چگونه قدرت بیان داشته باشیم؟

چگونه قدرت بیان داشته باشیم؟

آیا به هنگام صحبت کردن در جمع دچار استرس می شوید و صدایتان می لرزد؟
همانطور که می دانید قدرت بیان یکی از مهمترین مهارت های ارتباطی می باشد و مهارت های ارتباطی نیز کلید طلایی موفقیت هر فرد است. در اینجا نکاتی را برای بهبود قدرت بیان شما مطرح می کنیم:
۱ـ مراقب افکار اتوماتیک خود باشید: برای همه ما پیش آمده است که وقتی می خواهیم در یک جمع بحثی را مطرح کنیم یا پاسخ سوالی را بدهیم، یک فکر مانع ما می شود. این فکر که یک فکر اتوماتیک است، به صورت ناخودآگاه با یک محتوای منفی به ذهن ما خطور می کند و یک رفتار و اجتناب از یک رفتار را به ارمغان می آورد. ممکن است وقتی میخواهید در جمع صحبت کنید افکاری مانند «نکند به من بخندند» یا «نکند صحبت من مناسب جمع نباشید» یا «نکند صحبت من کسل کننده باشد» از ذهن شما عبور کرده و مانع از این می شود که شما صحبت خود را در جمع بیان کنید. اولین گام در مقابله با افکار اتوماتیک شناسایی آنها است. سعی کنید در این مواقع از خود بپرسید «چه فکری مانع از این شد که من در جمع صحبت کنم؟». با این کار این فکر اتوماتیک از حیطه ناخودآگاه مغز وارد حیطه خودآگاه مغز می شود و وقتی به حیطه خودآگاه می رود، مغز آن را تحلیل منطقی کرده و درصورتی که مطقی نباشد آن را رد می کند.
۲ـ کار خود را از جمع های کوچک شروع کنید. لزومی ندارد برای شروع کار به سراغ جمع های ۲۰۰ نفره یا حتی ۲۰ نفره بروید. کافیست از جمع های ۴ یا ۵ نفره شروع کنید و به تدریج آن را گسترش دهید.
۳ـ زیاد مطالعه کنید. از کتاب های رمان بیشتر استفاده کنید تا دایره کلمات شما افزایش یابد. کسی که از کلمات زیبا و مناسبی استفاده می کند صحبت هایش برای مخاطب جذاب است.
۴ـ قبل از شروع سخنرانی چند نفس عمیق بکشید. این کار سطح استرس شما را پایین می آورد.
۵ـ همیشه هنگام صحبت کردن لبخند بر لب داشته باشید. این کار تسلط شما را نسبت به محتوای بحث نشان می دهد و حس خوبی را به مخاطب منتقل می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *