روش‌هایی برای این که مجبور نشویم به خشکشویی مراجعه کنیم

طرز تهیه پودر لباس شویی خانگی

لباس

آگاهی از چگونگی نگهداری وسایل و لوازم زندگی برای مصرف کنندگان بسیار مهم است؛ چرا که با بهره‌گیری از راهکارهای نگهداری می‌توان مطمن بود که این وسایل مدت زمان بیشتری عمر خواهند کرد؛ و این امر وقتی پای لباس‌ها در میان باشد حساس‌تر هم می‌شود. شما باید عادت کنید که همیشه به برچسب‌های روی لباس‌ دقت کنید و دستورالعمل‌های ارائه شده روی آن‌ها را خوانده و عمل کنید. اما در مواردی که روی لباس نوشته شده: ” فقط خشکشویی” تکلیف چیست؟

همه امروزه می‌دانیم که خشکشویی روش خوبی برای شستن لباس‌ها نخواهد بود. خشکشویی متداول، یک فرآیند همراه با استفاده از مواد شیمیایی و بسیار سمی است.

بسیاری از خشکشویی‌ها از ماده‌ی شیمیایی پرکلورواتیلن استفاده می‌کنند که تاثیر آن در بسیاری از سرطان‌ها، التهابات چشم، بینی، گلو و پوست و کاهش باروری در مردان و زنان تایید شده است. خوشبختانه روش‌های بهتری برای مراقبت از لباس‌های حساس و نازک نیز وجود دارد.

خشکشویی با استفاده از دی اکسید کربن

در سال‌های اخیر، خشکشویی‌های دوستدار طبیعت در شهرهای مختلف شروع به رشد کرده‌اند. این خشکشویی‌ها می‌توانند برای لباس‌های گرانبها و مورد علاقه‌‌ی شما که نمی‌خواهید در مورد آن‌ها ریسک کنید انتخاب خوبی باشند. دنبال خشکشویی‌هایی بگردید که از دی اکسید کربن مایع به‌جای مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. نکته‌ی مهم دیگر این است که این دی اکسید کربن از محصولات فرعی فرآیندهای صنعتی تولید می‌شوند و این شیوه‌ی شستشو مقدار گاز گلخانه‌ای را در طبیعت کاهش خواهد داد.

سرد شویی

روی بسیاری از لباس‌ها برجسب “فقط خشکشویی” زده شده است که واقعیت ندارد و بسیاری از خرده فروش‌ها تنها از روی تنبلی چنین برچسبی را روی لباس‌ها می‌زنند. برخی از منسوجات مصنوعی مانند ریون و استات و بافت‌هایی مانند پشم و ترمه نباید هیچ وقت به‌صورت خشکشویی شسته شوند؛ اما می‌توان با استفاده از آب سرد آن‌ها را شست که این کار را می‌توان به صورت دستی یا با ماشین لباسشویی انجام داد. در حدود ۹۰ درصد از انرژی مصرفی در خشکشویی مربوط به گرم کردن آب است و استفاده از آب سرد برای شستشو باعث می‌شود که ضرر کمتری به زمین وارد شود. قبل از شستشو با آب سرد بهتر است با استفاده از یک لکه‌بر، کثیفی‌های روی لباس را پاک کنید.

شستشو با دست بهترین راه برای تمیز کردن لباس‌های ظریفی است که از پشم یا ترمه ساخته شده‌اند و برای هر لباسی می‌توان از آن استفاده کرد.

شستشو با دست

برخی اوقات بهترین روش برای شستشو استفاده از دست‌های خودتان است. شستشو با دست بهترین راه برای تمیز کردن لباس‌های ظریفی است که از پشم یا ترمه ساخته شده‌اند و برای هر لباسی می‌توان از آن استفاده کرد. فقط کافی است که یک تشت را پر از آب سرد کرده و لباس‌های کثیف خود را داخل آن بیاندازید و تا زمانی که لباس‌ها کاملا در آب غوطه‌ور شوند آب داخل تشت بریزید و سپس با استفاده از دست، کثیفی لباس‌ها را پاک کنید. یک فایده‌ی دیگر در این روش شستشو این است که هنگام شستشو با دست، خودتان هم مقداری کالری می‌سوزانید و هم‌چنین مصرف انرژی برای ماشین لباسشویی را نیز حذف کرده‌اید.

شستشوی مضاعف

در این روش خارق العاده با استفاده از یک سیستم فشاری مواد شوینده با سرعت و فشار بالا در داخل بافت لباس فرو برده می‌شوند که روشی سریع، موثر، اقتصادی و بسیار ساده برای شستن لباس‌ها بدون آسیب رساندن به آن‌ها خواهد بود. تنها در چند دقیقه می‌توانید تا حدود ۲٫۵ کیلوگرم لباس را با این روش بشویید. زمانی که در محل‌هایی زندگی می‌کنید که به خشکشویی‌های معتبر دسترسی ندارید بهتر است از این روش استفاده کنید. شستشوی مضاعف مقدار آب کمتری مصرف می‌کند و برای لباس‌های ظریفی مانند لباس‌های پشمی، ابریشمی، انواع بافت‌ها و ترمه مناسب است.

استفاده از دانه‌های صابون طبیعی

دانه‌های صابون از میوه‌های خشک شده‌ی وحشی که حاوی ساپونین هستند بدست می‌آیند. ساپونین یک ماده‌ی شوینده طبیعی است که برای صدها سال در شستشوی لباس‌ها و انواع پارچه‌ها مورد استفاده‌ی بشر بوده است. این ماده مولکول‌های سطح آب را شکسته تا بتواند به درون فیبرهای پارچه‌ای لباس نفوذ کند و چرک‌ها را از آن جدا کرده و در نتیجه‌ چرک در آب معلق شده و بعد از آب کشیدن به طور کامل از لباس جدا خواهد شد. دانه‌های صابون با دست و لباس سازگار بوده که استفاده از آن برای کسانی که پوست حساسی دارند یا پوست‌شان به اگزما، حساسیت یا پسوریازیس مبتلا است بهترین روش شستشو خواهد بود. اما نباید انتظار داشته باشید که دانه‌های طبیعی مانند صابون‌های صنعتی کف داشته باشند؛ زیرا در این صابون‌ها عناصری قرار داده شده که به صورت مصنوعی کف تولید می‌کند. این کف به تنهایی هیچ کمکی به تمیزی لباس نخواهد کرد.

 

توپ خشکشویی غیر شوینده

این توپ‌های شوینده که توسط شرکت SmartKlean تولید شده‌اند به‌طور طبیعی نرمی، کشسانی و رنگ لباس را حفظ می‌کنند. این توپ‌ها با لباس‌های شما مهربان بوده و باعث می‌شوند که لباس‌ها دوام بیشتری داشته باشند. این توپ‌ها صدها برابر صابون و مواد شوینده خاصیت تمیز کنندگی دارند و حاوی ترکیبات فعالی هستند که از مواد معدنی گرفته شده و هیچ پسماندی از آن‌ها به جای نمی‌ماند. این توپ‌ها برای کسانی که پوست‌های حساس و لباس‌های ظریف دارند مناسب بوده و در مصرف آب و انرژی نیز صرفه جویی خواهد شد.

از بین بردن لکه‌ها و کثیفی‌ها با استفاده از مواد طبیعی

برای از بین بردن لکه‌ها و چرک‌های مقاوم مانند قهوه یا نوشابه می‌توانید از مواد طبیعی که در آشپزخانه دارید استفاده کنید. مقداری نمک یا جوش شیرین را روی چرک‌های تازه ایجاد شده بریزید تا چرک لباس را به خود جذب کند. سپس می‌توانید مقداری سرکه روی لکه بریزید. در مورد چرک‌های مقاوم‌تر ترکیبی از سرکه و جوش شیرین درست کرده و روی محل لکه بمالید. برای پاک کردن لکه‌های زرد رنگ زیر بغل بهتر است لکه را در سرکه‌ سفید به مدت دست کم ۱۰ دقیقه بخوابانید و سپس با آب سرد بشویید.

توپ‌های خشک کننده پشم

برای این که لباس‌ها را خیلی با نرمی و لطافت خشک کنید بهتر است خشک کننده‌های سمی و شیمیایی را دور بیندازید و از توپ‌های قابل استفاده مجدد، دست ساز که برای خشک کردن لباس‌هاست استفاده کنید که هم الکتریسته ساکن لباس را از بین برده و هم آن‌ها را بدون نیاز به مواد شیمیایی نرم خواهد کرد.

این توپ‌ها از پشم صد درصد ارگانیک تولید شده‌اند و زمان خشک کردن لباس را تا ۴۰ درصد کاهش خواهند داد. این مواد باعث خواهند شد که در مصرف آب و انرژی صرفه جویی شده و بدین ترتیب هزینه‌های شما را کاهش خواهند داد. هم‌چنین چون در این توپ‌ها از مواد شیمیایی استفاده نشده پس در نتیجه پسماندی نیز از خود باقی نمی‌گذارند.

از مواد شوینده بهتر استفاده کنید

بسیاری از مواد شوینده که در خشکشویی مورد استفاده قرار می‌گیرند حاوی مواد شیمیایی از قبیل نونیل فنول اتوکسیلیت هستند که در تولید برخی از هورمون‌ها در بدن اختلال ایجاد کرده و می‌توانند ذخایر آبی ما را آلوده کنند. هم‌چنین در این مواد شوینده از خوشبو کننده‌های مصنوعی استفاده شده است که از ترکیبات سمی و مواد شیمیایی به شمار می‌آیند. پس تا جایی که می‌توانید از مواد شوینده‌ای که با طبیعت سازگار بوده و کمتر ترکیبات شیمیایی دارند استفاده کنید.

منبع:ایرانگان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *