نظرسنجی: چه سرنوشتی در انتظار ربات‌ های انسان نمای هوشمند است؟

در این مطلب، پس از مروری مختصر بر وضعیت کنونی و پیش‌بینی‌هایی درباره‌ی آینده‌ی ربات‌ها، نظرات شما کاربران عزیز اینفو را در مورد آینده‌ی ربات‌های انسان‌نما جویا خواهیم شد.

ربات‌ها مدت‌ها است که توسط بشر ساخته می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما تاکنون نتوانسته‌ایم موفق به ساخت ربات‌ انسان‌نمایی شویم که بتواند تمام مسئولیت‌های انسان را بر عهده بگیرند. سناریوهای مختلفی در رابطه با آینده‌ی ربات‌های انسان‌نما مطرح می‌شود. برخی معتقدند ربات‌های انسان‌نمای همه‌کاره تنها در داستان‌ها پیدا می‌شوند و هیچ‌گاه به واقعیت بدل نخواهند شد؛ عده‌ای نیز معتقد هستند که این ربات‌ها نه‌تنها خلق خواهند شد، بلکه ممکن است روزی در نبرد با بشر، بر خالق خود چیره شوند.

ربات خانگی بادی / Boddy Home Robot

ربات خانگی Buddy

ربات‌های صنعتی

ربات‌های صنعتی مدت‌ها است که در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، الکترونیک و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ربات‌ها وظایف گوناگونی از جمله حمل اجسام سنگین، جوش‌کاری، بسته‌بندی و … را بر عهده دارد. از جمله مزایای چنین ربات‌هایی این است که وظایف پرخطر را از دوش انسان‌ها برمی‌دارند و به فرایند تولید و ارائه‌ی خدمات سرعت می‌بخشند. از سوی دیگر، عده‌ای معتقدند که فراگیر شدن ربات‌های صنعتی ممکن است موجب کاهش موقعیت‌های شغلی برای انسان‌ها شود و باعث شود افراد بیشتری کار خود را از دست دهند؛ اما برخی استدلال می‌کنند که با سپردن کارهای سخت، پرمخاطره و ملال‌آور به ربات‌ها، می‌توان از منابع انسانی در موقعیت‌های شغلی که نیازمند تفکر انسانی هستند استفاده کرد.

ربات‌های انسان‌نما

در این مطلب تمرکز ما بر ربات‌های صنعتی نیست، بلکه می‌خواهیم روی ربات‌های انسان‌نما در خانه‌ها و برخی از مشاغل که به‌طور سنتی در اختیار انسان‌ها بوده‌ و هستند تمرکز کنیم. انسان‌ها سال‌ها است که بخشی از کارهای سخت مانند شستشوی لباس‌ها و ظروف را به ماشین‌ها واگذار کرده‌اند. اما با وجود این‌که برخی از این ابزارهای خانگی برچسب «خودکار» را با خود یدک می‌کشند، به معنای واقعی خودکار نیستند و برای کار کردن به انسان‌ها وابسته‌اند.

حقیقت این است که ربات‌های خانگی در ابتدای راه خود هستند، ابزارهایی مانند جاروهای رباتیک برای استفاده و نگه‌داری به انسان‌ها وابسته‌اند و ربات‌های خانگی کمابیش انسان‌نما مانند Aeolus نیز در ابتدای راه هستند و وظایف محدودی را می‌توانند بر عهده بگیرند. ربات‌های انسان‌نمای آینده، برای موفق شدن به دو عامل نیاز دارند: توانایی بهتر برای تعامل با انسان و محیط اطراف و توانایی بهتر در حرکت و جابه‌جایی در شرایط مختلف.

آینده‌ی ربات‌های انسان‌نما

پیشرفت دو فناوری، موجب می‌شود ربات‌های آینده تعامل بهتری با انسان‌ها و محیط اطراف داشته باشند. یکی از این فناوری‌ها هوش مصنوعی و دیگری اینترنت اشیاء است. در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل (Google I/O)، اهالی مانتن ویو از فناوری جدیدی موسوم بهگوگل دوپلکسپرده‌برداری کردند که نشان می‌داد هوش مصنوعی تا چه حد برای انجام تعاملات انسانی، خود را به بشر نزدیک کرده است. پیشرفت اینترنت اشیاء و رواج هوشمند‌سازی خانه‌ها نیز باعث می‌شود ابزارهای مختلف خانه نظیر سیستم‌های سرمایشی، سیستم‌های روشنایی و… به اینترنت متصل باشند. این بدین معنی است که ربات‌های خانگی انسان‌نمای آینده، می‌توانند بدون نیاز به انسان، با دیگر ابزارهای خانگی متصل به اینترنت به تعامل بپردازند.

از طرف دیگر، شرکت‌هایی مانند بوستون داینامیکس به‌طور مداوم در حال بهبود بخشیدن به توانایی‌های حرکتی ربات‌های خود بوده‌اند؛ در ویدئویی که اخیرا منتشر شد، مشاهده می‌شود که ربات اطلس، محصول بوستون داینامیکس می‌تواند به‌راحتی بدود و حتی از موانع عبور کند. تلفیق هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و توانایی حرکتی بی‌نقص می‌تواند منجر به خلق ربات‌های خانگی همه‌کاره شود. ربات انسان‌نمایی را تصور کنید که بدون نیاز به فرمان شما ظروف شسته‌شده را از ماشین ظرفشویی خارج می‌کند، اتاق را جارو می‌زند و با فرمان صوتی شما برایتان آب می‌آورد؛ چنین چیزی یک دهه پیش تنها خیال‌پردازی بود؛ اما پیشرفت‌های کنونی نشان می‌دهند که دستیابی به چنین ساخته‌ای غیر ممکن نیست.

ربات سرباز / Soldier Robot

اما اگر پا را از خانه‌ها و ربات‌های صنعتی فراتر بگذاریم، ربات‌های انسان‌نما در برخی شغل‌ها نیز می‌توانند جای انسان‌ها را بگیرند. ارتش‌ها و نیروهای پلیس، از دیرباز در اندیشه‌ی جایگزینی انسان‌ها با سربازهای رباتیک بوده‌اند؛ سربازهایی که می‌توانند روزها و ساعت‌ها بجنگند و از بین رفتنشان به معنی کشته شدن یک انسان نخواهد بود. اما همه‌ی این‌ها، باعث می‌شود که نه‌تنها با چالش‌های تکنولوژیک روبه‌رو باشیم، بلکه سؤال‌های اخلاقی مختلفی نیز پیش روی انسان‌ قرار می‌گیرد. اگر روزی نگهداری از کودکان و افراد دارای ناتوانی جسمانی را به ربات‌ها واگذار کنیم، آیا آن‌ها می‌توانند از جنبه‌ی روحی و عاطفی نیز جای انسان‌ها را پر کنند؟ آیا ربات‌های پلیس، در تصمیم‌گیری‌های حیاتی، می‌توانند منطقی‌تر و اخلاقی‌تر از انسان‌ها تصمیم بگیرند؟

از شما دعوت می‌کنیم در نظرسنجی زیر شرکت کنید و گزینه‌ای را که به دیدگاه شما نزدیک‌تر است انتخاب کنید. علاوه‌بر این، می‌توانید دیدگاه‌های خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *