صفحه طلایی وویجر

وویجر

این یک دیسک صوتی حاوی پیام به تمام زبان های دنیا است که ناسا در فضاپیمای ووییجر گذاشته تا چنانچه موجودات هوشمندی در پهنه کیهان آن را یافتند ، از سیاره زمین مطلع شوند .

صفحه طلایی وویجر ، صفحه فونوگرافی است که در فضاپیماهای وویجر که در سال ۱۹۷۷ پرتاب گشت قرار داده شده‌است . این صفحه شامل نگاره‌ها و آواهایی هستند که برای نشان دادن گوناگونی زندگی و فرهنگ‌های زمینی به موجودات هوشمند فضایی یا انسان‌های آینده ساخته شده‌اند .

فضاپیمای وویجر به سمت ستاره مشخصی در حرکت نیستند ، اما وویجر ۱ به سمت ستاره ای‌سی+۷۹ ۳۸۸۸ در حرکت است که در ۱/۶ سال نوری زمین قرار دارد ؛ وویجر ۱ در حدود ۴۰،۰۰۰ سال دیگر به منظومه این ستاره می‌رسد . با توجه به اندازه ، بسیار کوچک این کاوشگرها و وسعت فضای بین ستاره‌ای ، امکان برخورد تمدنی فرازمینی با آن ها بسیار اندک است . البته پخش تشعشعات الکترومغناطیسی این کاوشگرها نیز در آینده‌ای نه چندان دور متوقف خواهد شد.

کارل ساگان یادآور شده که : “این صفحات تنها هنگامی نمایش داده خواهند شد که تمدنی پیشرفته و میان‌ستاره‌ای آن ها را پیدا کند . اما درهرحال ، پرتاب این بطری در میان اقیانوس فضایی حرف‌های امیدوارکننده‌ای برای زندگی در این سیاره دارد .
محتویات این صفحات توسط کمیته‌ای به ریاست کارل ساگان از دانشگاه کرنل برای ناسا انتخاب شدند . ساگان و تیمش ، ۱۱۶ نگاره و آواهای طبیعی شامل موج آب ، آذرخش و حیوانات (شامل صدای پرندگان و نهنگ‌ها) را گردآوری کردند . قطعات موسیقی از فرهنگ‌ها و زمان‌های گوناگون شامل قطعاتی از باخ ، بتهوون ، استراوینسکی ، موزارت و موسیقی محلی ترکی آذربایجانی ، سلام به ۵۶ زبان گوناگون (۵۵ زبان باستانی و جدید به همراه زبان اسپرانتو ) و پیام چاپ شده از رییس‌جمهور جیمی کارتر و نیز دبیرکل سازمان ملل متحد در آن‌زمان ، کورت والدهایم ، در این صفحات جایگذاری شده‌اند.

یکی از زبان‌هایی که پیام خوشامدگویی آن در صفحه قرار داده شده‌است زبان فارسی است ؛ متن پیام فارسی چنین است :

« درود بر ساکنین ماورای آسمان‌ها ، بنی‌آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند . چون عضوی به ‌درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار .
صفحه از مس طلاکاری شده ساخته شده‌است . پوشش آن از آلومینیوم است که آن را با اورانیوم-۲۳۸ آبکاری الکتریکی کرده‌اند . نیمه عمر اورانیوم-۲۳۸، ۴،۴۶۸ میلیون سال است و بدین ترتیب تمدن‌های هوشمند می‌توانند پس از یافتن این صفحات ، عمر آن ها را محاسبه کنند .

همچنین نوشته‌ای با دست حکاکی شده با متن « به سازندگان موسیقی – تمام دنیاها ، در همه زمان‌ها » در سطح بین پوشش و صفحه خواندنی نوشته‌شده‌است .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *