کشف اثرات منفی جدید برای سیگارهای الکترونیکی

سیگار الکترونیک

سیگار الکترونیک

بر اساس نتایج آخرین مطالعه انجام شده در آمریکا، مشخص شده است که ویپ یا سیگار الکترونیکی بر روی عوامل فعال سطحی موجود در دیواره ریه اثر منفی دارد.

عوامل فعال سطحی در دیواره ریه از لیپید و پروتئین ساخته شده‌اند و برای راحت تنفس کردن از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این عوامل فعال باعث می‌شوند کشش سطحی در ریه کاهش پیدا کند و به این ترتیب، تنفس راحت‌تر شود. بدون این عوامل باید تلاش بیشتری برای نفس کشیدن کرد و در برخی موارد شاید لازم باشد به کمک ابزار مکانیکی خاص تنفس انجام شود.

سیگار الکترونیکی روز به روز عمومیت بیشتری پیدا می‌کند، ولی دانسته‌ها در مورد عوارض آن هنوز کم است. دانشمندان برای اینکه اثر آیروسل‌های تولید شده توسط سیگار الکترونیکی را بر روی ریه کشف کنند، لایه‌ای از عوامل فعال سطحی موجود در ریه را درون یک محفظه قرار دادند و آیروسل‌های تولید شده توسط سیگار الکترونیکی را به درون محفظه هدایت کردند. با این کار، آیروسل‌ها فرصت داشتند تا به‌صورت مستقیم با عوامل فعال برهمکنش داشته باشند. محققین فرآیند دَم و بازدَم را برای محفظه شبیه‌سازی کردند تا شرایط کاملاً مشابه شرایط ریه باشد.

محققین در این مطالعه تمرکز خود را بر روی کشش سطحی گذاشته بودند. آن‌ها با ۳۰ بار دَم و بازدَم سیگار الکترونیکی درون محفظه ساخته شده، بررسی‌های خود را شروع کردند و دریافتند که کشش سطحی رو به افزایش می‌نهد. افزایش کشش سطحی نشان می‌دهد که عوامل فعال سطحی کار خود را به طرز مناسبی انجام نمی‌دهند و عملکرد ریه مختل خواهد شد.

محققین سیگارهای الکترونیکی‌ مختلف با طعم‌ها و افزودنی‌های مختلف را آزمایش کردند تا مطمئن شوند اثرات منفی سیگار الکترونیکی مختص یک طعم خاص نیست، بلکه همه‌ی آن‌ها این اثرات منفی را دارند. بررسی‌ها نشان داد که نیکوتین به تنهایی اثر منفی بر روی کشش سطحی ندارد، ولی برخی از مواد طعم‌دهنده مانند نعناع این اثر را دارند.

محققین ادعا می‌کنند که این یافته نشان می‌دهد که چرا کسانی که سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند، دچار جراحت درون ریه خود می‌شوند. آن‌ها تلاش دارند تا در تحقیقات آینده بتوانند درمان مناسبی نیز برای جراحت ناشی از سیگار الکترونیکی پیشنهاد دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *