زمان برای کدام حیوانات زودتر می‌گذرد؟

حیوان خانگی‌ برای کودکان

حیوانات

در نشست سالانه‌ی جامعه‌ی محیط‌زیست بریتانیا که آذرماه ۱۴۰۱ برگزار شده، مقاله‌ای ارائه شده است که محققین در آن نشان داده‌اند حیوانات کوچک، حیواناتی که قادر به پرواز هستند و شکارچیان دریا درک سریع‌تری از گذر زمان دارند.

در این مطالعه درک بیش از ۱۰۰ حیوان از گذر زمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. محققین دریافته‌اند که اگر یک حیوان دارای سیستم بینایی قدرتمندی باشد که بتواند تغییرات رخ داده در جهان را با سرعت بیشتری تشخیص دهد، گذر زمان را نیز سریع‌تر حس می‌کند.

حشراتی مانند سنجاقک‌ها و خرمگس‌ها تغییرات جهان اطراف خود را با بیشترین سرعت حس می‌کنند. قدرت بینایی این حشرات ۳۰۰ هرتز است. این قدرت بینایی به این معنی است که حیوان مورد نظر، قادر است تغییراتی در حد ۳۰۰ بار در ثانیه را ببیند. قدرت بینایی انسان در حد ۶۵ هرتز است.

در بین مهره‌داران، سریع‌ترین چشم‌ها متعلق به مارمولک‌هایی است که می‌توانند تا ۱۴۶ هرتز را ببینند. قدرت بینایی چشم سگ حدود ۷۵ هرتز و قدرت چشم ماهی قزل آلا نیز در حدود ۹۶ هرتز است. کُندترین چشم‌ها نیز متعلق به نوعی ماهی ستاره‌ای است که کمتر از ۱ هرتز قدرت دیدن تغییرات را دارد.

بینایی سریع به موجودات اجازه می‌دهد تا تغییرات سریع محیط پیرامون خود را بهتر ببینند. داشتن این توانایی برای حیواناتی که سریع حرکت می‌کنند و حیواناتی که نیاز به ردگیری شکارهای سریع خود دارند، ضروری است.

محققین در مطالعه‌ی اخیر، بازه‌ی وسیعی از حیوانات را مورد بررسی قرار داده‌اند و نشان داده‌اند سرعت دیدن تغییرات محیط اطراف توسط حیوانات، تعیین‌کننده‌ی سرعت گذر زمان برای آن‌ها است. با دانستن این ارتباط اکنون رابطه‌ی شکار و شکارچی در طبیعت بهتر درک می‌شود و همچنین می‌توان جنبه‌های اثر موضوعاتی مانند آلودگی نوری بر روی برخی از گونه‌های حیوانی را بهتر فهمید.

در این مطالعه، محققین دریافته‌اند که درک گذر زمان توسط شکارچیان خشکی آهسته‌تر از شکارچیان دریاها است.

در مطالعات گذشته، محققین دریافته بودند که در بین گونه‌های حیوانی و حتی انسان‌ها نیز قدرت درک گذر زمان متفاوت است؛ به‌عنوان مثال در بازی فوتبال، دروازبانان تغییرات را با سرعت بیشتری نسبت به بقیه‌ی بازیکنان می‌بینند. محققین همچنین نشان داده‌اند که مصرف قهوه نیز می‌تواند بر روی این موضوع اثر داشته باشد و قدرت دیدن تغییرات را افزایش دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *