مدیتیشن کمک می‌کند تا کمتر اشتباه کنید!

شیوه انجام تلقینات هیپنوتیزم

مدیتیشن

مطالعه‌ی جدیدی که در دانشگاه ایالتی میشیگان انجام شده، نشان داده است که مدیتیشن می‌تواند به افراد فراموشکار و افرادی که در زمان عجله داشتن اشتباهات مهلک می‌کنند کمک کند تا عملکرد بهتری در زمینه فرار از فراموشکاری و بروز اشتباهات داشته باشند.

نتایج این مطالعه که یکی از بزرگ‌ترین مطالعات در این زمینه است، در مجله‌ی Brain Sciences منتشر شده است.

در این مطالعه‌ی جدید، محققین نحوه‌ی اثر مدیتیشن بر روی احساسات، افکار و حس‌های بدن را مورد بررسی قرار داده‌اند و تغییراتی که در اثر مدیتیشن در فعالیت‌های مغزی رخ می‌دهد و باعث می‌شود شناسایی خطاها بهتر صورت گیرد را تعیین کرده‌اند.

علاقه‌ی مردم به مدیتیشن و تمرکز، بیشتر از چیزی است که علم برای این مقوله‌ها اثرات و مزایای مثبت به اثبات رسانده است.

اکنون مشخص شده است که حتی یک جلسه حضور در کلاس‌های مدیتیشن نیز باعث ایجاد تغییر در فعالیت‌های مغزی می‌شود. این یافته‌ها نشان می‌دهند که انواع مختلف مدیتیشن می‌تواند اثرات روانشناختی مختلفی بر جای بگذارند. در مورد اینکه مدیتیشن «پایش باز – اوپن مانیتورینگ» چه اثری بر روی شناسایی خطا دارد تا کنون تحقیقات کمی انجام شده بود و تحقیقاتی که اخیراً دانشمندان دانشگاه ایالتی میشیگان انجام داده‌اند، بزرگ‌ترین تحقیق از این نوع است.

در برخی از انواع مدیتیشن شما مجبور می‌شوید بر روی یک چیز مانند تنفس خودتان تمرکز کنید، ولی در مدیتیشن پایش باز کمی متفاوت عمل می‌شود. در این نوع مدیتیشن از شما خواسته می‌شود تا به هر چیزی که در مغز و بدنتان می‌گذرد توجه کنید. هدف این نوع مدیتیشن این است که آرام بنشینید و به چیزی که در مغزتان عبور می‌کند توجه کنید، ولی آنچنان درگیر آن نشوید.

در این مطالعه بیش از ۲۰۰ نفر شرکت‌کننده وجود داشته است و اثر مدیتیشن پایش باز بر روی شناسایی خطاها و پاسخ شرکت‌کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

شرکت‌کنندگانی که تا کنون مدیتیشن انجام نداده بودند، حدود ۲۰ دقیقه مدیتیشن پایش باز را انجام دادند و در این زمان فعالیت‌های مغزی آن‌ها اندازه‌گیری شده است. پس از این کار آزمایش‌های کامپیوتری از این شرکت‌کنندگان گرفته شده است تا اثر مدیتیشن بر روی مغز و بدن آن‌ها مشخص شود.

دستگاه مورد استفاده جهت اندازه‌گیری فعالیت‌های مغزی، به نحوی است که می‌تواند فعالیت‌های در سطح میلی‌ثانیه را نیز تشخیص دهد. بنابراین به کمک این دستگاه می‌توان فعالیت‌های عصبی بعد از انجام اشتباه و بعد از انجام کار صحیح را اندازه‌‌گیری کرد.

محققین دریافتند که حدود نیم ثانیه پس از انجام کار خطا، یک سیگنال عصبی فرستاده می‌شود و به این ترتیب، شناسایی خطا طی یک فرآیند آگاهانه انجام می‌شود. محققین دریافتند که قدرت این سیگنال در افرادی که مدیتیشن انجام داده‌اند بیشتر از افرادی است که مدیتیشن انجام نداده‌اند.

این یافته‌ها نشان داده است که حتی انجام تنها ۲۰ دقیقه مدیتیشن نیز بر روی توانایی مغز در شناسایی و توجه به اشتباهات اثر مثبت دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *