چگونه در کلاس کنفرانس بدهیم؟

در یک کنفرانس کلاسی خوب، باید به سه حوزه پرداخت:

۱) تسلط بر مطالب کنفرانس
۲) داشتن یک پاورپوینت شکیل و جذاب و پرمحتوا
۳) داشتن اعتماد به نفس و مدیریت کردن استرس

۱ـ تسلط بر مطالب کنفرانس

برخی از افراد هستند که با وجود داشتن اطلاعات کمی درباره موضوع کنفرانس، میتوانند کنفرانس را با اعتماد به نفس و خوب ارائه کنند. البته این خود یک هنر است و افراد حرفه ای را می طلبد و به شما که تازه کار هستید توصیه نمی شود چنین ریسکی را بپذیرید. بلکه توصیه می شود .قبل از کنفرانس، به خوبی بر مطالبی که می خواهید ارائه دهید مسلط باشید. برای تسلط بر مطالب، به خصوص اگر ارائه شما در یک کلاس دانشگاهی است، توصیه می کنیم قبل از شروع به جمع آوری مطالب، مهمترین و معروف ترین کتاب ها را در زمینه مورد نظر پیدا کنید. در این زمینه حتما سعی کنید با اساتید آن حوزه مشورت نمایید. نکته دیگر اینکه سعی کنید در لا به لای صحبت های خود، منبع صحبت خود را ذکر کنید، به خصوص اگر از منابع مهم و معروف و یا احیاناً انگلیسی استفاده نموده اید. با این کار کنفرانس شما نزد مخاطبان، معتبر و جذاب ارزیابی می شود و همچنین اعتماد به نفس شما را بالا می برد.

۲ـ چگونه یک پاورپوینت خوب برای ارائه بسازیم؟

یک پاورپوینت خوب در یک کنفرانس کلاسی چه ویژگی هایی دارد؟
به شما توصیه می کنیم، به دلیل اینکه در همه دانشگاه ها امکانات در یک حد نیست و برخی از ویدئوپروژکتورها قدیمی بوده و از کیفیت خوبی برخوردار نیستند توصیه می کنیم از زمینه تیره و فونت روشن برای پاورپوینت استفاده نکنید و برعکس، از زمینه روشن و فونت تیره استفاده کنید.
تکته بسیار مهم دیگر اینکه پاورپوینت شما باید خلاصه ای از صحبت های شما در کنفرانس باشد نه همه آن. وگرنه هر کس دیگری با پاورپوینت شما می تواند همان کنفرانس را ارائه دهد و این از جذابیت کنفرانس شما کم می کند.

۳ـ داشتن اعتماد به نفس و مدیریت استرس در کنفرانس

در ادامه به نکاتی برای بالا بردن اعتماد به نفس و کاهش استرس شما در کنفرانس می پردازیم:
۱) استرس دارای دو جنبه فیزیولوژیک و روانی می باشد که باید به هر دو جنبه آن اضافه کنید.
۲) از نظر فیزیولوژیک، خوردن آب و کشیدن نفس عمیق تکنیک هایی هستند که بسیار بر کاهش استرس موثرند.
۳) جنبه روانی استرس در واقع به مدیریت افکار اتوماتیک باز می گردند. همه ما در ذهنمان به صورت ناخودآگاه افکار داریم که موجب هیجانات بد، کاهش عملکرد و استرس می شوند. افکار ی نظیر:

ـ نکنه تپق بزنم.
ـ نکنه بهم بخندن
ـ نکنه سوالی بپرسن که نتونم جواب بدم

تحقیقات نشان می دهند که تنها آگاهی از این افکار ناخودآگاه موجب کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس می شوند.

۴) بلند صحبت کردن و صدای رسا باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.

۵) حتما در حین کنفرانس تماس چشمی خود را بین همه افراد حاضر در جلسه تقسیم کنید و تنها به تعداد محدودی نگاه نکنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *