۱۱ روش برای افزایش انگیزه و قدرت ذهن

چگونه به خود انگیزه می دهید؟ همه ما به دنبال افزایش انگیزه و قدرت ذهن خود بوده و تمایل داریم کارهای مورد علاقه مان را بیشتر انجام دهیم، اما گاهی اوقات در “فرآیند آماده سازی” گیر می کنیم.

ما می خواهیم که هر روز با یک هدف مشخص زندگی کنیم تا به اهدافمان برسیم، زندگی شاد و موفق داشته و هر روز بهتر بشویم، اما هرگز فعالیت خود را آغاز نمی کنیم.

قدرتمند ترین نوع انگیزه از خود انگیزشی ناشی می شود. فقط خود شما می توانید آتش درون تان را روشن کرده و محرک خودتان باشید.

این که منتظر باشید تا فرد یا چیزی الهام بخش شما شود، برای شروع یک حرکت کافی نیست. در واقع، چیزی برای شما اتفاق نمی افتد، بلکه شما آن را خلق خواهید کرد.

تمام پیشرفت و انگیزه با اقدام کردن و دست به کار شدن به دست می آید و هر عملی منجر به عملی دیگر شده و هر اقدامی نتایج بهتر و تجربیات جدیدتری را برای شما ایجاد خواهد کرد.

زمانی که مراجعه کنندگان من از حواس پرتی رنج می برند، من به آن ها توصیه می کنم اقدامی را شروع کنند، خود را تقویت کرده و کاری خاص انجام دهند.

به طور مثال، به آنها پیشنهاد می دهم تصمیم بگیرند صبح زودتر بیدار شوند یا یک تمرین را هر روز انجام دهند.. حتی انجام این کار به مدت ۵ دقیقه هم می تواند گامی برای انجام تمامی آن فعالیت باشد.

بنابراین با تمرکز بر روی قسمت های کوچک کار، می توانید باعث ایجاد تغییری بزرگ در انگیزه و در نتیجه کار و زندگی تان شوید.

در این قسمت ۱۱ روش را به شما معرفی خواهیم کرد تا با کمک آن ها بتوانید قدرت ذهن، حافظه و انگیره تان را افزایش دهید.

زندگی را آسان بگیرید!

با کمک یک برنامه خلاقانه برای زندگی تان و حذف کارهایی که انگیزه تان را سرکوب می کنند، می توانید زمان خود را به حداکثر برسانید، به اهداف خود رسیده و زندگی آسانی داشته باشید.

بالا نگه داشتن انگیزه، آن هم زمانی که ذهن درگیر پروژه ها و مسائل مختلف است، کار دشواری خواهد بود. از این رو، با ساده تر کردن برنامه ها و حذف موارد غیر ضروری، زندگی تان متمرکز تر شده و در نتیجه باعث افزایش انگیزه خواهد شد.

چه بخش هایی از زندگی تان را می توانید ساده کنید؟!

یکی از راه هایی که می توانید انجام دهید این است که وظایف را ترکیب کنید. کارهایی را که می توانید با هم انجام دهید را انتخاب کرده و سعی کنید آن ها را به یک فعالیت تبدیل کنید.

نویسنده کتاب ساختن ذهن در ۱۲ هفته، ماریلن واس سونت، این راهکار را یک مرحله اضافی می داند و توصیه می کند که لیستی از کارهای مورد نظرمان تهیه کرده و  روز خاصی را برای انجام آن ها در نظر بگیریم.

در اصل، شما تعداد زیادی وظیفه کوچک را به یک وظیفه کلی تبدیل کرده و به جای انجام هر کار در یک روز خاص، فعالیت مشخصی را در روزی معین به اتمام می رسانید.

این مسئله باعث می شود زمان بیشتری داشته باشیم، احساس موفقیت کرده و انگیزه مان بیشتر شود.

روی پیشرفت هایتان تمرکز کنید.

یکی از مواردی که انگیزه ما را از بین برده و باعث تعلل مان می شود، این است که به جای توجه به پیشرفت هایمان، فقط موفقیت ها یا دور شدن از ایده آل ها و رویاهایمان را در نظر می گیریم.

اگر ما بتوانیم تفکرمان را تغییر داده و از نحوه کارکرد ذهن مان آگاه شویم، می توانیم موفقیت های بیشتری کسب کنیم.

اگر ما بتوانیم برای حل مشکلات، تفکر، دست یابی و سنجیدن موفقیت هایمان از ذهن استفاده کنیم، بسیار خوشحال تر خواهیم بود.

اگر به جای صحبت از جزئیات، به موارد خاص و معینی توجه کنید، شانس بیشتری برای شاد و پرانرژی بودن خواهید داشت.

یکی از راهکارها برای افزایش انگیزه این است که مغز را وادار کنید به موارد خاص توجه کند. در این حالت، احساسات شما واقعی تر بوده و انگیزه تان افزایش می یابد.

به جای تمرکز بر ایده آل های خود، به دستاورد هایی که از ابتدا داشته اید، فکر کنید.

به عنوان مثال، اگر هدف شما این است که در طول ۶ ماه، ۱۴ کیلو کاهش وزن داشته باشید، اما بعد از گذشت سه ماه اول، صرفا ۳ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده اید، ۲ راه پیش روی شماست.

شما می توانید روی این حقیقت تمرکز کنید که ۱۱ کیلو از وزن مورد نظرتان فاصله دارید، یا این نکته را در نظر بگیرید که از زمان شروع، ۳ کیلو وزن کم کرده اید.

گزینه دوم به شما این امکان را می دهد که احساس موفقیت داشته و با ایجاد انگیزه، وزن بیشتری از دست بدهید، در حالی که روش اول ممکن است ذهن شما را به این مسئله معطوف کند که چقدر از هدف خود دور هستید !

اجازه دهید ذهن تان روی اهداف خود تمرکز کرده و موفقیت و تجارب بیشتری کسب کند.

اهداف دقیق و معینی داشته باشید!

این روش، صراحتا به راهکار قبلی تاکید کرده و از آن پیروی می کند. به عنوان مثال، من وقتی با مراجعه کننده هایم تمرین می کنم، همیشه برای آنها اهداف مشخص و ۹۰ روزه در نظر می گیرم.

این روش برای افزایش انگیزه بسیار مناسب است و باعث می شود ذهن روی اهداف خاص و قابل اندازه گیری تمرکز کند.

هنگامی که ما واقعا در حال پیشرفت به سوی اهداف مان هستیم، بسیار خوشحال تر و با انگیزه خواهیم بود.

از این رو، احساس می کنیم در زمان حال هستیم، گذشته رفته و آینده خوبی در انتظارمان است.

زندگی در زمان حال باعث می شود پیشرفت کنیم و متوجه باشیم که آیا در مسیر درست حرکت می کنیم یا خیر.

ما نمی توانیم زمان را متوقف کنیم، فقط می توانیم از زمان مان بهترین استفاده را داشته باشیم.

زمانی که احساس می کنیم در حال پیشرفت نیستیم، این مسئله باعث می شود خود را با دیگران مقایسه کنیم، احساس بدتری داشته و انگیزه مان را از دست بدهیم.

بنابراین، درباره اهدافی که می خواهید برای ۹۰ روز آینده به آن برسید، فکر کرده و معنا و علت هر هدف را برای خود مشخص کنید.

اهداف تان را زیر هم بنویسید. در برابر هر کدام زمان مشخصی برای دست یابی به آن را نوشته و تجسم کنید بعد از آن همه تلاش، رسیدن به هدف مورد نظرتان، چه حسی برایتان خواهد داشت.

سعی کنید به جای انگیزه گرفتن، انگیزه بدهید!

برخی از مردم فقط به مواردی که می توانند از روابط و زندگی شان به دست آورند، توجه کرده و صرفا خود را در نظر می گیرند.

وقتی شما نگرش تان را تغییر می دهید، اطرافیان تان نیز تغییر خواهند کرد. وین دایر

به هر حال، اگر شما حالت خدمت و کمک را کنار گذاشته و نسبت به جهان اطراف تان بیشتر آگاه شوید، نگرش تان می تواند از دریافت کردن به انگیزه دادن تغییر پیدا کند.

هنگامی که شما این تغییر را در خود به وجود می آورید، به ذهن تان اجازه می دهید فضا بیشتری برای ایجاد خلاقیت و انگیزه داشته باشد.

تمرکز روی انگیزه دادن فرآیند لذت بخش تری است و اگر واقعا به آن توجه کنید، می تواند تبدیل به یک خواسته واقعی شده و روی شما متمرکز شود.

در این حالت، به جای تمرکز بر معاملات ساده، شما بر روی تعمیق روابط و انجام کاری که واقعا مردم را خوشحال می کند، تمرکز می کنید.

اگر شما روی انگیزه دادن و قدردانی متمرکز شوید و در کنار افرادی با ذهنیت مشابه قرار بگیرید، باعث افزایش انگیزه و انرزیتان خواهد بود.

این راهکار مزایای دیگری نیز دارد. هنگامی که انگیزه دهنگان در کنار هم قرار می گیرند، نتایج بزرگ تری می تواند حاصل شود، زیرا تاثیر توانایی و انرژی این افراد چند برابر خواهد بود.

وقتی هدف شما انگیزه دادن است، ذهن تان بیشتر و بیشتر راهکارهای خلاقانه برای انجام این کار پیدا خواهد کرد.

افکار تصادفی به ذهن شما خطور کرده و راه کارهای خلاقانه بیشتری برای بهبود روابط، کسب و کار و زندگی شخصی تان خواهید یافت.

یک عادت جدید به وجود آورده و آن را تکرار کنید.

گاهی کوچک ترین تغییرات، نتایج بزرگی ایجاد می کنند.

وقتی شما برای انجام عادتی جدید مانند ورزش صبحگاهی، ساختن فیلم یا بهتر صحبت کردن، تصمیم می گیرید، کلید رسیدن به بهترین نتیجه، هماهنگی و تکرار است.

در واقع با تکرار مداوم یک کار، در مغزتان مسیرهای جدیدی ایجاد می شود که بیشتر پیشرفت کنید.

اگر دوست دارید صبح ها کار جدیدی انجام دهید، کلید اصلی انجام دادن آن تکرار است.

به عنوان مثال، برای انجام روزانه مدیتیشن، باید به طور مداوم آن را تکرار کنید یا برای بلند کردن وزنه ۵ کیلویی، با هر روز تمرین کردن، استقامت و قدرت تان را افزایش دهید.

اگر فکر می کنید هرگز نمی توانید کاری را به اتمام برسانید، هرگز این اتفاق برایتان نخواهد افتاد.

اما اگر هر روز به خودتان بگویید “شما تنها کسی هستید که می توانید این کار را انجام دهید”، شروع به فکر کردن درباره آن کرده و سعی خواهید کرد مثل آن شخص رفتار کنید.

اگر حس می کنید همیشه کارهایتان را به عقب می اندازید، قسمت کوچکی از آن را شروع کرده و با ۵ دقیقه وقت صرف کردن، سعی کنید آن را به جلو ببرید. روز بعد نیز همین کار را مجددا انجام دهید.

کلید اصلی افزایش انگیزه این است که تصمیم بگیرید برای بهتر کردن شرایط چه کاری انجام دهید و سپس این کار را هر روز تکرار کنید. بنابراین، اگر هر روز فقط ۱ درصد پیشرفت کنید، در پایان با نتیجه بسیار بزرگی رو به رو خواهید شد.

ذهن ناخودآگاه تان را قبل از خواب هدایت کنید.

بسیاری از افراد موفق، هرگز بدون درخواست چیزی از ذهن ناخودآگاه خود، به خواب نمی روند.

هرگز بدون درخواست از ذهن ناخودآگاه تان به خواب نروید! توماس ادیسون

مغز شما بهترین ابزار برای حل مشکلات است. اگر برای تصمیم گیری مردد هستید یا به دنبال پاسخی برای یک پروژه می باشید، فقط چند دقیقه قبل از خواب، چالش ها، ایده ها، سوالات و پیش آمدهای آن را تجسم کنید.

شما می توانید همین روند را برای اهداف تان نیز انجام دهید. از این رو، هر شب، به خواسته ها و دستاورد هایتان فکر کنید.

سپس، ذهن ناخودآگاه تان به کار افتاده و تلاش می کند ایده های مختلفی به وجود آورد. پس، هنگامی که از خواب بیدار می شوید، هر چیزی را که به ذهن تان می آید، بنویسید و سعی کنید آنها را به کار ببرید.

در انتها، شما از عملکرد ذهن ناخودآگاه تان شگفت زده خواهید شد و متوجه می شوید چگونه خوابیدن می تواند بسیاری از مشکلات بزرگ را حل کند.

به محیط اطراف تان توجه کنید.

افرادی که با شما وقت می گذرانند، زندگی تان را به نحوی تغییر می دهند. بنابراین، در کنار اشخاصی بمانید که زندگی و کسب و کارتان را تقویت می کنند.

افراد بدبین می توانند شما را نیز، همراه با خودشان به پایین بکشند، اما اشخاص مشوق به شما انگیزه می دهند تا شاد و موفق باشید.

در طول هر روز، ما زمان مان را صرف افراد یا مواردی می کنیم که خودمان آن ها را انتخاب کرده ایم.

از این رو، شما می توانید در کنار افرادی باشید که انرژی شما را از بین می برند، یا در کنار آدم هایی بمانید که الهام بخش خلاقیت شما بوده و از شادی و موفقیت تان خوشحال هستند و باعث افزایش انگیزه شما می شوند.

وقت خود را در کنار افرادی سپری کنید که باعث می شوند احساس زنده بودن و شادی داشته باشید.

بعد از گذشت مدتی می توانید نتیجه این اتفاق را کاملا در زندگی تان ببینید.

بیشتر قدردانی کنید.

وقتی شما قدردانی تان را نسبت به افراد و داشته هایتان نشان می دهید، تغییرات عظیمی را در زندگی تان شاهد خواهید بود.

اگر شما برای آنچه که دارید ابراز قدردانی کنید، به داشته های دیگران کمتر حسادت خواهید کرد.

هنگامی که شما از افراد مهم در زندگی خود قدردانی می کنید، نگرش و احساس آن ها نسبت به شما تغییر می کند.

قدردانی، انرژی و احساسات شما را افزایش داده و با سپاس گزاری، همه چیز با ارزش خواهد شد.

قدردانی شما باعث می شود خلاقیت و انگیزه تان بیشتر شود.

یادداشت های دست نوشته، نشان دادن احساسات، پیام های ناگهانی یا تماس با افرادی که برایتان اهمیت دارند، تبدیل به عادت و باعث افزایش انگیزه شما خواهد شد.

با این حال، قدردانی مستلزم پیگیری مداوم در تمام زمینه های شغلی و زندگی تان است.

مسئله فقط این نیست که شخصی برای شما کاری انجام داده باشد، بلکه احساس شما نسبت به آنها و ارزشی که برایتان دارند، حائز اهمیت است.

در این قسمت، برای یادگیری قدردانی، به شما تمرینی یاد خواهیم داد:

  1. به افرادی که برایتان اهمیت دارند، فکر کنید.
  2. سپس، ۵ ویژگی از آن فرد را که نسبت به او قدردان و سپاس گزار هستید، یادداشت کنید.
  3. شما می توانید این ۵ ویژگی را به آن شخص گفته یا در ذهن خود نگه دارید و احساسات خود نسبت به آن فرد را در ملاقات بعدی تصور کنید.
  4. بخش مهم دیگر، خودتان هستید. امروز راجع به چه چیزی قدردان و سپاسگزار هستی؟
  5. با در نظر گرفتن زمانی برای خود، به دستاوردها، انگیزه و مواردی که خوشحال تان می کند، فکر کرده و بابت آن ها سپاسگزار باشید.

انرژی تان را افزایش دهید.

انرژی، یک انگیزه دهنده بسیار بزرگ است. به عنوان مثال، اگر شما نسبت به فرد یا چیزی هیجان دارید، معمولا بسیار با انگیزه هستید.

درباره آخرین چیز مهمی که به دست آورده اید، فکر کنید. حدس می زنم، در آن زمان، انرژی و انگیزه تان بسیار زیاد بوده است.

اگر شما برای مسابقه ای بسیار تلاش کرده اید، یا به وزن دلخواه تان رسیده اید، یا شغل مناسبی پیدا کرده اید، انرژی تان بسیار بالا بوده و دوست دارید برای بهبود عملکرد قبلی تان تلاش کنید.

وقتی ما نسبت به عملکردهایمان با هیجان و پر انگیزه هستیم، سطوح انرژی ما بسیار بالا خواهد بود.

اگر شما می توانید وقت بیشتری را صرف انجام کاری کنید که باعث هیجان و افزایش انگیزه شما می شود، برای کسب و کار و زندگی تان چه معنایی دارد؟

پر انرژی بودن باعث رشد مداوم و افزایش اعتماد به نفس خواهد شد.

این موارد را امتحان کنید:

  • سه چیز را که باعث افزایش هیجان و انگیزه تان می شود را انتخاب کرده و سعی کنید در ماه، حداقل یک ساعت، برای آن زمان صرف کنید.
  • سپس نتایج آن را بنویسید. اگر این نتایج مطابق میل شما بود، برای آن ها زمان بیشتری گذاشته و ۳ مورد از مواردی که انرژی تان را از بین می برد، از زندگی تان حذف کنید.

آینده ایده آل خود را تصور کنید.

اگر انگیزه تان کم شده است، به اهداف تان و نقش آنها در انجام دادن کارها توجه کنید.

یک راهکار عالی برای افزایش قدرت ذهن و انگیزه این است که شروع به تفکر کرده و سپس با به چالش کشیدن خود، دیدگاه تان از آینده آرمانی مورد نظر خود را تجسم کنید.

  • دوست دارید در ۳ یا ۵ سال آینده در چه جایگاهی باشید؟
  • هدف بعدی تان در رابطه با کار و زندگی تان چیست؟
  • چه اتفاقی می تواند باعث خوشحالی و پیش رفت تان شود؟

این موارد را مشخص کرده و سپس روی مواردی که حس تلاش شما را افزایش می دهند، تمرکز کنید. این کار به زندگی تان معنی بیشتری بخشیده و هدفمندی شما را افزایش می دهد.

صرف زمان و انرژی کافی برای انجام یک کار باعث می شود تا همه چیز را درنظر گرفته و انگیزه تان بیشتر شود.

اقدامات بیشتری انجام دهید.

اگر مدت هاست که در برابر انجام پروژه ای بزرگ، در زندگی یا کارتان، مقاومت کرده اید، همه چیز در زندگی می تواند باعث رنجش تان شود.

گاهی اوقات، شما فقط باید با مقاومت و ترس خود مقابله کنید و آنچه را که از آن اجتناب کرده اید، انجام دهید. این کار می تواند زندگی شما را تغییر دهد.

همه ما باید کارهای زیادی انجام دهیم و گاهی اوقات، غرق شدن در این وظایف کار آسانی است.

راهکار و کلید اصلی این است که این کارها را اولویت بندی کنید، تا بتوانید از زمان بهترین بهره را برده و برای شروع این وظایف متعهد شوید.

یکی از مراجعه کنندگان من، در حال اتمام دوره ای آنلاین بود، اما برخی موارد باعث اجتناب وی از انجام این کار می شد.

برای او گشتن در شبکه های اجتماعی، توجه به وسائل جدید و یا کارهای رقبا راحت تر از شروع و اتمام آن کار بود.

او می دانست که از اهدافی که برایش اهمیت دارد، غافل شده است.

من به او توصیه کردم هر روز، فقط نیم ساعت روی این پروژه وقت بگذارد. سپس، با افزایش انگیزه و هیجان او، این زمان افزایش پیدا کند.

با شروع این کار و انجام پروژه، مراجعه کننده من انگیزه بیشتر و حس بهتری پیدا کرد. همچنین، این افزایش انرژی، روی قسمت های دیگر زندگی شخصی اش هم تاثیر گذاشت.

فقط با برداشتن همین قدم کوچک و شروع آن کار، او احساس بهتری پیدا کرده و متوجه شد که می تواند موفق شود.

نتیجه گیری

به منظور بهره گیری بهتر و تفکر درباره این مقاله، به این موارد که برای شما در نظر گرفته شده است، توجه کنید:

  • همین الان، چه چیزی به شما انگیزه می دهد؟
  • آیا شما به اندازه کافی الهام بخش هستید؟
  • آیا دوست دارید تجربیات بیشتری کسب کنید؟
  • آیا یادگیری راه های جدید برای بهبود زندگی را ادامه می دهید؟
  • آیا این راهکارها را تمرین می کنید؟
  • آیا دوست دارید که انگیزه و خلاقیت تان بیشتر شود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *