پودر واسابی: آیا مزایایی برای سلامتی وجود دارد؟

پودر واسابی

پودر واسابی

 

خواص و فواید اعجاب انگیز پودر واسابی این گیاه تند را بدانیم

پودر واسابی یک ادویه ژاپنی است که خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتری دارد و به همین دلیل اغلب در کنار غذاهایی که با ماهی خام سرو می شود ، استفاده می شود.

واسابی ریشه گیاهی از خانواده ترب است که در اغلب غذاهای ژاپنی به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می گیرد و به نام ترب ژاپنی ، اژدهای سبز و خشم آسمان هم شناخته می شود. واسابی به صورت تازه و پودر شده مورد استفاده قرار می گیردت و عطری تند و قوی دارد.

 

پودر واسابی یکی از چاشنی های ژاپنی است.

واسابی را معمولا به صورت رب واسابی در کنار سوشی و ساشیمی مصرف میکنند. با وجودی که اغلب افرد از طعم و بوی واسابی خوششان نمی آید ولی این گیاه خواص زیادی برای سلامت دارد.

تقریبا هیچ ظرف غذای ژاپنی را نمیتوان بدون این چاشنی مخصوص پیدا کنید.

 

ارزش غذایی واسابی

واسابی حاوی مواد مغذی از جمله ویتامین آ ، ویتامین ث ، فولات ، نیاسین ، ریبوفلاوین ، کلسیم ، مس ، آهن ، منیزیم ، منگنز ، فسفر ، روی و غیره است.

ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم واسابی عبارت است از :

۱۰۹ کالری ، کربوهیدرات ۲۴ گرم ، پروتئین ۵ گرم ، چربی ۰٫۶ گرم ، فیبر ۲۴ گرم

 

روش استفاده از پودر واسابی

اگر میخواهید از پودر واسابی به عنوان سس در کنار غذاها استفاده کنید مقدار کمی پودر واسابی را با مقدار مساوی آب جوشیده سرد مخلوط کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا آب را به خود جذب کند ، اگر احساس کردید غلظت سس واسابی شما خیلی زیاد شده است میتوانید به اندازه قبل دوباره به آن آب اضافه کنید و صبر نمایید.

 

واسابی را برای هر بار استفاده به مقدار کم درست کنید چرا که خیلی زود عطرش را از دست میدهد و بعد از افزودن آب قابل نگهداری نیست.

آب نجوشیده برای تهیه واسابی مناسب نیست و طعم آن را تغییر میدهد.

تقریبا برای دو نفر استفاده از ۱ قاشق چای خوری پودر واسابی کافی است.

 

خواص پودر واسابی

واسابی خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتری بالایی دارد و در کنار اغلب غذاهای ژاپنی به خصوص ماهی خام سرو می شود. ریشه و برگ های واسابی خواص دارویی دارد و با اثرات مخرب استرس اکسیداتیو در بدن مقابله می کند و بازسازی سلولها را تسریع کرده و سلولهای را سالم تر نگه میدارد.

ایزوتیوسیانات آنتی اکسیدان موجود در واسابی است که با سرطان مبارزه کرده و سلامت کبد را تضمین میکند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با پودر واسابی

یکی از موثرترین ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن ویتامین ث است. ویتامین ث مورد نیاز روزانه با مصرف ۱ قاشق چای خوری واسابی تازه و نصف قاشق چای خوری پودر واسابی تامین می شود.

 

کاهش آلرژی فصلی با پودر واسابی

برخی از عوامل آلرژی فصلی باکتری های هستند ، واسابی به داشتن خاصیت ضد باکتری معرف است و با مصرف واسابی بدن به راحتی میتواند با باکتریهای عامل آلرژی مقابله کند.

 

دفاع از بدن در مقابل عفونت باکتریایی با پودر واسابی

دلیل اصلی که ژاپنی ها واسابی را به همراه سوشی و ساشمی سرو می کنند خاصیت ضد باکتری آن است بنابراین در صورت وجود باکتری های ناخواسته در ماهی خام ، عامل ضد باکتری واسابی آن را خنثی میکند و مصرف این غذاها آسیبی برای سلامتی ایجاد نمی کند.

وسایی میتواند با انواع باکتری ها از استافیلوکوک ها گرفته تا ای کلای مقابله کند.

 

کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی با واسابی

علت اصلی حملات قلبی و سکته مغزی کاهش گردش خون و ایجاد لخته خون است ، برخی از ترکیبات موجود در واسابی از تشکیل لخته خون در عروق جلوگیری میکند و خطر حمله قلبی را کاهش میدهد.

 

پیشگیری از سرطان با واسابی

این ریشه سبز رنگ از رشد و گسترش سلولهای سرطانی پیشگیری می کند و این خاصیتش ناشی از مواد مغذی از جمله ایزوتیوسیانات است که می تواند اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن را از بین ببرد و مانع از پیشرفت سلولهای سرزانی شود. برخی تحقیقات نشان داده اند که واسابی نقش مهمی در توقف سرطان معده و سرطان خون دارد.

 

تنظیم سطح کلسترول با واسابی

واسابی خواص ضد هایپرکلسترولمی دارد و میتواند سطج کلسترول خون را تنظیم کند. این ویژگی تولید کلسترول بد در خون را کاهش داده و نقش مهمی در پیشگیری از بروز لخته شدن خون در عروق ایفا میکند.

 

خواص ضد التهابی واسابی

واسابی به صورت طبیعی خاصیت ضد التهابی دارد ، مصرف واسابی میتواند پروستاگلاندین ها را که باعث تحریک و درد می شوند متوقف کند و باعث کاهش علایم التهابی در بدن می شود.

 

کاهش خطر پوکی استخوان با واسابی

واسابی با خاصیت ضد التهابی که دارد به کاهش ورم و التهاب مفاصل کمک میکند و مصرف آن در رژیم غذایی سلامت استخوان ها را تضمین میکند. ترکیب آنتی اکسیدانی و ایزوتیوسیانات در واسابی نقش مهمی در این مساله دارند.

 

کاهش مشکلات تنفسی با واسابی

مشکلات تنفسی از جمله گرفتگی بینی و سینوس ها با وجود ایزوتیوسیانات موجود در واسابی بر طرف می شود. ضمن این که بوی تند و قوی آن میتواند باعث عملکرد بهتر دستگاه تنفسی شود.

 

پیشگیری از پوسیدگی دندان با واسابی

اغلب خرابی دندان ها به دلیل وجود باکتری استرپتوکوک ایجاد می شود ، این باکتری میتواند به دلیل افزایش بیش از حد قند خون و خواص اسیدی در بدن رشد کند ، خاصیت ضد باکتریایی واسابی از رشد این باکتری به صورت طبیعی پیشگیری کرده و مانع از پوسیدگی دندان می شود. خمیردندان های ضد باکتری حاوی واسابی در برخی کشورهای دنیا تولید شده اند.

 

سم زدایی بدن با واسابی

بدن ما هر چند وقت یک بار نیاز به سم زدایی دارد اگر میخواهید با یک ماده طبیعی بدن را سم زدایی کنید ، واسابی گزینه بسیار مناسبی است. عناصر فیتوکمیکال موجود در واسابی به از بین بردن مود سمی در کبد چرب کمک میکنند و میتوانند کبد را سم زدایی و سالم تر کنند.

 

بهبود سلامت دستگاه گوارش با واسابی

خواص سم زدای واسابی علاوه بر پاکسازی کبد به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک میکند ، مشکلات دستگاه گوارشی را بر طرف کرده ، متابولیسم را بهبود بخشیده و به جذب بهتر مواد مغذی کمک میکند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *