«سریع‌ترین» خودرو برقی جهان از چین آمد

شرکت NextEV،سریعترین خودروی برقی جهان را معرفی کرد

شرکت NextEV،سریعترین خودروی برقی جهان را معرفی کرد

شاید باور کردنی نباشد ولی چینی‌ها سریع‌ترین خودرو برقی جهان را ساخته اند.

خودرویی با یک مگاوات قدرت که به اندازه یک نیروگاه برقی کوچک ،۲۵ خودرو پراید، بیشتر از یک بوگاتی ویرون و یک هزارم نیروگاه اتمی بوشهر قدرت دارد و توانسته است ۳۱۳ کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد.

این روزها در صنعت خودرو همه از تسلا صحبت می کنند خودروهای این شرکت فعلا در عرصه تکنولوژی خودروهای برقی پیشتاز هستند اما در زمینه نهایت سرعت،حالا یک شرکت چینی با نام NextEV خودرو‌ EP9 را معرفی کرده است که در حال حاضر سریع‌ترین خودرو برقی جهان است. این خودرو سرعتی در حدود ۳۱۳ کیلومتر در ساعت دارد.

این خودرو یک مگاوات قدرت دارد این قدرت را اگر بخواهیم تبدیل به واحد آشنا برای دوستداران صنعت خودرو کنیم عددی در حدود ۱۳۴۰ اسب بخار می شود که بیشتر از بوگاتی ویرون یکی از سریع‌ترین خودروهای بنزینی است البته سرعت این خودرو همچنان خیلی کمتر از بوگاتی ویرون است و حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت کمتری دارد.

موتور این خودرو برقی گشتاوری در حدود ۱۴۸۰ نیوتون متر دارد گشتاوری که راننده را هنگام شتاب گیری به صندلی خودرو می چسباند . معمولا شتاب صفر تا صد کیلومتر خودروها اعلام می شود اما در این خودرو شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر توسط شرکت سازنده هفت ثانیه اعلام شده است یعنی تنها هفت ثانیه طول می کشد تا سرعت این خودرو از حالت سکون به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برسد این یعنی اینکه گویی سوار بر یک موشک زمین به زمین شده اید تا یک خودرو.

شتاب ترمز گیری این خودرو بیش از سه برابر جاذبه زمین است. شتاب جانبی این خودرو در هنگام پیچیدن هم چیزی نزدیک ۲.۵ برابر شتاب زمین است تقریبا مشابه شتابی که خلبان یک جنگنده در برخی از حالت‌های مانور دهی احساس می کند.

این خودرو دو موتور برقی دارد و چهار چرخ متحرک است و با شاسی از جنس کربن ۷۰ درصد سبک تر از شاسی‌های فولادی رایج ، دارای تنها ۱۶۵ کیلوگرم وزن است.

با استفاده از ترکیب فیبر کربن و آلیاژ‌های جدید در نهایت این خودرو با وجود باطری‌های سنگین ۱۷۳۵ کیلوگرم وزن دارد .با آنکه این وزن برای یک خودروی بنزینی زیاد است اما محدودیت وزن بالای باطری سبب شده هرچه که مهندسان سعی کرده اند وزن شاسی خودرو را کاهش دهند اما نتوانسته اند وزن خودرو را نسبت به خودروهای بنزینی کاهش دهند چرا که همچنان باطری‌ها سنگین هستند . شاید اگر وزن این خودرو کاهش یابد و باطری‌ها سبک تر شوند روزی خودرهای برقی بتوانند رکورد خودروهای بنزینی را بشکنند.

این خودرو توانسته در پیست نوربرگ رینگ رکود سریع‌ترین خودرو برقی را بزند . این هیولای برقی در عرض هفت دقیقه توانسته مسیر این پیست را طی کند . این مدل در عرض ۴۵ دقیقه می تواند شارژ شود و با باتری‌های پر، مسیری معادل ۴۲۴ کیلومتر را به صورت ترکیبی طی کند.

با اینکه این خودرو سریع‌ترین خودرو برقی جهان شده است اما در شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو همچنان پشت سر تسلا اس قرار دارد در حالی که شتاب صفر تا صد کیلومتر تسلا اس ۲.۴ ثانیه است این خودرو شتاب صفر تا صد ۲.۷ ثانیه‌ای دارد.

شرکت تسلا همچنان با وجود رکورد این شرکت چینی پیش تاز تکنولوژی ساخت خودروهای برقی است . شرکت خودروسازی تسلا یکی از کم سن و سالترین شرکتهای خودروسازی در جهان است که در سال۲۰۰۳ میلادی تأسیس شده است.

نخستین تولید تسلا، خودروی تمام برقی تسلا رودستر است. این خودرو نخستین خودرویی است که از باتری یون لیتیومی در بازه بیشتر از ۳۲۰ کیلومتر درهر بارشارژ استفاده میکند.این شرکت تاکنون با گرفتن چندین وام و کمک هزینه برای توسعه خودروهای پاک از دولت ایالات متحده توانسته است مدلهای جدیدش را توسعه دهد.

در جدید‌ترین گام شرکت تسلا با معرفی تسلا سه میخواهد پا جای پای شرکتی مانند اپل بگذارد. همانگونه که شرکت اپل صنعت رایانه را در جهان دچار تحول کرد حالا شرکت تسلا هم گویی قصد کرده تکانی در صنعت محافظهکار اتومبیلسازی در جهان ایجاد کند صنعتی که بهسختی تن به تغییرات بنیادین میدهد.

تسلا مدل سه را با قیمت پایه ۳۵ هزار دلار معرفی کرده که قرار است در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شود. این خودرو الکتریکی میتواند با هر بارشارژ شدن مسافت ۳۴۶ کیلومتر راطی کند. دارنده تسلا سه به راحتی میتواند شب در پارکینگ خانه آن را به برق وصل کند و صبح با باتری پر به سر کار برود.

این خودرو با موتور ۲۵۰ اسب بخاری الکتریکی خود میتواند طی مدت شش ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *