قبل از خواب چه بخوریم و چه نخوریم؟

 

قبل از خواب چه بخوریم

هوس خوردن آخر شب چیز رایجی است و اکثر افراد دچار آن میشوند ولی باید دقت داشته باشید که هرچیزی را نباید آخر شب میل کرد.

 خوردن غذا قبل از رختخواب باعث افزایش وزن و بدخوابی می شود و آسیب جدی به بافت های گلو و مری می رسانند. مطمئنا با رفلکس اسید معده آشنا هستید. در این حالت اسید معده به مری باز می گردد و باعث ایجاد سوزش می شود. نوع دیگری از رفلکس معده هست که به آن رفلکس خاموش می گویند. دلیل آن همانند قبلی بازگشت اسید معده به مری است اما نشانه های آن متفاوت است. به جای سوءهاضمه دچار مشکل گلودرد، سرفه های شدید و سخت قورت دادن غذا می شوید. خیلی ها این مشکل را دارند اما دلیل آن را نمی دانند.

یکی از عوامل خطرناک برای سلامتی ما این است که درست قبل از خوابیدن غذا بخوریم. بهتر است حداقل ۳ ساعت قبل از خواب غذا بخوریم. اگر عادت دارید که قبل از رفتن به رختخواب چیزی بخورید باید بدانید که این غذاها را به هیچ وجه مصرف نکنید.

نوشابه

هیچ غذایی اسیدی تر از نوشابه نیست. اسید نوشابه به دریچه هایی که به شکم و مری متصل هستند آسیب می رساند و باعث می شود که غذا در جایی که متعلق است قرار نگیرد. کربنات آن هم به معده فشار وارد می کند.

شکلات

شکلات ها از خوردنی های پرچرب هستند که همانند نوشابه دریچه هایی که به شکم و مری متصل هستند را شل می کنند. شکلات ها حاوی کافئین و محرکی به نام تئوبرومین هستند که خواب را می پراند.

پنیر

پنیر یک غذای پرچرب دیگر است که مصرف آن قبل از خواب باعث افزایش وزن و بدخوابی می شود. اما اگر مصرف آن ضروری است، انواع سخت آن مثل پارمسان و سوئیسی تاثیر رفلکس کمتری نسبت به انواع پنیرهای نرم (فتا و موزارلا) دارند.

آجیل

وقتی مسئله رفلکس در میان باشد، چربی چربی است چه اشباع شده باشد و چه اشباع نشده. پس علیرغم این که آجیل ها غذاهای بسیار سالمی هستند، آن ها را نباید قبل از خواب مصرف کرد. بادام هندی، گردو، فندق و بادام زمینی بدتر از بقیه آجیل ها هستند. اما پسته و بادام زیاد بد نیستند.

مرکبات

مرکبات اسید بسیار بالایی دارند. بدترین نوشیدنی که می توان برای شب مصرف کرد یک لیوان آب پرتقال یا یک لیوان آب سیب است. اما بعضی ها می توانند قبل از خواب سیب قرمز بخورند. این بستگی به افراد دارد.

قهوه

قهوه نه تنها اسیدی است بلکه کافئین موجود در آن اسید معده را دوچندان می کند. اگر به مصرف آن عادت دارید باید از نوع بدون کافئین آن استفاده کنید که اسید کمتری نسبت به قهوه معمولی دارد.

پس وقتی آخر شب دلتان غذا بخواهد با کنار گذاشتن این ها چه انتخاب هایی باقی می ماند؟ هرچیزی که اسید کمی دارد بخورید. مثل موز یا چای بابونه که یک آرامبخش قوی است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *