علت بوجود آورنده تکثیر سرطان

بیماری سرطان در اثر ایجاد تغییراتی در DNA سلول (دستورالعمل های ژنتیکی سلول) و در نتیجه ی جهش های سلولی به وجود می آید. با این که برخی از این جهش ها ژنتیکی هستند اما قرار گرفتن سلول ها در عرض عوامل سرطان زا نیز می تواند سبب جهش های سلولی شود. هر چند بروز تمام سرطان ها ناشی از جهش های سلولی است اما تمام جهش های سلولی عامل ایجاد سرطان نیستند. جهش های ژنتیکی منظم سلول های طبیعی به ویژه هنگام تقسیم و تکثیر سلول، روندی طبیعی و غالبا بدون ضرر است. تکثیر سلول در بافت مشخصی از بدن ممکن است ناشی از هر یک از عوامل زیر باشد:

  • روند طبیعی رشد انسان: این نوع تقسیم سلولی در دوران کودکی انجام می شود.
  • ترمیم بافت آسیب دیده: در صورت ایجاد بریدگی در پوست یا پس از جراحی شکستگی پا، سلول های بدن با هدف ترمیم بافت آسیب دیده، شروع به تقسیبم و تکثیر می کنند.
  • راهبرد بدن برای مبارزه با تهدیدات خارجی: مثل افزایش سلول های سیستم ایمنی بدن پس از بروز عفونت های ویروسی یا باکتریایی یا قرار گرفتن در معرض عوامل سرطان زایی که سبب جهش های سلولی، تغییر سطح هورمون ها یا اختلال در واکنش سیستم ایمنی بدن می شود.

سیستم پیچیده ی مکانیسم های نظارتی طبیعی موجود در بدن، رشد سلولی طبیعی را امکان پذیر کرده است و پس از تکمیل رشد طبیعی، همین سیستم سرعت رشد را کند می کند. این مکانیسم در تک تک سلول های بدن انسان و به صورت منظم و مداوم، در حال فعالیت است  اما متاسفانه در برخی افراد، توانایی کنترل کامل رشد و گسترش سلول ها را از دست می دهد و سبب رشد سرطانی سلول می شود.

تمام سرطان ها، درجاتی از اختلال ژنتیکی، در مقایسه با بافت طبیعی دارند. با این که در مواردی توضیحاتی قابل قبول برای ایجاد سرطان وجود دارد در اغلب موارد بروز تغییرات بی شمار در شرایط طبیعی، امکان تعیین جهش سلولی یا تغییر خاص ایجاد کننده ی بدخیمی اولیه یا عامل پیشرفت آن را مشکل می سازد. در بسیاری از انواع سرطان باید تغییرات زیادی در شرایط طبیعی بدن اتفاق بیفتد تا سلول سرطانی شود.

پس این احتمال وجود دارد که بدن فرصت هایی برای کنترل سرطان، پیش از گسترش آن را داشته باشد. به همین دلیل غربالگری سرطان از اهمیت بسیاری برخوردار است. در صورت غربالگری منظم سرطان، امکان تشخیص بدخیمی پیش از تهاجم به بافت های مجاور یا گسترش در سراسر بدن وجود خواهد داشت.

اختلالات ژنتیکی در طولانی مدت معمولا چند سال یا چند دهه اتفاق می افتد. پس هر چند در ظاهر به صورت اتفاقی متوجه وجود سرطان و پیشرفت آن می شویم اما  این روند ممکن است با توجه به نوع تومور، از سال ها پیش آغاز شده باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *