قلب مصنوعی چگونه کار می‌کند؟

قلب، ماشین قدرتمند درون بدن ماست. قلب شما ۱۰۱.۰۰۰ بار در روز می‌تپد و در طول عمرتان تعداد ضربان آن به حدود ۳ میلیارد دفعه خواهد رسید و در این مدت ۳۷۸ میلیون لیتر خون را پمپاژ می‌کند. قلب، شامل دو پمپ است که هر یک از دو حفره ساخته شده‌اند.
دهلیز راست، خونی را که از اکسیژن خالی شده از بدن به داخل بطن راست می‌فرستد تا از آنجا به سمت ریه‌ها پمپ شود. دهلیز چپ خون هوادهی شده را از ریه‌ها به داخل بطن چپ می‌فرستند تا از آنجا به سمت بدن پمپ شود. با هر ضربان قلب، ابتدا دو دهلیز با هم و سپس دو بطن بزرگ با هم منقبض می‌شوند و صدای تپش قلب شما را ایجاد می‌کنند.
قلب یک ورزشکار معمولی ۲۵ تا ۳۰ لیتر خون در دقیقه را به گردش در می‌آورد. در مقایسه، بهترین قلب ساخته شده توسط بشر می تواند ۱۰ لیتر خون را در دقیقه پمپ کند و نهایتاً ۲۰۰ میلیون تپش داشته باشد و بعد از حدود ۵ سال از کار میافتد. مشابه‌سازی قلب کار بسیار دشواری است؛ زیرا از یک ماهیچه‌ی نرم، مرطوب و انعطاف‌پذیر تشکیل شده است. قلب مصنوعی بوسیله‌ی موتوری با قدرت باتری کار می‌کند که یک پیستون یا پروانه را درون سیالی هیدرولیک به کار انداخته تا دریچه‌ای چرخان را به حرکت درآورد. ساختن یک قلب مصنوعی مشابه قلب واقعی انسان بسیار دشوار است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *