامل می شود، به صورت نسخه دیجیتال تهیه شده و در آینده نزدیک به عنوان بخشی از طرح «ارائه آثار دانشمندان بزرگ به عموم» همراه آثاری از داروین و سایرین روی شبکه اینترنت قرار خواهند گرفت.

بخشی از مجموعه مربوط به اسحاق نیوتن، یادداشت های همکار او «توماس پلت» است که به درخواست خانواده نیوتن و پس از مرگ وی در سال ۱۷۲۶ نوشته شده است. آنها از «توماس پلت» خواسته بودند تا آثار نیوتن را برای چاپ مورد بازبینی قرار دهد.

در این مجموعه می توان حاشیه نویسی های «توماس پلت» روی آثار نیوتن را دید که در برخی موارد تذکر داده است که قسمت هایی از کتاب نیوتن قابلیت چاپ ندارد. مسلما چنین بخش هایی از بایگانی دانشگاه کمبریج بیش از همه توجه علاقمندان به علوم و دانشمندان را به خود جلب خواهد کرد.

این طور گفته می شود که «توماس پلت» در این بازبینی سعی کرده که برخی از محاسبات و معادلات ریاضی اسحاق نیوتن که در دوران جوانی نوشته شده بود را حذف کرده و مهمتر از آن دیدگاه های غیر مذهبی خود را در متن این نوشته ها دخالت دهد.

به نوشته روزنامه گاردین، بخش دیگری از آثار اسحاق نیوتن که توسط دانشگاه کمبریج روی شبکه اینترنت قرار خواهند گرفت دفترچه های یادداشت این ریاضی دان است که حاوی تمام پژوهش های وی در سال ۱۶۶۵ میلادی است؛ یعنی سالی که دانشگاه کمبریج به خاطر شیوع طاعون در انگلستان تعطیل شده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *