سوداگران ژاپنی بیش از ۳۰۰ نهنگ را کشته‌اند

در قطب جنوب سوداگران ژاپنی نهنگ در یک سال اخیر ۳۳۳ رأس نهنگ نیزه‌ای معمولی را کشته‌اند. گفته شده که کشتار نهنگ‌ها با اهداف علمی انجام شده است.

یکی از طرفداران پروپاقرص صید نهنگ در ژاپن نخست وزیر این کشور، شینزو آبه است

یکی از طرفداران پروپاقرص صید نهنگ در ژاپن نخست وزیر این کشور، شینزو آبه است

از سال ۱۹۸۶ شکار نهنگ‌های بزرگ با اهداف تجاری ممنوع اعلام شده اما دولت ژاپن استثنائی در این قانون وارد کرده و کشتن نهنگ‌ها با اهداف تحقیقاتی را آزاد کرده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری که در شهر لاهه هلند مستقر است در سال ۲۰۱۴ در حکمی خواهان توقف شکار نهنگ‌ها توسط ژاپنی‌ها در قطب جنوب شد زیرا این اقدام برخلاف آن‌چه دولت ژاپن می‌گوید با اهداف علمی صورت نمی‌گیرد.

در نروژ، فصل شکار هنوز در پیش است: سوداگران نروژی نهنگ قصد دارند ۹۹۹ نهنگ نیزه‌ای را شکار کنند. این کشور اسکاندیناوی از سال‌ها پیش بخشی از گوشت نهنگ را به ژاپن صادر می‌کند.

آداب نهنگ‌خواری: به نام علم، به کام ژاپن

یکی از کشورهای معترض به اقدام ژاپن در زمینه صید نهنگ استرالیا است. این کشور به همراه نیوزیلند در سال ۲۰۱۰ با طرح شکایتی از ژاپن در دیوان بین المللی دادگستری خواستار ممنوعیت صید این پستاندار دریایی شد.

بنابر اظهار مقامات استرالیا، ژاپن تحت پوشش پژوهش‌های علمی، به شکار نهنگ‌ برای مقاصد تجاری خود ادامه می‌دهد و از سال ۱۹۸۷ تا به حال بیش از ۱۰ هزار نهنگ را صید کرده است.

درست یک سال پیش خبرگزاری رویترز در گزارشی شکار نهنگ نوشت: «ژاپن در ۱۲ سال آینده به بهانه پیشبرد برنامه‌های تحقیقاتی خود صید بیش از چهار هزار نهنگ دیگر را در دستور کار قرار داده است. بهانه‌ای که بیشتر واهی می‌نماید و هدف نهایی‌اش تنها از سرگیری صید تجاری نهنگ است.»

دو سال پیش گروه هکری «آنونیموس» در اعتراض به صید نهنگ‌ها، وب‌سایت نخست‌وزیر ژاپن را هک کردند. از قضا یکی از طرفداران پروپاقرص صید نهنگ در ژاپن نخست وزیر این کشور، شینزو آبه است.

بزرگ‌ترین پستاندار دریایی در سفره ژاپنی

واقعیت آن است که در ژاپن مصرف گوشت این پستاندار دریایی به عنوان یک فرهنگ غذایی کهن بسیار مرسوم است و همواره بخش بزرگی از بازار غذای ژاپن به صید همین نهنگ‌ها وابسته است.

به همین خاطر توقف صید نهنگ به عنوان بزرگترین پستاندار زمین از سوی ژاپن، تا حدودی در حکم حذف یکی از محصولات سودآور صنعت شیلات این کشور نیز به شمار می‌آید. محصولی که یکی از محبوب‌ترین غذاها در سفره ژاپنی به حساب می‌آید.

جالب آنکه انسان درحالی این پستان‌دار عظیم الجثه و‌ کم‌یاب را می‌خورد که غذای اصلی بزرگترین حیوان زمین را ریزترین موجودات یعنی پلانگتون‌ها تشکیل می‌دهند. موجودات ریزی که میلیون‌ها عدد از آنها را به راحتی می‌توان در سطل آبی جای داد.

تخمین زده‌اند که تا دهه ۸۰ میلادی حدود ۲۵۰ هزار نهنگ در آب‌های جهان وجود داشته است. امروزه اما تنها حدود ۱۲ هزار نهنگ در سرتاسر آب‌های جهان باقی مانده‌ است؛ رقمی که به شدت نگران کننده است.

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. معترض گفت:

    در همین آبهای ایران با استفاده از برق نسل ماهی ها رو دارن منقرض میکنن .

    اگر واقعا نگران هستید در مورد اونها بنویسید.

    • admin گفت:

      بله دوست عزیز حق با شماست ، متاسفانه ماهیگیری به روش های اینچنینی خیلی زیاد شده البته یه توضیح بدم که در این روش به ماهی ها شوک وارد میشه و ماهی هایی که شکار نشدن دوباره زنده میشن .
      به این دلیل این توضیجی رو نوشتم چون متاسفانه ، متاسفانه و متاسفانه روش های بسیار بدتری هم برای سید ماهی ها ماننده دینامیت استفاده میشه که منجر به پاره شدن آبشش ماهی ها شده و همه ماهی ها در آن نقطه از بین می زوند چه بسا بسیاری از آن ها هم توسط سیادان ( شیادان ) سید نمیشن و از بین می رند .
      بازهم از شما دوست عزیز ممنون یابت گوش زد این مهم ، و حتما در همین بخش مقاله ای با همین موضوع اضاقه خواهیم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *