خرم‌آباد، شهر باباطاهر و فلک‌الافلاک، بزرگ‌ترین شهر لرنشین ایران است. جاذبه‌های طبیعی در کنار دیدنی‌های تاریخی و کباب‌های خوشمزه کاری می‌کنند سفر به خرم‌آباد در خاطر شما بماند.

چند چشمه و پارک جنگلی از دیدنی‌های تماشایی مرکز استان لرستان است. لری خرم‌آبادی گویش اصلی مردم این شهر است.

آب و هوای خرم‌آباد

خرم آباد

خرم‌آباد آب و هوای مدیترانه‌ای دارد. سردترین ماه سال دی و گرم‌ترین تیر و مرداد است. از آذر تا اردیبهشت رطوبت نسبی بالای ۷۰ درصد است که کم‌ترین میزان رطوبت در مرداد ماه است. بالاترین دمای مشاهده شده در خرم‌آباد ۴۴٫۸ و بیشترین روزهای یخبندان مربوط به ماه دی است.

اطلاعات ضروری خرم‌آباد

فرودگاه خرم آباد

کد خرم‌آباد: ۰۶۶

فاصله از تهران: ۴۹۴ کیلومتر

مدت سفر زمینی: حدود ۶ ساعت

مدت سفر هوایی: ۴۵ دقیقه

مدت سفر با قطار: هشت ساعت و نیم تا دورود

خرم آباد

مسیر سفر زمینی از تهران به خرم‌آباد پس از پشت سر گذاشتن اتوبان تهران-قم، به اراک می‌رسد. در ادامه‌ی راه از بروجرد و دورود می‌گذرید و وارد خرم‌آباد می‌شوید.

اتوبوس‌های تهران به خرم‌آباد از پایانه‌ی بیهقی یا آرژانتین یا پایانه جنوب حرکت می‌کنند. هزینه‌ی بلیت ۲۷ یا ۴۳ هزار تومان است.

هزینه‌ی تهیه‌ی بلیت هواپیما از تهران به خرم‌آباد از ۱۴۵ تا ۲۴۹ هزار تومان است.

خرم‌آباد هم‌‌اکنون به راه‌آهن سراسری متصل نیست. اما می‌توانید از تهران با قطار به درود بروید و از آنجا راهی خرم‌آباد شوید. هشت و نیم ساعت در راه هستید و ۳۵ تا ۴۹ هزار تومان برای تهیه‌ی بلیت می‌پردازید.

هزینه‌های سفر به خرم‌آباد

هزینه‌ی اقامت در هتل‌های خرم‌آباد در مقایسه با بعضی شهرها، چندان بالا نیست و می‌توانید باتوجه به بودجه‌ی سفرتان، میان هتل‌ها یکی را انتخاب کنید.

با کلیک روی نام هر هتل می‌توانید اطلاعات بیشتری از آن ببینید.

هتل‌های میان‌رده

هتل خرم آباد

هتل‌های رنگین‌ کمان، سالیز، آزادی، رصدخانه کاسین و جهانگردی سراب کیو گزینه‌های متوسطی برای اقامت هستند. بیشترین هزینه ۱۶۶ هزار تومان و کم‌ترین آن ۱۳۰ هزار تومان است.

هتل‌های ارزان

هتل خرم آباد

هتل‌های شقایق، فردیس، ارشیا و ‌عطر از ۱۵۴ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان برای هر شب اقامت دریافت می‌کنند.

هزینه‌ی خورد و خوراک در خرم‌آباد

رستوران خرم آباد

هزینه‌ی رستوران در خرم‌آباد در مقایسه با شهرهای دیگر میانگین پایینی دارد. و از حدود ۱۲ تا  ۳۵ هزار تومان تغییر می‌کند.

هزینه‌ی حمل و نقل در خرم‌آباد

خرم آباد

کرایه‌ی تاکسی در خرم‌آباد اصلا بالا نیست و برای مسیرهای کوتاه ۵۰۰ تومان می‌پردازید. بنابراین با خیال آسوده برای رفتن به دیدنی‌های خرم‌آباد می‌توانید تاکسی سوار شوید. البته اتوبوس درون شهری هم برقرار است که در مسیرهای اصلی شهر حرکت می‌کند. اگر با ماشین شخصی به خرم‌آباد سفر کردید، نگران طرح ترافیک نباشید.

دیدنی‌های خرم‌آباد

حتی اگر به قلعه‌ی فلک‌الافلاک نرفته باشید، حتما تصویر آن را روی کارت پستال یا در اینترنت دیده‌اید. بدون تردید معروف‌ترین جاذبه‌ی گردشگری خرم‌آباد همین‌جا است.

اهل شعر هم که نباشید، سر زدن به بقعه باباطاهر تجربه‌ای به یاد ماندنی است. مناره‌ آجری، گرداب سنگی، دریاچه‌ کیو، بام لرستان، پل شاپوری یا پل شکسته و پارک جنگلی مخمل‌ کوه دیدنی‌های دیگر خرم‌آباد هستند.

خرم آباد

مسجد جامع، سنگ نبشته یا برد نبشته‌ی خرم‌آباد، گرداب سنگی یا گرداوبردینه، حمام گپ، آسیاب گبری را فراموش نکنید. اگر مایل باشید از شهر خارج شوید و مدتی رانندگی کنید، می‌توانید از آبشار بیشه، آبشار نوژیان و آبشار وارک هم دیدن کنید.

بازارها و مراکز خرید خرم‌آباد

بازار خرم آباد

بازار سنتی خرم‌آباد، مانند بسیاری از شهرهای دیگر محل مناسبی برای گپ زدن با مردم بومی، پیدا کردن خوراکی‌های تازه و حضور در حال و هوای قدیمی شهر است. مجتمع تجاری گردشگری بعثت، مرکز خرید الماس،‌ پاساژ آرش، پاساژ مهر، پاساژ تقی خانی و بازار طلافروشان مرکزخریدهای خرم‌آباد هستند.

رستوران‌ها و فست‌فودهای خرم‌آباد

زعفران طلایی یکی از معروف‌ترین و باکیفیت‌ترین غذاخوری‌های خرم‌آباد است. رستوران گردان رنگین کمان، یلدا، شمشاد نمونه، رستوران مجموعه تاریخی حمام گپ، رستوران سراب کیو، رستوران هتل سالیز، رستوران هتل عطر و رستوران تشریفات، منوی ایرانی و فرنگی دارند.

رستوران خرم آباد

اما هر کسی ممکن است از غذای ایرانی خسته شود. برای میل کردن پیتزا، ساندویچ یا برگر می‌توانید به فست‌فود سندباد، پیتزا پانیذ یا فست فود چینو بروید.

سوغات خرم‌آباد

سوغات خرم آباد

سفر بدون خرید سوغاتی و یادگاری مانند پازلی است که تکه‌ی آخرش گم شده باشد. هنگام گشت و گذار در شهر و بازار، فراموش نکنید از خوشمزه‌های خرم‌‌آباد بخرید. کلوچه روغنی، نان ساجی، ترخینه، نان آردی، روغن حیوانی، کاک، حلوا ارده و عسل خرم‌آباد معروف است. از صنایع دستی این شهر به جاجیم، ‌نمد، ورشو، حصیر و گیوه اشاره می‌کنیم.