چگونه عشق را مدیریت کنیم؟

چگونه عشق را مدیریت کنیم؟

عشق را می توان از جنبه های مختلفی بررسی کرد و یک طیف درباره سلامت عشق وجود دارد که یک طرف آن عشق سالم و یک طرف آن عشق ناسالم وجود دارد. بنابراین مهم است که اطلاعاتی درباره مدیریت عشق و اینکه عشق ما سالم است یا خیر داشته باشیم.
اولی مطلبی که باید درباره آن اطلاعاتی کسب کنیم این است که عشق چگونه به وجود می آید. تحقیقات نشان می دهد که عشق هم از جنبه فیزیولوژیک و هم از جنبه روانی قابل بررسی است. شما وقتی در مجاورت یک فرد از جنس مخالف قرار می گیرید، هورمون هایی در بدن شما ترشح می شوند که باعث می شوند در مقابل او احساسی داشته باشید که در مقابل یک فرد از جنس موافق خود این احساس را ندارید. این جنبه فیزیولوژیک عشق است. اما همه این ترشح هورمون ها منجر به عشق نمی شود و این موضوع بستگی زیادی به وضعیت روانی شما دارد و اینجاست که بحث مدیریت عشق به وجود می آید. از نظر روانی شما به کسی وابسته می شوید که امنیت شما را تأمین کند و باعث رفع نیازهای شما بشود. تحقیقات بسیاری احساس امنیت را زمینه ایجاد عشق و علاقه دانسته اند. بنابراین اینکه شما چقدر راحت مبتلا به عشق می شویم تا حدی بستگی به این دارد که چقدر اکنون احساس امنیت می کنید و اینکه چقدر نیازهای شما در ابعاد مختلف زندگی برآورده شده است.
برای اینکه بتوانید عشق را مدیریت کنید به شما چند توصیه می کنیم:
۱ـ آیا شما در زمره کسانی هستید که عشق را فقط در رابطه با جنس مخالف تصور می کنید؟ اگر اینگونه است باید بگوییم کاملا در اشتباه هستید. در جامعه ما بسیارند دختران و پسرانی که زندگی خود را تعطیل کرده اند و نشسته اند به انتظار یک عشق رویایی تا بتوانند با او دوباره زندگی نویی را شروع کنند. این افراد خود را از لذت های زندگی محروم کرده اند. به سر و وضع خود نمی رسند. تفریح کافی و مناسبی ندارند. روابط اجتماعی مناسبی ندارند و علت همه این ها این است که آنها عشق را به جنس مخالف محدود کرده اند. باید گفت شما زمانی می توانید نسبت به زوج یا همسر خود عشق سالمی داشته باشید که در زمان مجردی به خود به دیگران از ته قلبتان عشق بورزید. سعی کنید تا می توانید حتی اگر مجرد هستید گرما و حرارت را در زندگی خود جاری سازید. به خود و دیگران انگیزه بدهید و آنقدر موج مثبت در درون خود داشته باشید که دیگران به سمت شما جذب شوند. این گونه کمتر در معرض خطر عشق های ناسالم هستید.
۲ـ اگر احساس تنهایی می کنید احتمالا مستعد افتادن در دام عشق های ناسالم هستید. سعی کنید با گسترش روابط اجتماعی و همچنین انس با طبیعت و کتاب احساس تنهایی را در خود از بین ببرید.
۳ـ هدف تعیین کنید. افراد که اهداف مهمی دارند که برایشان انگیزه تلاش به وجود می آورد کمتر در معرض عشق های ناسالم قرار می گیرند.
۴ـ زمان خود را پر کنید. زمان خود را با فعالیت های سودآور و پرحاصل پر کنید. افراد بی کار پر احساس ضعف و شهوت هستند و بیشتر در معرض عشق ناسالم قرار می گیرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *