راز سر به مُهر اجداد بومیان آمریکایی

اسطوره‌ها و افسانه‌های سرخپوستان آمریکا
آنالیز ژنتیکی دندان‌های مربوط به دوران باستان نشان داده است که اجداد ساکنین اولیه‌ی آمریکای کنونی کسانی نیستند که تا کنون تصور می‌کردیم.
نظریه‌ای که بر پایه‌ی شواهد باستان‌شناسی پیدا شده در سایت‌های بومیان آمریکایی‌ بنا نهاده شده، ادعا می‌کند که اولین کسانی که پا به قاره‌ی آمریکا گذاشته‌اند، حدود ۱۵،۰۰۰ سال پیش از ژاپن آمده‌اند. ابزارهای سنگی و دیگر دست‌سازه‌هایی که توسط بومیان آمریکا استفاده می‌شده‌اند نیز شباهت زیادی به ابزار مورد استفاده توسط مردمان جومون دارد. جومون‌ها انسان‌های شکارچی-گردآورنده‌ای بوده‌اند که بین ۱۴،۰۰۰ تا ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در ژاپن باستان زندگی می‌کرده‌اند.
بر اساس شواهد مربوط به ابزار کشف شده و همچنین بر اساس مسیر مهاجرتی که بومیان آمریکایی در عرض قاره‌ی آمریکا داشته‌اند، باستان‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند که این بومیان از طریق سواحل شمالی اقیانوس آرام وارد این قاره شده‌اند. آن‌ها حدس می‌زنند که بومیان از طریق سرزمینی که سیبری و آلاسکا را در طول آخرین عصر یخبندان به یکدیگر متصل کرده بود وارد آمریکا شده‌اند.
محققین دانشگاه نوادای آمریکا با آنالیز دندان‌های باستانی متعلق به آمریکایی‌ها، آسیایی‌ها و مردم اقیانوسیه توانسته‌اند شباهت‌هایی بین بومیان آمریکایی و مردم جومون پیدا کنند. تست‌های ژنتیکی نیز این نتایج را تایید کرده است.
با این حال، اخیراً مطالعاتی در مورد اجداد بومیان آمریکایی انجام شده است که نشان می‌دهد ژاپنی‌ها اجداد بومیان آمریکایی نیستند؛ بنابراین می‌توان گفت در برخی موارد شواهد زیست‌شناسی با نظریه‌های باستان‌شناسی همخوانی ندارند. محققین طی این مطالعه، تصورات قبلی در مورد ورود اجداد بومیان از نواحی شمالی قاره‌ی آمریکا را تایید کرده‌اند، ولی جومونی بودن این انسان‌ها را زیر سوال برده‌اند.
بررسی نمونه‌های دندان انسان‌های باستان نشان داده است که تنها ۷ درصد دندان‌های مردمان جومون با بومیان آمریکایی ارتباط دارد. شواهد ژنتیکی نیز این موضوع را تایید می‌کنند. بنابراین دانشمندان این نظریه را مطرح کرده‌اند که بومیان آمریکایی از جایی غیر از ژاپن آمده‌اند. بررسی‌های بیشتر توسط محققین نشان داده است که بومیان آمریکایی نه از نظر اسکلت و نه از نظر ژنتیک شباهتی به مردمان جومون ژاپن نداشته‌اند. بنابراین آن‌ها حدس می‌زنند که منشاء بومیان آمریکا از سیبری باشد.
برای تایید غیرژاپنی بودن اجداد بومیان آمریکایی باید به این نکته نیز توجه کرد که اخیراً در پارک ملی شن‌های سفید در نیومکزیکوی کشور مکزیک نیز ردپاهایی کشف شده است که تاریخ آن‌ها به ۲۳ هزار سال پیش برمی‌گردد و از آنجا که جومون‌های ژاپنی حدود ۱۵ هزار سال پیش زندگی می‌کرده‌اند، بنابراین نمی‌توانند اجداد بومیان آمریکایی باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *