کشف خانه سالمندان کهکشانی با ستارگان پیر

oldspace

تلسکوپ هابل به نمایش یک تصویر زیبا از خوشه کروی مسیه ۵۶ پرداخته که در فاصله ۳۳ هزار سال نوری از زمین در صورت فلکی بربط از تعداد زیادی از ستارگان قدیمی برخوردار بوده و در اثر گرانش در فاصله نزدیکی از هم قرار دارند.

این در حالیست که چارلز مسیه در سال ۱۷۷۹ متوجه آن نشده و این خوشه را که با عنوان M 56 یا NGC 6779 نیز شناخته شده، به عنوان یک سحابی بدون ستاره توصیف کرده بود.
تلسکوپ مسیه در آن زمان از قدرت کافی برای مشاهده تک تک اجسام نبوده و از این رو این حجم را به شکل یک توپ تیره دیده بود. اما تصویر واضح هابل از این خوشه پر ستاره نشانگر چگونگی پیشرفت فناوری در طول سالها و کمک آن به درک اجسام نجومی است.
مسیه ۵۶ در نزدیکی صفحه کیهانی قرار دارد که پوشیده از ستارگان میدانی بوده که به این خوشه تعلق ندارند، از این رو ستاره‌شناسان برای سنجش این خوشه باید دقت لازم را به عمل بیاورند چرا که آلودگی نوری این ستارگان باعث اختلال در محاسبات خواهد شد.
این تصویر هابل جزء برندگان مسابقه تصویربرداری گنجینه پنهان هابل بود که در آن از علاقه‌مندان خواسته می‌شود تا با جست‌وجو در اطلاعات هابل، تصاویر زیبای ستاره‌شناسی را شناسایی کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *