دوجنسه بودن – برسی علمی چرایی به وجود امدن دوجنسیتی

مولکول DNA

کروموزوم

به راستی دلیل به وجود امدن انسانی با وضعیت نا معلوم بودن تشخیص جنسیت چیست؟

پسر یا دختر؟ سوالی ابدی است اما آن سوال شاید بیشتر از دو جواب داشته باشد علم در حال پیدا کردن مرزی بین بدنهای مردانه و زنانه است .

که مبهم و نامشخص است مشخص کردن معیارهای یک مغز دوجنسیتی و مطالعه افرادی که به نظر می‌رسد بی‌اختیار جنسیت را تغییر می‌دهند.

 

آیا برخی از افراد نه مرد هستند و نه زن؟

آیا بیشتر از دو حنسیت وجود دارد؟ هر کسی که تا حالا زندگی کرده از ژنهای یک مرد و یک زن بوجود آمده آن ژنها با یکدیگر مخلوط شده‌اند تا کودکی منحصر‌به‌فرد بوجود آید.

با موی تیره پدر و فرفری مادر یا لبهای مادر که لبخند پدر را به ارث برده یک چیز، اگرچه مخلوط نیست جنسیت کودک یا مرد است یا زن

اما چیزی در این بین وجود دارد؟ بسیاری از افراد دوجنسی دوستانشان و خانواده‌شان می‌گویند وجود دارد اما علم چه می‌گوید؟

امروز، این سوال در محیطی بسیار عمومی مطرح می‌شود بیشتر از ۱۰۰ سال ورزشکاران تا حداکثر توان خود پیش رفته‌اند تا قوی‌ترین و سریعترین باشند.

و تقریبا به همان اندازه برخی هر کاری لازم بوده انجام داده‌اند تا آن برگ برنده را بدست بیاورند.

اما هورمون‌شناس “ریچارد هولت” در حال تماشای آنهاست او پیشرو آزمایشهایی‌ست که برای مشخص کردن ورزشکارانی طراحی شده‌اند .

که به دنبال روشهای ناعادلانه برتری هستند تفاوت بین اینکه کسی برنده می‌شه .

کسی که برنده نمیشه بسیار بسیار کوچیکه داریم از کمتر از یک درصد حرف میزنیم تعدادی از ورزشکاران هستن که شاید بخوان فقط یکم بهتر بشن، و فکر میکنن.

خب، شاید اگر فقط یکم یه چیز اضافی بخورم اونوقت می‌تونم به اوج دوران کاریم برسم آزمایش هورمون رشد انسان “ریچارد” برای اولین بار در المپیک ۲۰۱۲ لندن به کار گرفته شد.

اما به تازگی وارد یک ناحیه بحث‌برانگیزتر شده :تعیین جنسیت ورزشکاران

دونده هندی “دوتی چاند” به عنوان یک زن رشد کرده و در برابر آنها می‌دود اما در نزدیکی بازی‌های کشوری ۲۰۱۴ به مشکلی برخورد کرد .

مشخص شد که سطوح بالایی از تستسترون در خونش داره و قوانین را نقض کرده از رقابت منع شد مردان و زنان هر دو به طور طبیعی تستسترون دارند اما در مقادیر بسیار متفاوت طبق گفته قوانین ورزشی جهانی “چاند” بیرون از محدوده مرجع زنانه بود.

او تعریف مناسب یک زن را نداشت تصور کنید دو ورزشکار داریم، یک مرد و یک زن و هر دو را بررسی می‌کردیم .

به طور میانگین می‌دیدیم مرد از زن قدبلندتر خواهد بود شانه‌های پهن‌تری نسبت به زن خواهد داشت دستهای بزرگتری نسبت به زن خواهد داشت .

مردان به طور متوسط توده بدنی بیشتر از زنان دارند اگر توده بدنی بیشتری داشته باشین موتور قوی‌تری خواهید داشت.

برای جلوگیری از اینکه مردان یواشکی وارد رویدادهای زنانه شوند فدراسیونهای ورزشی شروع به تایید زنان به عنوان زن در دهه ۱۹۶۰ کردند.

این روش قدیمی را پیش گرفتند بررسی دیداری اما این منجر به بحث‌وجدل شد

ورزشکاران فکر می‌کردند که این عملی بی‌ادبانه و غیرمحترمانه‌ست از سال ۲۰۰۰، برخی از زنان به جای آن مورد آزمایشهای تستسترون قرار گرفته‌اند.

اما یک تحقیق بزرگ تازه از ۸۰۰ ورزشکار برجسته نشان می‌دهد که آزمایشهای تستسترون همیشه مردان را از زنان نمی‌توانند جدا کنند

چیزی که پیدا کردن این بود که در حدود ۱۵% مردان سطحی از تستسترون داشتند که زیر محدوده طبیعی مرجع بود و ۳۰%از زنان که تستسترونشان بالاتر از محدودیت تعریف شده زنانه بود.

به عبارت دیگر، هیچ مرز مشخصی بین سطوح تستسترون مردانه و زنانه وجود ندارد در واقع، هیچ مدرکی وجود ندارد که تستسترون طبیعی بالا حتی در عملکرد شما تاثیر مثبتی دارد.

اگر تستسترون واقعا عامل مهمی در عملکرد ورزشی بود چیزی که انتظار داشتیم، در میان مردان مردانی که بالاترین سطح تستسترون را دارند مردانی هستند که باید مسابقه‌ها را ببرند .

اما بهتون میگم برخی از اونا واقعا سطح تستسترون خیلی پایینی دارن و با اینکه سطح تستسترون خیلی پایینی دارند باز هم توانایی رقابت کردن .

با بالاترین سطوح را دارند “دوتی چاند” با قوانین ضد خودش جنگید ادعا کرد که تبعیض‌آمیز بوده که منع شده آنهم تنها به خاطر یک شرایط طبیعی در ۲۰۱۵، دوباره حق شرکت در رقابت را به دست آورد.

زیر نظر داشتن تستسترون ورزشکاران در حال حاضر متوقف شده اما هیچ توافقی بر سر اینکه چه چیزی باید جایگزین شود وجود ندارد فکر می‌کنم بهترین راه برای تشخیص اینکه یک زن باید در رقابت به عنوان یک زن شرکت کنه اینه که خودشو بشناسه.

اگر همیشه خودش رو به عنوان یک زن می‌بینه صرف نظر از اینکه سطوح تستسترونش چقدره فکر می‌کنم باید اجازه داشته باشه.

تا به عنوان یک زن رقابت کنه فدراسیونهای ورزشی هنوز در حال کلنجار رفتن با این هستند که چگونه بین بدنهای مردانه و زنانه مرزی مشخص کنند اما عصب‌شناسی “دافنه جوئل” به دنبال تفاوتهای مورد بحث در جای دیگری است.

در مغزهایمان تحقیقات بسیار زیادی تفاوتهای مردان و زنان را در ساختار مغز پیدا کرده‌اند .

در ارتباط مغزی، کارکرد مغز و همینطور رفتارها، علاقه‌ها و غیره اما سوال این است که آیا این تفاوتها منجر به وجود آمدن دو گونه از آدمها می‌شود .

آیا تفاوتهای بین روشهای مردانه و زنانه در مسیر مسابقه به تفاوتهای فیزیکی در مغزشان ربط دارد؟

نسلهاست که علم این سوال را مطرح کرده در قرن هجدهم، آناتومی‌شناسان متوجه شدند که مردان به طور متوسط، جمجمه بزرگتری دارند.

در قرن نوزدهم کشف کردند که مغزهای مردان وزن بیشتری از مغز زنان دارند این تفاوتها به سرعت سیاسی شد .

از این مورد استفاده کردند تا پست بودن زنانه را توضیح دهند .

وقتی که کشف کردند که مغز مردان به طور متوسط بزرگتر از مغز زنان است .

باز دوباره، از این برای این استفاده شد که چرا زنان به اندازه مردان باهوش نیستند تاریخچه طول‌ودرازی از این وجود دارد .

که چگونه از علم برای توجیه و حفظ نظم اجتماعی استفاده شده امروز، فکر می‌کنیم که زیادی پیشرفته هستیم که آن اشتباه را بکنیم تحقیقات نشان می‌دهد که مردان بیشتر از زنان فوتبال دوست دارند حالا می‌دانیم، که باعث نمی‌شود فوتبال یک ورزش مردانه انحصاری شود.

اما وقتی در مورد مغز حرف می‌زنیم هنوز هم به کلیشه‌های مردانه و زنانه برمی‌گردیم .

برای مثال، دانشمندان متوجه شده‌اند که به طو رمتوسط، یک ساختار مغز به نام آمیگدال در مردان بزرگتر است .

چونکه آمیگدال به خشونت‌طلبی مرتبط است . اغلب می‌شنوید که افراد می‌گویند خشونت یک ویژگی مردانه‌ست.

این ایده که یک مغز مردانه و مغز زنانه وجود دارد  اینقدر محبوب است که افرادی که کتابهایی در مورد این می‌نویسند میلیونر می‌شوند این ایده‌ها به یک فرض بزرگ بستگی دارند که می‌توانید به هر مغزی نگاه کنید و بگوید که آیا متعلق به یک مرد است یا یک زن

“دافنه” آزمایشی ترتیب داده تا بفهمد واقعا درست است یا نه

اسکنهای ام.آر.آی بیش از ۱۴۰۰ مرد و زن را تحلیل کرده به دنبال میانگینها نبود به دنبال مغز هر فرد می‌گشت تصور کنید که مغز یک بستنی مغزدار است برای هر ساختار مغز یک چیز آبی دارید.

که از الگوی مردانه پیروی می‌کند یک چیز صورتی برای هر ساختار مغز دارید که زنانه به نظر می‌رسد ساختارهای مغز بسیار متفاوتی در بستنی مغزدار وارد می‌شوند.

فرض می‌کنیم که تمام تفاوتها کنار هم جمع شوند یکی به یکی، تا یک شخص خاص را بوجود آورند.

مردی با مغز مردانه و زنی با مغز زنانه

تحقیق “دافنه” این ایده را به آزمایش می‌گذارد اگر زن هستید، آیا هر بخش از مغز شما در ام.آر.آی زنانه به نظر می‌رسد؟

اگر مرد هستید، آیا هر بخش از مغز شما مردانه به نظر می‌رسد؟

به نگاه کردن به یکی‌یکی مغزها “دافنه” اصلا چیزی شبیه آن ندید این بستنی‌ها همگی یکسان به نظر می‌رسند چونکه همگی زن هستند اما چیزی که واقعا وقتی از نزدیک نگاه می‌کنیم، می‌بینیم.

این است که بیشتر افراد مغزی داشتند که شبیه یک موزاییک بود ویژگی موازییکی داشت اکثر مغزها مخلوطی از ویژگی‌ها مردانه و زنانه داشتند.

مغزها جنسیت ندارند

و باید از استفاده از ایده مغز مردانه/زنانه برای توضیح اینکه چرا مردان و زنان به طور بنیادین با هم متفاوتند، دست برداریم .

چونکه اینطور نیستند در بدن و ذهن، همگی موزاییکی هستیم تصاویر کلی هم از مرد و زن نمی‌شود انکار کرد که بیشتر ما با دانستن این بزرگ شدیم که جنسیتمان چیست.

اما در سطح عمیق ژنتیکی ممکن است اشتباه کنیم جنیستمان از کجا می‌آید؟

خب، مثل هر ویژگی زیستی پاسخ در دی.ان.ای‌مان قرار دارد دو کروموزوم جنسیتی وجود دارند یکی اکس نامیده می‌شود و دیگر همراه کوچکش وای است.

معمولا، زنان دو اکس دارند و مردان یک وای و یک اکس اما درصد کمی از بچه با کروموزومهایی به دنیا می‌آیند که هیچکدام از این ترتیبها را ندارند.

هر چه بیشتر در مورد بیولوژی جنسیت یاد می‌گیریم کمتر به نظر می‌رسد که واقعا تنها دو جنسیت وجود داشته باشد متخصص ژنتیک “اریک ویلین” با یک گروه غیرمعمولی از بیماران کار می‌کند.

آنها در تعاریف طبیعی‌مان از مردان و زنان جای نمی‌گیرند یک واژه برای آنان میان‌جنسی است بیمارانی با وضعیت میان‌جنسی رو می‌بینم.

جنسیت بیولوژیکی آنان با ظاهرشان، سینه‌شان و اندام تناسلی‌شان مطابقت ندارد.

و گاهی‌اوقات در این بین هستند اندام تناسلی‌شان مبهم ـه در حدود یک نفر از ۱۰۰ نفر درجه‌ای از این وضعیت میان‌جنسیتی را دارد

تقریبا به اندازه احتمال داشتن چشمان سبز و موهای قرمز با اینکه این ویژگی‌ها با چشمان غیرمسلح قابل دیدن هستند.

برخی از افراد میان‌جنسیتی حتی از وضعیت خود آگاه نیستنددر تحقیقش، “اریک ” یک مورد به خصوص حیرت‌آور پیدا کرد.

بعد، یک بیمار داشتم دختر جوون، ۱۷ ساله بیایین اسمشو بذاریم “آیلین”

و اومد به مطب من چونکه هیچ دوره تخمک گذاری نداشت برخلاف تمام دوستانش، ماه به ماه منتظر بود، اما هیچی

“آیلین” کاملا شبیه یک دختر معمولی بود قد بلند بود، خوش هیکل بود از نظر ذهنی کاملا سالم بود.

با اینکه کاملا به نظر زن می‌رسید یه چیز بود که به درستی کار نمیکرد نمی‌تونست تخمکی تولید کنه نمی‌تونست هورمونهای زنانه تولید کنه.

آزمایشهایی رو از “آیلین” گرفتیم و اولین آزمایش برای کروموزومهایش بود و اون موقع کشف کردیم که اون یه جفت کروموزوم اکس-وای داره .

و نه اکس-اکس “آیلین” در واقع مرد بود حداقل براساس ژنهایش ژنوم انسان یک ساختار مولکولی بسیار پیچیده است منبع میلیونها دستوری است که بدنمان همانطور که رشد می‌کند از آن پیروی می‌کند.

تعیین اینکه کدام جنسیت را داریم براساس یکی از آنهاست

در هر سلول بدن انسان ۴۶کروموزوم وجود دارد مانند این یکی شامل میلیونها جفت پایه‌س اما فقط یکی به تعیین جنسیت ربط داره.

۴۶کروموزوم ما در ۲۳ جفت هستند نصف هر جفت از مادرمان می‌آید و نصف دیگر از پدرمان درون کروموزومها ژنهایمان رنگ چشم تا شکل لاله گوش را تعیین می‌کنند.

در ستونهای وجودی‌مان یک جفت کروموزوم جنسیت پنهان است ترکیبشان مشخص می‌کند که مرد می‌شویم یا زن زنان اکس-اکس هستند، مردان اکس-وای اما اگر “آیلین” مرد بوده چرا شبیه مرد نبوده؟

“اریک” به دنبال ریشه مشکل رفت یک سری آزمایش دیگه انجام دادیم تا به دنبال جهشهای ژنی بگردیم .

که برای رشد جنسی مهم هستن یکی از این آزمایشها به دنبال جهشها در یک ژن حیاتی در کروموزوم وای است .

به نام اس.آر.وای در کروموزوم وای ژنی کوچکی به اسم اس.آر.وای وجود داره که تنها ۸۸۷ جفت پایه در تعیین جنسیت نقش دارند زمانی این باور وجود داشت که بسیاری از ژنها در کروموزوم وای با یکدیگر در رحم کار می‌کنند تا شما را مرد کنند.

اما حالا می‌دانیم که این ژن اس.آر.وای کوچک خودش به تنهایی این کار را می‌کند

اگر این اس.آر.وای به درستی کار نکند بچه ممکن است با ظاهر زنانه رشد کند یک جفت پایه رو شناسایی کردیم که در “آیلین” متفاوت بود.

این جهش مسئول پسر نشدنش بود بین سه میلیارد جفت پایه در ژنوم انسان یک جفت جایش را با کناریش عوض کرده بودبه آن جهش نقطه‌ای می‌گویند.

کوچکترین تغییر ممکن که برای یک ژن ممکن است بوجود بیاید از آنجایی که جهشها ممکن است ارثی باشند “اریک” خویشاوندان “آیلین” را دعوت کرد

تا برای آزمایش بیایند دو زن دیگر پیدا کرد که از نظر ژنتیکی اکس-وای بودند .

مانند “آیلین”، هرگز تخمک‌گذاری نداشتند و نمی‌توانستند حامله شوند به خاطر این جهش بسیار کوچک تمام عمرشان به عنوان زن زندگی کردند .

،وقتی حرف از اس.آر.وای میشه ژن اصلی تعیین‌کننده جنسیت هیچ جایی برای خطا وجود نداره یک جهش جفت پایه باعث میشه عوض شدن رشد جنسی از مرد به زن اتفاق می‌افته.

ادامه دارد…

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *