چگونه خوب صحبت کنیم؟

speech-skills-2

بسیاری از افراد در هنگام صحبت کردن در جمع دچار استرس می شوند و نمی توانند به درستی صحبت خود را ادا نمایند. در اینجا تکنیک هایی را برای حل این مشکل عنوان می کنیم:
۱ـ افکار اتوماتیک خود را شناسایی کنید: افکار اتوماتیک یا خودآیند، افکاری هستند که در قسمت ناخودآگاه ذهن ما ایجاد می شوند و باعث بروز رفتار یا ایجاد احساساتی در ما می شوند ولی ما متوجه نمی شویم علت این احساس یا رفتار ما فکری است که در ناخودآگاه ما ایجاد شده است. به طور مثال استاد سر کلاس سوالی می پرسد و شما جواب آن را می دانید و دلتان می خواهد با استاد به بحث بپردازید. اما دچار اضطراف می شوید و از این کار صرف نظر می کنید. در این مثال احساس شما «اضطراب» است و رفتار شما «خودداری از صحبت کردن در جمع» شاید متوجه نشوید که چنین فکرهایی از ذهن شما عبور کرده است «نکند به من بخندند» یا «نکند جواب من اشتباه است» و این فکر است که باعث ایجاد احساس اضطراب و رفتار خودداری از صحبت کردن شده است. البته در بسیاری از مواقع ما نسبت به این افکار نیز آگاهی داریم. تکنیکی که برای مقابله با افکار اتوماتیک به کار می بریم در مرحله اول تکنیک شناسایی افکار اتوماتیک است. بدین صورت که باید سعی کنید هر رفتار یا احساس منفی و ناخوشایندی که دارید، فکری که باعث ایجاد آن شده است را شناسایی کنید. با تکرار این تمرین، بعد از مدتی اکثر افکار اتوماتیک شما به صورت خودآگاه ظاهر می شوند و اگر شما بتوانید افکار اتوماتیک را شناسایی کرده و به قسمت خودآگاه بیاورید، درصد زیادی از مشکل حل خواهد شد. بدین علت که بسیاری از افکار اتوماتیک نادرست و غیر منطقی هستند و ناخودآگاه انسان با غیر منطقی بودن این افکار مشکلی ندارد اما قسمت خودآگاه مغز فقط افکار منطقی را می پذیرد و وقتی یک فکر غیر منطقی وارد آن می شود، آن را تحلیل کرده و به آن پاسخ می دهد و غلط بودن آن را اثبات می کند و بدین صورت احساس منفی شما از بین می رود و رفتار درست تری را ارائه خواهید کرد.
۲ـ فراوان مطالعه کنید: یکی دیگر از مباحث در خوب صحبت کردن در جمع، علاوه بر نداشتن اضطراب، استفاده از کلمات درست و به جا است. برای اینکه دایره کلمات شما قوی تر شود باید در موضوعات مختلف کتاب بخوانید. خصوصا کتاب های ادبی و رمان.
۳ـ تکنیک های ارتباط موثر را بیاموزید: تکنیک های ارتباط موثر به رفع سوء تفاهم ها در روابط بین فردی کمک می کند. در اینجا به صورت خلاصه بخشی از تکنیک های ارتباط موثر را مطرح می کنیم:
۳ـ۱ـ ارتباط یعنی فرایند انتقال پیام بین گیرنده و فرستنده.
۳ـ۲ـ اجزای ارتباط عبارتند از : گیرنده، فرستنده، پیام، کانال ارتباطی، بازخورد، محیط
۳ـ۳ـ اجزای پیام عبارتند از : کلام (که ۷% از پیام را شامل می شود)، لحن (شامل ۳۸% پیام) و زبان بدن (شامل ۵۵% پیام)
۳ـ۴ـ هرچه سن و تحصیلات پایین تر باشد، نیاز به استفاده از عناصر غیر کلامی (شامل لحن و زبان بدن) بیشتر می شود.
۳ـ۵ـ سعی کنید نکات کلیدی صحبت های خود را حتماً روی تخته بنویسید. (پیام غیر کلامی)
۳ـ۶ـ تکرار اسم کوچک مخاطب در حین صحبت موجب افزایش صمیمیت می شود.
۳ـ۷ـ یکی از کارکردهای انتقال پیام، انتقال احساسات است. در میان صحبت های خود، احساسات خود را منتقل کنید تا دانش آموزان با مفاهیم هیجان و احساس آشنا شوند. (مثلاً من خیلی خوشحالم، من از این موضوع ناراحتم، من مر ترسم، من استرس دارم…
۳ـ۸ـ از زبان بدن و لحن صدای خود به طور موثر استفاده نمایید. (تکان دادن دست، حالت چهره، زیر و بم کردن به موقع صدا و …)
۳ـ۹ـ سعی کنید از پیام های واضح استفاده کنید. یعنی تا می توانید از لغات ساده و روان استفاده کنید.
۳ـ۱۰ـ ارتباط موثر یعنی اینکه پیام ارسالی از طرف فرستنده، با کمترین خطا توسط گیرنده دریافت شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *