روش های اعدام، تزریق مرگبار

از ابتدای خلقت بشر قانون شکنی های متعدد باعث شد در همان قوانین بزرگترین تنبیه ممکن گنجانده شود،جان شخص خاطی!اما اعدام در تمام دنیا با یک روش انجام نمیشود و هدف اصلی از این تفاوتها کاهش هرچه بیشتر درد شخص است. یکی از جدیدترین روش ها و اصول اعدام تزریق مرگبار است، به شکل کلی از سه داروی سدیم ساپیونتال، پانکرودیم برمید، پتاسیم کلرید به میزان بالایی استفاده میشود، در این روش شخص ابتدا به خواب رفته سپس به ترتیب تنفس و قلب او از حرکت میستد.

این نوع از اعدام در امریکا هم اکنون رایج ترین نوع اعدام است و اولین بار در سال ۱۸۸۸ توسط دکتر جولیز مونت با این توجیه که هزینه و زمان صرف شده در این روش کمتر از اعدام با طناب دار است ابداع شد،هرچند در ان زمان از این روش استفاده نشد اما حدود ۵۰سال بعد این روش توسط المان نازی و در روش معروف اوتانازی انها به کار رفت که شعار انها در این ابداع “زندگی لایق زندگی نیست”بود.

در سال ۱۹۷۷ دکتر جی چاپمن در مقاله ای امکان استفاده از این روش با داروهای ذکر شده برای اعدام را عنوان کرد، این مقاله در نهایت طی بررسی های زیاد و ساخته شدن داروهای ذکر شده در مرکز پزشکی دانشگاه اوکلاهاما تایید شد.تا سال ۲۰۰۸ تنها یک ایالت امریکا از این روش برای اعدام استفاده نمیکرد.اولین ایالتی که به این روش تغییر پیدا کرد تگزاس بود که در سال ۱۹۸۸ در اعدام چالز بروکس از همین روش استفاده شد.در ایالت تنسی متهم میتواند بین تزریق و صندلی برق انتخاب کند.

چین از سال ۱۹۹۷ گواتمالا ۱۹۹۸ فیلیپین ۱۹۹۹ و تایوان  از ۲۰۰۳ قوانین کیفری خود درمورد اعدام را به این روش تغییر دادند.

اصول اعدام تزریق مرگباربه این صورت است:در هر دو دست سرم های تزریق سم قرار میگیرد اما تنها سم از یکی از انها(عموما چپ) وارد بدن خواهد شد و دیگری جنبه ی ذخیره دارد.تمام سوزن ها باید ضدعفونی شده باشند با وجود اینکه حکم اعدام است!

سپس داروها تحت فشار پیستونها یکی پس از دیگری به شخص تزریق میشود.در ابتدا سدیم ساپیونتال تزریق میشود، مقدار دُز تزریق باعث میشود شخص در ۳۰ثانیه ی به خوابی عمیق فرو رود.در مرحله ی دوم پانکرودیم برمید تزریق میگردد،این دارو باعث فلج شدن تمام عضلات اسکلتی و دیافراگم میشود،همین دارو به تنهایی در نهایت به علت خفگی باعث مرگ میگردد.

در اخرین مرحله پتاسیم کلرید تزریق میشود که باعث ایست قلبی در کمتر از ۱۰ثانیه میشود. این داروها به شکل جدا جدا تزریق میشوند.

مهمترین هدف از ابداع این روش مرگ بی درد است،چراکه قبل از ورود به مرحله ی مرگ شخص از هوش رفته است،اما بعضی از پزشکان و مدافین حقوق اعدامیان معتقند در این روش میزان داروی تزریقی باید براساس وزن و مقدار خون اعدامی تنظیم شود و نباید به طور کلی برای همه در نظر گرفته شود.برای نمونه در سال ۲۰۰۶ انخل دیاز با این روش اعدام شد اما بدن او به شکل عجیبی به این داروها مقاومت نشان داد و حتی پس از گذشت ۳۵ دقیقه او هنوز زنده بودکه در نهایت با تزریق دوباره ی داروی سوم او اعدام شد،البته بعدا مشخص شد که علت این اتفاق فرو رفتن سوزن در گوشت و نه رگ او بوده است.

در برابر این مخالفان البته بسیاری نیز هستند که این روش را بی دردترین و بهترین روش برای اعدام میدانند، دولت چین بارها بر جایگزینی این روش با تمام روش های موجود تاکید کرده است.در این روش مرگ در ۱۰ دقیقه رخ میدهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *