کشف یک اتاق مخفی در یکی از اهرام ثلاثه مصر

اهرام مصر

اهرام مصر

دانشمندان می‌گویند در ساختار هرم بزرگ جیزه در مصر برای نخستین بار پس از قرن نوزدهم یک اتاق مخفی کشف شده است.

در مقاله‌ای که روز پنجشنبه، یازدهم آبان‌ ماه، در مجله نیچِر منتشر شد گروهی بین‌المللی اعلام کرده که این فضا به عمق سی متر درون هرم بزرگ جیزه بالای سازه دهلیز اصلی تعبیه شده و دارای مقطع عرضی‌ مشابهی‌ست.

هدف از تعبیه این فضا و اینکه آیا به شکل هدفمند ساخته شده یا صرفا شکافی در سازه بنا بوده، هنوز مشخص نیست. البته برخی کارشناسان گفته‌اند که سال‌هاست از وجود چنین فضاهای خالی در اهرام مطلعند.

مهدی طُیوبی، از بنیانگذاران پروژه اسکن پیرامیدز و مدیر موسسه حفظ نوآوری میراث با پیش کشیدن احتمالات گوناگون درباره ماهیت فضای تازه کشف شده، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ممکن است [این فضا] مرکب از یک یا چند سازه دیگر باشد… شاید هم از دل آن دهلیز اصلی دیگری بیرون بیاید».

در حالی که تکنولوژی قادر به ردیابی فضاهای باز وسیع است ولی با توجه به ناتوانی‌‌اش در تشخیص محتوای داخلی این فضاها، فعلا خبری درباره وجود اشیا احتمالی در حفره جدید در دست نیست.

مهدی طُیوبی گفته که تیم کاشف قصد دارد درباره تعیین ماهیت فضای تازه با گروه‌های دیگر همکاری کند.

زاهی حَواس، وزیر پیشین آثار باستانی مصر و از باستانشناسان معروف که شیوه‌های پویش برای کشف فضای تازه در اهرام را بررسی کرده گفته که این فضا از سال‌ها قبل شناخته شده بوده و از این رو کشف جدیدی محسوب نمی‌شود.

او خاطرنشان کرده که «هرم بزرگ جیزه مملو از فضاهای خالی‌ست و باید نسبت به انتشار عمومی چنین اخباری دقت کرد.»

وزیر پیشین آثار باستانی مصر در ادامه از غیبت هرگونه مصرشناس در تیم بین‌المللی مسئول یافته اخیر انتقاد کرده است. به گفته آقای حَواس این اتاق احتمالا فضایی خالی بوده که سازندگان از آن برای ساخت‌وساز اتاق‌های زیرین بهره می‌بردند.

این هرم با نام خوفو هم شناخته می‌شود که برگرفته از نام سازنده‌اش، از فراعنه چهارمین سلسله حاکم در فاصله سال‌های ۲۴۸۳- ۲۵۰۹ قبل از میلاد است.

در مقابل، دانشمندان دست‌اندرکار پویش این هرم، یافته اخیر را موفقیت و کارآمدی فیزیک ذرات مدرن در حوزه باستانشناسی ارزیابی کرده‌اند.

هرم بزرگ جیزه که با نام هرم خوفو هم شناخته می‌شود، آخرین بازمانده عجایب هفتگانه دنیای باستان محسوب می‌شود و از زمان بنا شدنش به عنوان مدفن سلطنتی در ۴۵۰۰ سال قبل،‌ همواره بازدیدکنندگان را مسحور خود کرده به‌طوری که کارشناسان همچنان بر سر چگونگی ساخت اهرام دچار اختلاف‌نظر هستند. از این رو یافته‌های کوچک توجه بسیاری را جلب خود می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *