معرفی سه پارک جدید حفاظت شده بیوسفر در اندونزی

اندونزی دارای زیبایی‌های طبیعی و دست‌نخورده و حیات وحش شگفت‌انگیزی است که چندین بخش از آن به عنوان پارک‌های ملی و مناطق حافظت‌شده معرفی شده‌اند.

اندونزی تصمیم گرفته است که سه پارک ملی خود را به عنوان مناطق حفاظت شده‌ی بیوسفر پیشنهاد کند. پارک ملی سمبیلانگ (Sembilang) و پارک ملی بتونگ کریهون (Betung Kerihun) و پارک ملی کوه رینجانی (Mount Rinjani)، پارک‌هایی هستند که قرار است به عنوان گزینه‌های پیشنهادی در ماه ژوئیه‌ی آتی در شورای هماهنگی بین‌المللی «برنامه‌ی انسان و بیوسفر» معرفی شوند.

پارک ملی سمبیلانگ

هزاران پرنده هر سال از سیبری به پارک ملی سمبیلانگ در بانواسین (Banyuasin)، ساماترای جنوبی، اندونزی، مهاجرت می‌کنند

پارک ملی سمبیلانگ در سوماترای جنوبی مساحتی بیشتر از ۲۰۰۰ کیلومتر را دربر می‌گیرد و پوشیده از جنگل‌های تالاب و باتلاق است. گفته می‌شود که این پارک یکی از پیچیده‌ترین جوامع ساحلی و منزلگاه ۲۱۳ گونه‌ی ثبت شده از پرندگان است. همچنین، بزرگ‌ترین کلونی لک‌لک‌های شیری جهان در این منطقه سکونت دارند. پارک ملی کوه رینجانی که در جزیره لمبوک قرار دارد، سومین آتشفشان بزرگ اندونزی با ۳٬۷۲۶ متر ارتفاع است. چندین گونه‌ی جانوری در معرض خطر، شامل گوزن روسا، آهوی مونتاجک هندی، جوجه تیغی‌های سوندا و میمون‌های سوریلی، به صورت محافظت شده در این پارک زندگی می‌کنند.

کوه رینجانی اندونزی

کوه رینجانی، آتشفشان فعال جزیره‌ی لومبوک

پارک ملی بتونگ کریهون (Betung Kerihun) در جزیره‌ی بورنئو (Borneo) یک منطقه‌ی کوهستانی با دو اکوسیستم اصلی است؛ جنگل‌های بارانی میان کوهی و جنگل‌های بارانی پست. گفته می‌شود که ۳۰۰ گونه پرنده، حدود ۱۶۲ گونه ماهی و حداقل ۵۴ پستاندار در این منطقه زندگی می‌کنند؛ این منطقه همچنین منزلگاه اورانگوتان‌های بورنئوی در معرض خطر است. منطقه‌ی حفاظت شده‌ی بیوسفر، عنوانی است که توسط یونسکو و برای توصیف اکوسیستمی متشکل از گیاهان و حیواناتی با منافع علمی و طبیعی غیرمعمول و در عین حال، ترویج حفاظت و استفاده‌ی پایدار از منابع طبیعی، به پارک‌ها اعطا می‌شود.

آبشار تیو کلپ اندونزی

آبشار تیو کلپ (Tiu Kelep) واقع در پایین مونت رینجانی

«برنامه‌ی انسان و بیوسفر» از سال ۱۹۷۱ اقدام به معرفی مناطق محافظت شده می‌کند. هدف از این برنامه، مذاکره درباره‌ی احیای اکوسیستم‌های زمینی، دریایی و ساحلی و تنوع زیستی است. این رویداد، در گذشته، در بخش‌های مختلف جهان در کشورهای فرانسه، کره‌ی جنوبی، آلمان، سوئد و پرو برگزار شده است. طبق گفته‌ی یونسکو، در حال حاضر ۶۶۹ منطقه‌ی حفاظت شده‌ی بیوسفر در ۱۲۰ کشور مختلف وجود دارد. در حال حاضر، ۱۱ منطقه‌ی حفاظت‌شده در اندونزی وجود دارد که مناطق کومودو (Komodo)، لور لیندو (Lore Lindu) و تانجانگ پوتینگ (Tanjung Puting) از اولین پارک‌های ثبت شده‌ی این کشور هستند که تاریخ ثبت آن‌ها به سال ۱۹۷۷ می‌رسد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *