منطقه ی کشتار سوپرنوا برای زمین بزرگتر شد.

فاتحه ی ما خوانده است اگر سوپرنوایی در فاصله ۵۰ سال نوری رخ بدهد

پیش از این تصور میشد که فاصله ی انفجار یک سوپر نوا برای منقرض کردن حیات زمینی حد اقل ۲۵ سال نوری است. ولی در مقاله ای جدید ادعا می شود که سوپر نوایی در ۵۰ سال نوری میتواند فاتحه ی زمینیان را بخواند.

در سال ۲۰۱۶ دانشمندان اعلام کردند که ایزوتوپ آهن ۶۰ در اقیانوسی کشف کرده و بررسی های بیشتراز خاک ماه نیز نشان داد که زنجیره ای از سوپرنوا ها، اسمان شب را بین ۳٫۲ تا ۱٫۷ میلیون سال پیش نور افشانی کرده است.

مطالعات فراتر فاصله این کشت و کشتار ستاره ای کهن را تقریبا ۱۹۵ سال نوری تخمین میزنند. وقتی که یک ستاره سوخت خود را تمام میکند(همجوشی هسته ای) و در خورد فرو می ریزد، موجی از سهمگین از انرژی رادیواکتیو و ذرات مختلف را در سراسر فضای میان ستاره ای آزاد میکند. اشعه های مرگ بار یک سوپرنوا در ۴۰ الی ۵۰ سال نوری ما شرایط کشنده ای برای ما به ارمغان خواهد آورد.

سوپرنوایی که در ۲ میلیون سال پیش در فاصله تقریبا ۲۰۰ سال نوری از ما به وقوع پیوست تاثیر مخربی بر روی زمین ما نداشت چرا که رکورد فسیلی هیچ گونه انقراض بزرگ و قابل توجهی را در خود نشان نمی دهد. اینکه موج مرگ یک ستاره چگونه مرگ ما را رقم خواهد زد کمی پیچیده است زیرا امواج انفجاری سوپرنوا مانند یک سونامی به سمت ما روان نخواهند شد و همه چیز به میدان مغناطیسی بین ما و آن ستاره بستگی خواهد داشت.

به نقل از ملوت:” اگر میدان مغناطیسی وجود داشته باشد و ما وضعیت آن را ندانیم به دو گونه میتواند برای ما سرنوشت ساز باشد. چرا که یا مانند یک سرازیری امواج هولناک انفجار را به سمت ما هدایت میکند یا مانند سدی در برابر آن قرار خواهد گرفت.” یک سوپر نوا میدان مغناطیسی خود را به وجود خواهد آورد. خطوط این میدان مغناطیسی انفجار میتوانند کره زمین را در بر بگیرد.

در صورت برخورد اشعه ها یک سوپرنوا با اتمسفر زمین، این اشعه ها قابل مشاهده خواهد بود و به احتمال زیاد بر روی زندگی موجودات روز بیدار تاثیر خواهد گذاشت.ذرات بنیادی نیز به محیط زمین سرازیر خواهند شد و به اندازه ی چند سی تی اسکن به موجودات زنده انرژی رادیواکتیو منتقل خواهند کرد. همچنین سرازیر شدن ذرات به اتمسفر زمین به احتمال زیاد باعث شارژ شدن بیش از حد ابر ها و افزایش رعد وبرق و در نتیجه افزایش آتش سوزی های محیطی خواهد بود.

هم اکنون نزدیک ترین ستاره ای که ممکن است منفجر شود یک غول سرخ است که در ۶۵۰ سال نوری از ما قرار دارد. پس بهتر است که نگرانی ما صرف گرمایش جهانی و تسلیحات هسته شود تا وقوع یک سوپر نوا.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *