رابطه بلندی قد و سرطان

چندین مطالعه علمی ثابت کرده اند که افراد بلند قد بیشتر به نوعی سرطان دچار می شوند. مثلا خانم های قد بلند بیشتر از دیگران در معرض بروز سرطان سینه و روده بزرگ قرار دارند و مردان قد بلند نیز بیشتر به سرطان روده بزرگ دچار می شوند.

این هفته دانشمندان انگلیسی طی بررسی جالبی بر روی بیشتر از ۹ هزار نفر مرد دریافتند که مردان بلند قد نه تنها بیشتر به سرطان پروستات دچار می شوند، بلکه سرعت پیشرفت این سرطان در آنها زیادتر خواهد بود. دلیل علمی مستندی در مورد بلندی قد و بروز سرطان وجود ندارد و عده ای این رابطه را به ژن و ژنتیک و دسته ای به IGF یا عامل رشد وابسته به انسولین نسبت می دهند.

در یک پروژه تحقیقاتی که ۵۷ مطالعه علمی را تجزیه و تحلیل کرده، چنین به نظر می رسد که به ازاء هر چهار اینچ قد اضافی (بیشتر از حد طبیعی) حدود ۶ درصد بر امکان بروز سرطان پروستات افزوده می شود، البته در این بررسی بلند قدترین افراد با کوتاه قدترین افراد مقایسه شده اند .

موضوع جالب تر این بررسی سرعت حرکت و پیشرفت سلولهای سرطان در افراد بلند قد است، زیرا به ازاء هر ۴ اینچ قد اضافی امکان رشد و پیشرفت سرطان حدود ۲۳ درصد تخمین زده شده است، در حالی که این گونه رشد سریع در سرطان افراد کوتاه قد مشاهده نشده است. باعث تعجب است که در هر دو دسته از افراد تحت مطالعه، نفوذ و قدرت عوامل بروز سرطان پروستات تقریبا با هم مساوی بوده و رابطه ای با بلندی یا کوتاهی قد نداشته است و این بیانگر حقیقتی است که عوامل ناشناخته ای باید باعث تفاوت بروز این سرطان در افراد بلند قد باشند.

روش جدید درمان بیماری MS

دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز موفق به آزمایش دارویی گردیدند که برای درمان سرطان از آن استفاده می شده و Cyclophosphamide نام دارد و نتایج چشمگیری به بار آورده است. این دارو که در حقیقت خاصیت مهارکننده و کنترل سیستم ایمنی بدن را دارد می تواند حرکت بیماری MS را متوقف کند و عوارض بیماری را تا حدودی از بین ببرد. این دارو از ۵۰ سال گذشته برای درمان سرطان مورد استفاده قرار گرفته و شناخته شده است.

گزارش پژوهشگران مورد بحث بیانگر این است که از ۹ بیماری که به مدت دو سال تحت درمان بوده اند و از این دارو استفاده می کرده اند، پنج نفرشان به سرعت بهبود یافته و عوارض بیماری در آنها از بین رفته است. این دارو سبب تنظیم و کنترل سیستم ایمنی بدن می شود و نمی گذارد این سیستم اشتباها به اندامهای بدن حمله کرده و به آن صدمه زند. جالب اینکه بیمار نیازی به مصرف طولانی این دارو ندارد، بلکه فقط چهار روز متوالی از آن استفاده می کند و همین دز کم و کوتاه مدت می تواند در تغییر فعالیت سیستم ایمنی بدن موثر وکارساز باشد.

گروه تحقیقاتی مورد بحث تصمیم دارند این دارو را بر روی تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به بیماری MS تجربه کنند و بهتر و بیشتر چگونگی عملکرد آن را در پیشگیری و درمان این بیماری بشناسند.

بیماری MS نوعی بیماری است که سیستم ایمنی بدن اشتباها به خودش حمله می کند و ناهنجاریهایی را بر روی سلسله اعصاب به وجود می آورد. در ضمن نظریه امکان نقش عوامل عفونت زا مانند ویروس یا میکرب در بروز این بیماری نیز هر روز بیشتر قوت می گیرد. در حال حاضر عده ای از دانشمندان بر روی ژن و ژنتیک و ارثی بودن این بیماری فعالیت دارند و امید است به زودی با شناسایی بیشتر بیماری MS و آزمایش داروهای موجود در بازار روزی درمان قطعی این بیماری عملی گردد.

بعضی از داروها را نباید با آب میوه مصرف کرد

ما می دانیم که خوردن بعضی از داروها با آب گریپ فروت باعث بروز عکس العمل های شیمیایی در بدن شده و گاهی سبب عوارض و مشکلات غیرقابل جبرانی می شوند. در دستگاه گوارش نوعی آنزیم وجود دارد که در هضم و جذب و عملکرد داروهای شیمیایی نقش دارد. بعضی از مواد موجود در گریپ فروت فعالیت این آنزیم را از کار می اندازد و همین عمل سبب می گردد که گاهی قدرت عملکرد دارو در بدن به شدت تغییر یابد. مثلا خوردن داروی پایین آورنده ی فشار خون وقتی با آب گریپ فروت خورده شود، فشار خون به شدت کاهش یافته و گاهی ممکن است سبب مرگ شود. برای اولین بار رابطه مصرف داروهایی شیمیایی با نوشیدن آب گریپ فروت و بروز عوارض ناهنجار توسط پژوهشگران کانادایی شناسایی و گزارش شده است.

اخیرا محققان دانشگاه لندن در ایالت انتاریوی کانادا مطالعات گسترده ای درباره امکان بروز عکس العمل های شیمیایی بین بعضی از داروها و چند نوع آب میوه را به پایان رسانیده و معتقدند که علاوه بر آب گریپ فروت آب میوه هایی مانند پرتقال و سیب هم می توانند اثر نامطلوبی بر روی دارو داشته و در جذب آن تغییراتی به وجود آورند. داروهایی که در این بررسی آزمایش شده اند عبارتند از تایلنول، داروهای سرطان،Beta Blockers داروهای پایین آورنده فشار خون و آنتی هیستامین ها همچنین داروهای بیماریهای قلب و عروق. در ضمن آنتی بیوتیکها نیز بررسی شده و همگی به همراه آب میوه های گریپ فروت، پرتقال و سیب دستخوش تغییراتی شده و عملکرد آنها در بدن طبیعی نخواهد بود.

به طور کلی توصیه می شود که به هیچ عنوان داروها با آب میوه مصرف نشوند و بهتر است یک ساعت قبل از خوردن دارو تا دو ساعت پس از مصرف آن آب میوه نوشیده نشود چون قدرت عملکرد داروها را تغییر می دهند و در موقع بیماری مزمن مانند بیماریهای قلبی و آلرژی و سرطان و غیره این عمل سبب دردسرهایی می شود.

داروهای پایین آورنده کلسترول خون سرطان زا نیستند

عده ای که با مصرف داروهای شیمیایی مخالفند عقیده دارند که مصرف داروهای پایین آورنده ی کلسترول خون می توانند سبب بروز بعضی از سرطانها گردند. مقاله علمی منتشر شده در ژورنال علمی کالج کاردیولوژی آمریکا در این ماه گزارش می کند که پس از تجزیه و تحلیل نتایج پانزده پروژه تحقیقاتی که بیشتر از ۴۳۷ هزار نفر را زیر پوشش گرفته، معلوم شده که مصرف داروهای پایین آورنده کلسترول خون امکان بروز سرطانها را افزایش نمی دهند. چندین بررسی علمی در دو دهه گذشته ثابت کرده که نه تنها مصرف این گونه داروها باعث ازدیاد سرطان پروستات نمی شوند، بلکه در پیشگیری آن نیز نقشی مهم دارند، زیرا کلسترول بالای خون یکی از عوامل بروز این سرطان است.

به همین دلیل توصیه می شود که افراد به تغذیه و روش زندگی خود ـ که میتواند در افزایش کلسترول خون نقش داشته باشند ـ توجه مخصوص نموده و با داشتن کلسترول طبیعی خون نه تنها از گزند سرطانها، بلکه بسیاری از بیماریهای مزمن دور بمانند.

چای سبز داروی موثر بدخوابی و بی خوابی

مواد شیمیایی موجود در چای سبز می تواند بدخوابی و بی خوابی را درمان کرده و در ضمن از بروز و پیشرفت عارضه فراموشی جلوگیری نماید. این خبر پزشکی جدید این هفته در یکی از ژورنالهای پزشکی آمریکا به چاپ رسیده است. پژوهشگران معتقدند که نوعی بدخوابی(OSA) سبب می شود که اکسیژن کافی از طریق ریه ها به مغز و دیگر اعضا بدن نرسد که در نتیجه مشکلاتی را به وجود می آورد. نوشیدن چای سبز به علت آنتی اکسیدانهای موجود در آن و مواد شیمیایی دیگر مانند پلی فنول ها از بروز بسیاری از ناهنجاریها در افراد بدخواب و بی خواب جلوگیری می کند. درباره خواص چای سبز مطالب زیادی در این صفحه نوشته ایم که لازم به تکرار نیست ولی به طور کلی می توان گفت که این نوشیدنی مفید می تواند سبب بهزیستی و سلامتی بدن شده و از بروز بسیاری از بیماریها جلوگیری نماید.

اخبار کوتاه پزشکی

ـ بدخوابی در شب سبب عارضه تکرر ادرار می شود. این گزارشی است که پژوهشگران ژاپنی منتشر کرده اند و معتقدند که بدخوابی عارضه ایست که درصد بالایی از مردم، مخصوصا بزرگسالان به آن دچار هستند و متاسفانه رابطه ای بین بدخوابی و تکرر ادرار در شب وجود دارد. ما می دانیم که افرادی که به ورم یا سرطان غده پروستات دچار هستند و یا دیابت دارند هم به علت طبیعت بیماری به عارضه تکرر ادرار دچار هستند. حال اگر همین افراد در شب نتوانند راحت بخوابند و بدخوابی داشته باشند عارضه مورد بحث شدت خواهد یافت.

ـ در سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴ بیشتر از دو و نیم میلیون نفر در آمریکا به علت مصرف سیگار به سرطان ریه دچار شده اند که تقریبا اکثر آن قابل جلوگیری است، زیرا ۹۰ درصد سرطان ریه به علت مصرف سیگار بوده و ده درصد باقیمانده به خاطر عوامل شناخته شده و نامعلوم دیگر است.

سرطان ریه در مردان و زنان رقم دوم را به ترتیب پس از سرطان پروستات و سینه به خود اختصاص می دهد.

ـ کودکانی که به شیر گاو آلرژی دارند و نمی توانند آن را تحمل کنند نباید شیر سرد مصرف کنند. تحقیقات علمی اخیر ثابت کرده که این دسته از کودکان شیر گرم را بهتر می توانند تحمل کرده و عوارض کمتری داشته باشند. یکی از دلایل مهمی که درصد بالایی از مردم نمیتوانند شیر مصرف کنند و دچار دل درد و ناهنجاریهای دیگر می شوند، کمبود و یا نداشتن آنزیم لاکتاز در آنها است. این آنزیم سبب شکسته شدن و هضم و جذب قند شیر یا لاکتوز می شود و نبودن آن در بدن عوارضی را به وجود می آورد و نباید آن را آلرژی دانست زیرا نوعی عدم تحمل شیر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *