وکیل کیفری چه وظایف و مسئولیت هایی دارد؟

چهار قانون ناب درعملیات درمان

 

چگونه وکیل کیفری شویم؟ وظایف و مسئولیت‌های پیش رو

در قانون برای هر جرمی مجازات معینی تعیین گردیده است. در صورتی که متهم یا شاکی به مجازات واقف نباشد ممکن است در دادگاه نتواند از خود دفاع کند و حکمی ناعادلانه و جزایی بیشتر از حد جرم خود دریافت کند.

بعضی جرایم که به آن ها جرایم کیفری گفته می شود حساسیت بیشتری دارند زیرا با جان و مال و آبروی افراد در ارتباط هستند. وکیل کیفری کسی است که مسئولیت قبول این نوع پرونده ها را بر عهده دارد.

 

آشنایی با حیطه کاری وکیل کیفری

به موجب قانون اساسی کشور ما بعضی از امورخلاف به عنوان جرایم کیفری شناخته می شوند. این جرایم با توجه به اینکه با جان، مال، حیثیت و امنیت افراد سر و کار دارد بسیار حساس هستند.

 

از جمله این جرایم می توان به قتل، دزدی، اختلاس، جرایم سایبری و رایانه ای، تجاوز، زنا، تهدید، کلاهبرداری، مزاحمت و بسیاری از امور مجرمانه دیگر که به شکلی مستقیم و غیر مستقیم با آبرو، جان و مال افراد سر وکار دارند اشاره کرد.

 

وکیل کیفری کسی است که از موکل خود درمورد این جرایم دفاع می کند. حال آنکه شاکی باشد یا متهم. وکیل کیفری باید به خوبی از قوانین کیفری و مجازات های متعاقب آن ها و همچنین راه های اصلی و میانیر برای کمک به موکل آگاه باشد و تلاش کند که کمترین مجازات برای متهم پرونده صادر شود.

 

در رابطه با تمامی جرایم کیفری متهمین و شاکیان اجازه گرفتن یک وکیل انتخابی و مورد اعتماد کیفری برای خود را دارند. از آنجایی که جرایم کیفری بسیار حساس هستند و گاهی مجازات های سنگینی در پی دارند و از طرف دیگر با آبرو، جان و مال افراد مرتبط هستند وکیل باید در تمامی جلسات دادگاه متهم و شاکی حضور داشته باشد و دفاعیات خود را ابراز دارد. کوچکترین خطا در دفاع می تواند برای هر یک از طرفین دعوی عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

 

 

وظایف وکیل کیفری چیست؟

وکیل کیفری که به او وکیل مدافع هم گفته می شود وظایفی بر عهده دارد که اصلی ترین آن دفاع از متهم و شاکی در امور مرتبط کیفری است. حیطه کاری و وظایف یک وکیل امور کیفری با سایر وکلا کمی متفاوت است و آن هم بدان دلیل است که مستقیما باید از یک فرد دفاع کند. در ادامه وظایف عمده این شخص را معرفی کرده ایم:

• طرح دعوی و تهیه شکوائیه برای کسانی که شاکی هستند.

• تهیه دفاعیه و حضور در تمامی جلسات دادگاه و ارائه دفاعیه خود.

• دادن مشاوره و راهنمایی به متهم برای دفاع از خود در جلسات دادگاه.

• همچنین وکلای کیفری می توانند در هنگام بازجویی متهم همراه شاکی باشند و در این مسیر با ارائه اسناد و مدارک به شاکی کمک کنند.

• دست یافتن به مدارک و شواهد و سرنخ هایی که بتواند به متهم برای کاهش جرم و یا به شاکی برای رسیدن به حقوق خود کمک کند از دیگر وظایف یک وکیل امور کیفری است.

 

 

لزوم داشتن یک وکیل کیفری

جرایم کیفری همان طور که بارها گفتیم بسیار حساس هستند و اگر ذره ای خطا در کار وکیل وجود داشته باشد می تواند برای متهم و شاکی خسارات جیران ناپذیری را در پی داشته باشد. انتخاب یک وکیل بسیار کاربلد و با تجربه برای کسانی که در این پرونده ها درگیر هستند بسیار دلگرم کننده خواهد بود.

 

در جرایمی بسیار سنگین مانند تجاوز، قتل و زنا حضور وکیل بسیار مهم تر است زیرا این جرایم سنگین ترین مجازات ها را در قانون در پی دارد و اگر متهم نتواند بی گناهی خود را ثابت کند یا شرایط حاکم بر مجازات را که می تواند در کاهش جرم به او کمک کند را به درستی به دادگاه ارائه دهد به احتمال زیاد بیشترین مجازات را می گیرد که از آن جمله می توان به حبس ابد و حکم اعدام اشاره کرد.

 

ضمنا برای کسی که شاکی است هم باید بتوان به همان اندازه قانون را رعایت کرد. گاه فرد شاکی خواستار اشد مجازات برای متهم است و نیاز دارد که متهم بودن طرف دیگر دعوی را اثبات کند تا بتواند به حق و حقوق خود برسد، در چنین مواقعی هم لزوم داشتن یک وکیل باتجربه و کاربلد بسیار ضروری است تا بتواند متهم بودن طرف دیگر را اثبات کند. هر یک از وکلای کیفری که بتواند بهتر از موکل خود دفاع کند و مدارک و شواهدی بهتری ارائه دهد دادگاه را به نفع موکل خود به پایان خواهد رساند.

 

 

ویژگی های یک وکیل کیفری خوب

برای اینکه در مورد انتخاب وکیل دچار اشتباه نشوید بهتر است ابتدا در باره تجربه وی و پرونده های موفق او بیشتر تحقیق کنید. اینکه چقدر تجربه و تبحر دارد و تا حال چند پرونده را با موفقیت و به نفع موکل خود به سرانجام رسانده می تواند یکی از عوامل مهم در انتخاب وکیل کیفری باشد. در ادامه به تعدادی از ویژگی هایی که لازم است یک وکیل در امور کیفری از آن ها برخوردار باشد اشاره داشته ایم:

۱٫ کسی که وکالت امور کیفری را بر عهده می گیرد باید علم کافی درباره جرایم کیفری و مجارات ها و همچنین راه های دفاع داشته باشد. به عبارت دیگر باید در این مسیر دانش آموخته باشد و حقوق جزا را در دانشگاه های حقوق طی کرده باشد.

 

۲٫ این فرد باید بسیار وقت شناس باشد و در تمامی جلسات دادگاه در کنار موکل باشد. از آنجایی که در جرایم کیفری حضور تنهایی وکیل امکان پذیر نیست و همیشه موکل هم باید حضور داشته باشد پس وکیل باید به خوبی تاریخ و ساعات جلسات را بداند و قبل از هر کسی آنجا باشد.

 

۳٫ از آنجایی که جرایم کیفری با شخص ارتباط دارد امکان درگیری در عواطف فردی به ویژه آن ها که با جان فرد سر و کار دارد بسیار بالا است. در چنین مواردی وکلا باید بدون وارد کردن احساسات و عواطف شخصی بتوانند از موکل خود دفاع کنند.

 

۴٫ وکیل کیفری باید عادل باشد و برای دفاع از حقوق موکل خود پا را از قانون فراتر نگذارد. به موجب این اصل وکیل نمی تواند با استفاده از شواهد و مدارکی غیر واقعی و دروغین در دادگاه از موکل خود دفاع کند.

 

۵٫ در بسیاری از امور کیفری احتمال سر وکار پیدا کردن با پزشکی قانونی بسیار زیاد است؛ به همین دلیل وکلای امور کیفری باید با قوانین مربوط به پزشکی قانونی هم آشنا باشند تا بتوانند از موکل خود به درستی دفاع کنند. حضور در پزشکی قانونی و بررسی شواهد هم می تواند به وکیل بسیار کمک کند.

 

۶٫ وکلای این حیطه حقوقی باید از دانش هایی که در حیطه علوم رفتاری، علوم انسانی و روان شناسی به درد کارش می خورند و به او در وکالت بهتر کمک می کنند آگاهی داشته باشند.

 

کلام پایانی

با توجه به بالا رفتن آمار جرم و جنایات در کشور نیاز به یک فرد متخصص که بتواند از طرفین این دعوی ها دفاع کند بیشتر از قبل احساس می شود. این فرد متخصص همان وکیل کیفری است. کار این فرد به طور تخصصی در حیطه جرایمی است که به جان و مال و حیثیت افراد لطمه وارد کرده است. وکیل کیفری هم می تواند از فردی که علیه او شکایت شده دفاع کند و هم از فردی که قصد شکایت دارد. این فرد باید دانش جزایی کافی در امور کیفری را داشته باشد و به خوبی راه کارهای دفاع از موکل خود را بلد باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *