ژنوم‌های میتوکندریایی و هسته‌ای همدیگر را تنظیم می‌کنند.

پژوهشی درباره پیشینه DNA ، سومریان و DNA
بر اساس مطالعه‌ی جدید منتشر شده در مجله‌ی Cell Metabolism، انتقال اطلاعات ژنتیکی حیاتی درون سلول، تلگرافی یک‌طرفه نیست. میتوکندری به ساختارهای درون سلول‌ها گفته می‌شود که در تبدیل مواد مغذی به انرژیِ قابل استفاده نقش حیاتی دارند. قسمت عمده‌ی ماده‌ی ژنتیکی در هسته قرار دارد که بزرگترین مولفه‌ی سلول به شمار می‌رود. میتوکندری حاوی دی‌ان‌ای هم است که همه‌ی آن از مادر به ارث رسیده است. بر طبق مطالعه‌ای جدید، میتوکندری فقط از هسته دستور نمی‌گیرد.
دکتر «چانگن دیوید لی» نویسنده و محقق ارشد از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، مرکز سرطان نوریس و دانشگاه آجو بیان کرد: «میتوکندری دی‌ان‌ای خاص خود را دارد که احتمالاً از باکتری‌های باستانی که مدت‌ها پیش به سلول‌های ما ملحق شدند، نشات می‌گیرد. ما نمی‌دانستیم دی‌ان‌ای میتوکندریایی انسان برای کنترل هسته اقدام به رمزگذاری پیام‌ها می‌کند. این اکتشافی اساسی است که دو ژنوم ما را به عنوان یک سیستم ژنتیکی با روند تکاملی همکاری محور در نظر می‌گیرد. این اکتشاف می‌تواند تاثیر ماندگاری بر طیف عظیمی از حوزه‌های علمی و پزشکی بگذارد. درک چگونگی برقراری ارتباط دی‌ان‌ای درون سلولی باعث خواهد شد محققان بیشتری به هماهنگی ژن‌های رمزگذاری شده در هر دو ژنوم و نقش آن‌ها در پیری و بیماری پی‌ببرند. یافته‌های ما حائز اهمیت زیادی هستند، زیرا پیری باعث می‌شود سلول‌ها در هم بشکنند و بیماری‌هایی نظیر سرطان و آلزایمر به وجود آید.»
دکتر لی و همکارانش به واسطه‌ی انجام تحقیقات بر روی سلول‌های انسان دریافتند که وقتی سلولی تحت استرس بوده و به مواد مغذی نیاز داشته باشد، پروتئین «MOTS-c» به درون هسته حرکت می‌کند تا ژن‌ها را کنترل کرده و سیستمی دفاعی ایجاد کند. واکنش آنتی اکسیدانی هم در اینجا می‌تواند روی دهد.
محققان افزودند: «پی بردن به اینکه سلول‌ها چگونه عمل می‌کنند، می‌تواند درک ما را از بیماری‌های مرتبط با سن ارتقا بخشد و شاید روزی، درمان‌های جدیدی مبتنی بر میتوکندری ارائه کرد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *