۹ پیش‌ بینی جسورانه در مورد سئو در سال ۲۰۱۷

مواردی در زمینه سئو

اکنون مدتی است که از سال ۲۰۱۷ گذشته است و احتمالا شما با پیش بینی های زیادی در مورد اتفاقات پیرامونی سئو در سال ۲۰۱۷ مواجه شده‌اید؛ اما اگر با دقت تا پایان این مقاله همراه ما باشید به شما قول می‌دهیم که این پیش‌بینی‌ها همانند هیچ کدام از پیش بینی هایی که تا کنون به گوش شما رسیده نباشد.

هنگامی که از یک متخصص درخواست می کنید که پیش بینی های خود را در مورد اتفاقات آینده بیان کند، احتمالا بخاطر محافظه کاری و زیر سوال نرفتن اعتبارش، محتمل ترین اتفاقات را بیان می کند. همه ی ما می دانیم که سئوی موبایلی به سرعت در حال پیشرفت است و اشاره به این موضوعات همواره امن خواهد بود.
به نظر می رسد که اکنون کاربران علاقه دارند پیش بینی های جسورتنه تری به آنها ارائه شود. پیشبینی های ارائه شده در این مقاله از این نوع هستند و حتی ممکن است شما اندکی آنها را احمقانه در نظر بگیرید.
فقط در صورتی که این پیش بینی ها به حقیقت تبدیل شد آنها را از چشم ما نبینید زیرا ما فقط بر اساس تجربیات گذشته در سئو سایت به بررسی موضوعات می پردازیم و پیش بینی می کنیم که گوگل در گام بعدی چگونه رفتار خواهد کرد.

۱) در این سال سایت ها بزرگترین تغییرات رتبه بندی در تاریخ گوگل را تجربه خواهید کرد

تغییرات عمده در الگوریتم های رتبه بندی همواره باعث تغییرات بزرگی در رتبه بندی ها شده است از الگوریتم های کلاسیک Florida و Caffeine گرفته تا تغییرات مدرن الگوریتم گوگل مانند Panda، Penguin، Hummingbird و RankBrain که همگی باعث تغییرات زیادی در جایگاه سایت ها شدند.
بنابراین اولین پیش بینی ما در سال ۲۰۱۷ به این صورت است: در سال جاری بزرگترین تغییرات جایگاه سایت ها در تاریخ گوگل اتفاق خواهد افتاد.
موضوعات مهمی از جمله یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۶ تاثیرات غیر قابل انکاری بر تکنولوژی داشتند. انتظار می رود که یادگیری ماشین در سال جاری نقش بسیار پر رنگ تری به نسبت گذشته در الگوریتم گوگل ایفا کند.
در اینجا قصد داریم اندکی در مورد الگوریتم RankBrain گوگل توضیح دهیم. RankBrain به گوگل کمک می کند تا سیگنال های رتبه بندی را انتخاب و اولویت بندی کند. تعامل کاربران یکی از مهمترین فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی سایت ها به شمار می آید. این الگوریتم در ابتدا یک جستجوی انجام شده با عبارت بلند را دریافت می کند. سپس آن را به عبارت های کوچکتر قابل فهم برای ماشین تقسیم می کند. در مرحله ی بعدی لیستی از نتایج را به کاربر ارائه می کند. در اینجا با بررسی رفتار کاربر تصمیم گیری در مورد کیفیت نتایج ارائه شده صورت می گیرد. به این نحو که در صورتی که نتایج ارائه شده مورد پسند کاربر بود، در جستجوی بعدی این عبارت مجددا نتایج مشابه به کاربر ارائه می گردد و در غیر اینصورت اگر کاربر از نتایج ارائه شده استقبال نکرد، در نوبت بعدی جستجوی آن عبارت، نتایج دیگری به کاربران ارائه می گردد.
پیش بینی ما این است که الگوریتم RankBrain (و هر المان یادگیری ماشین در داخل هسته ی الگوریتم گوگل) به طور فزاینده ای به صفحاتی که کاربران در آن فعالیت و مشارکت بیشتری دارند پاداش خواهد داد؛ به عبارت دیگر گوگل یک ابزار سنجش طراحی خواهد کرد که با استفاده از آن مطمئن شود که صفحاتی که تعامل بهتری با کاربران دارند و خدمات بهتری به آنها ارائه می کنند در رتبه بندی ها در جایگاه مناسب تری قرار خواهند گرفت.

۲) … اما هیچ کس متوجه هیچ اتفاقی نمی شود!

به خاظر بیاورید که چند ماه قبل از اجرای الگوریتم RankBrain در مقاله ی Bloomberg مطرح شد که یک به روز رسانی در راه است و همه صاحبان سایت از آن باخبر بودند.
پیش بینی دوم ما در مورد سئو در سال ۲۰۱۷ این است: اگر چه ما در این سال با بزرگترین تغییر در الگوریتم گوگل مواجه خواهیم شد اما این تغییر بصورت کاملا بی سر و صدا اتفاق خواهد افتاد و هیچ کس از روند دقیق آن باخبر نخواهد شد.
RankBrain اندکی ظریف تر از به روز رسانی هایی مانند پاندا کار می کند. در الگوریتم هایی مانند پاندا یک شبه ۹۰ درصد از ترافیک شما از دست می رفت. این افت بزرگ در ترافیک را می توانستید در هر آنالیزی مشاهده کنید.
اما با استفاده از RankBrain تغییر رتبه ها بصورت آهسته و روز به روز رخ داده است. این اتفاق آهسته آهسته رخ می دهد و به روز رسانی، تغییرات را یکجا ایجاد نمی کند. با استفاده از این الگوریتم، گوگل ترافیک شما را از صفحاتی که مشارکت در آنها پایینتر از حد میانگین است، به صفحاتی از سایتتان انتقال می دهد که معیارهای مشارکت کاربران در آنها ۵-۱۰ برابر بزرگتر از حد نرمال می باشند.
هیچ کدام از ابزارهای بررسی رتبه بندی نمی توانند متوجه این تغییر تدریجی در رتبه ی سایت ها شوند. این ابزارها فقط در میان هیاهوهای اتفاق افتاده سردرگم خواهند شد.

۳) گوگل اسنیپت ها و لیستینگ های ارگانیک را با هم ترکیب خواهد کرد

به چه دلیل اغلب اسنیپت های گوگل با لیستینگ های ارگانیک رتبه های بالا تفاوت دارند؟ در واقع گوگل اکنون به کاربران خود می گوید که: اولین لیستینگی که ارائه می شود صحیح ترین لیستینگ نیست، بنابراین می توانید از پاسخ های دیگر به جای آن استفاده کنید.
چای تعجب نیست؟ چرا اولین لیستینگی که ارائه می شود نباید بهترین پاسخ به نیاز کاربر باشد؟
سومین پیش بینی ما در رابطه با تغییرات سئو در سال ۲۰۱۷ به این شرح است: اسنیپت های گوگل و لیستینگ های ارگانیک با هم تلفیق می شوند.
تئوری ما اینگونه است. تا کنون از اسنیپت ها به عنوان یک معیار آزمایشی استفاده می شد تا از طریق آن سیگنال های تعامل کاربران در جستجوها دریافت شود. اکنون می توان اسنیپت ها و لیستینگ ها را با هم ترکیب کرد و یک داده ی دقیق و قابل استفاده برای کاربران ارائه نمود.

۴) گوگل مکان های ارگانیک ۶-۱۰ را از مدار خارج می کند

مطالعات بسیاری روی نحوه ی انتخاب لینک ها توسط کاربران انجام شده است و اکثر آنها این واقعیت را نشان داده اند که کاربران اغلب به ندرت روی نتایجی که در رتبه های ۶ تا ۱۰ قرار گرفته اند کلیک می کنند. اغلب نمودارها نشان می دهند که تنها ۵% کلیک ها بر روی نتایج ارائه شده در جایگاه های ۶ تا ۱۰ انجام می شود. این داده ها نشان می دهد که احتمالا گوگل به همان طریقی که در مورد دوم اشاره شد، به آرامی لینک های ۶ تا ۱۰ را از مدار خارج خواهد نمود.
از تمامی گفته های بالا می توان نتیجه گرفت که: گوگل در سال ۲۰۱۷ نیمه ی پایینی نتایج جستجو را حذف خواهد کرد (در نتیجه وحشت بیش از گذشته سئوکاران را فرا می گیرد).
آیا گمان می کنید که این اتفاق نمی تواند رخ دهد؟ بهتر است به شما یادآوری کنیم که گوگل چیزی شبیه به این مورد را در اوایل سال ۲۰۱۶ در مورد تبلیغاتی که بصورت متنی در سمت راست نتایج دسکتاپی ارائه می شد، انجام داد؛ اما هنگامی که به داده های موجود نگاه می کنید متوجه می شود که به چه دلیل گوگل این تغییر را اعمال کرد: فقط ۱۴٫۶ درصد از کلیک های کاربران دسکتاپ، مربوط به تبلیغات نمایش داده شده در سمت راست می شد.
پس از اینکه گوگل تبلیغات سمت راست صفحه را متوقف کرد چه اتفاقی افتاد؟ نرخ کلیک لینک های دیگر افزایش پیدا کرد و ترافیک متعادل باقی ماند.
ما معتقدیم که اگر گوگل بخش پایین نتایج را حذف کند مجددا همین اتفاق خواهد افتاد. در حقیقت تاثیر این تصمیم بر ترافیک وب سایت ها اندک خواهد بود زیرا هم اکنون این بخش از نتایج سهم کمی از کلیک ها را به خود اختصاص داده است.

۵) احتمالا با سئوی محلی خداحافظی خواهیم کرد

Google Shopping یک ابزار بسیار عالی و کاربر پسند بود. گوگل بعد از مشاهده ی محبوبیت این ابزار، آن را تغییر داد و استفاده از آن ۱۰۰% پولی شد. مدت ها است که سئوی محلی به صورت رایگان در اختیار کاربران است. تمامی جستجوهایی که از این طریق انجام می شوند تجاری هستند و بنابر این می توان گفت که پتانسیل خوبی برای جذب درآمد برای گوگل در این فرآیند نهفته است. از این رو پنجمین پیش بینی ما برای سال ۲۰۱۷ به این صورت خواهد بود: سئوی محلی با فرمی که اکنون آن را می بینیم دیگر وجود نخواهد داشت. گوگل برنامه ریزی کرده است تا از طریق جستجوهای محلی ۵ میلیارد دلار درآمد کسب کند. این تصمیم تنها یک موضوع را نشان می دهد: خداحافظی با بسته های محلی ارگانیک.

۶) سئوکاران کلاه سیاه بصورت جعلی میزان تعامل کاربران در سایت ها را افزایش می دهند

هم اکنون گوگل لیست بلند بالایی از تاکتیک هایی که علیه دستورالعمل های مجاز این شرکت وجود دارد را تهیه کرده است. انتظار می رود که این لیست در سال جاری گسترده تر شود.
همه می دانند که معیارهای مشارکت کاربران و تاثیر آن بر سئوی سایت ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از جمله این معیارها می توان به فاکتورهای نرخ کلید سایت، زمان ماندن کاربران در سایت و نرخ تبدیل کاربران به مشتری اشاره کرد.
رویه ی کار سئو تقریبا مشخص است. هر زمان که یک نفر از تاکتیک موفقی در سئو استفاده می کند بلافاصله دیگران نیز آن تاکتیک را مورد استفاده قرار می دهند؛ اما همواره افرادی هستند که از راه های غیر قانونی سعی دارند تا از تاکتیک های جدید سوء استفاده کنند.
این دقیقا همان رویه ای است که خرید لینک در ۱۰ سال قبل توسط آن شروع شد. سایت داران متوجه شدند که لینک ها رتبه بندی ها را بهبود می دهند و به همین دلیل دیوانه وار به سمت خرید لینک هجوم آوردند و بدون اینکه نگران کیفیت باشند تنها به کمیت لینک ها اهمیت می دادند.
موضوعات بالا ما را بر آن داشت که پیش بینی شماره شش در سال ۲۰۱۷ را این گونه بیان کنیم: هک کردن دو فاکتور نرخ کلیک سایت و میزان تعامل کاربران رویه ی اصلی سئوی کلاه سیاه در سال جاری خواهد بود.
در پی نوآوری های پیایی اسپمر ها، سئوکاران متوجه می شوند که بهبود نرخ کلید و زمان ماندن کاربران در سایت می تواند در دنیای یادگیری ماشین امروز باعث بهبود رتبه ی سایت ها شود. در این راستا اگر چه انقلاب کلاه سیاه خیلی رسانه ای نمی شود اما همگان از آن با خبر خواهند شد.

۷) گوگل جنگ خود علیه فراهم کنندگان ابزارهای سئو را علنی اعلام خواهد کرد

به چه دلیل گوگل برای خدمات خود شرایط استفاده تعیین کرده است اما آن را اجرا نمی کند؟
کمپانی هایی مانند Raven Tools به منظور بررسی رتبه بندی ها راه اندازی نشده اند اما گوگل به آنها اجازه داده است که برخی ابزارها را داشته باشد. حال نکته اینجاست که دلیل اینکه این اجازه به دیگر کمپانی ها داده نشده چه چیز می تواند باشد؟
پیش بنی هفتم ما به این شرح است که گوگل علیه شرکت هایی که شرایط استفاده از سرویس های این شرکت را نقض کرده اند اعلام جنگ خواهد کرد.
چرا گوگل اکنون باید به این موضوع حساسیت نشان دهد؟
احتمالا به این دلیل که ابزارهای بررسی رتبه، کار محاسباتی نرخ دفع کاربر و نرخ کلیک را بسیار پیچیده کرده اند.
برخی از کارکنان گوگل توییت هایی در این رابطه انتشار داده اند.
اگر گوگل در این رابطه جدی باشد، می تواند برای افرادی که بیش از اندازه از ابزارهای بررسی رتبه استفاده می کنند یک نوع خاصی از پنالتی را در نظر بگیرد، زیرا از این کار استنباط می شود که این افراد در حال نقض دستورالعمل های استفاده از سرویس های گوگل هستند.

۸) کمپانی های سئو کم کم از بین می روند

در ادامه ی پیش بینی هایی که برای سال آتی صورت گرفت، پیش بینی شماره هشت ما به این صورت خواهد بود: بسیاری از شرکت هایی که در زمینه ی سئو فعالیت دارند امتیاز شرکت خود را به فروش می رسانند. گاهی گوگل در این رابطه مثال هایی را برای ما فراهم می کند که در آن مشاهده می شود که یک شرکت سئوی کوچک از نگاه گوگل رفتارهای نامناسبی در سئو انجام داده است و گوگل آنقدر مجازات سنگینی برای آن شرکت در نظر گرفته است که این شرکت مجبور شده است کار را تعطیل کند.

۹) سئو از هر زمان دیگری ارزشمند تر خواهد شد

اگرچه در این مقاله ممکن است بعضی از گمانه زنی ها به نظر عجیب بیاید اما این مورد مطمئنا اتفاق خواهد افتاد: سئو از بین نخواهد رفت. با وجود چالش های فراوان (و همچنین چالش های دیگری که در افق نزدیک پدیدار خواهند شد) سئو وب سایت همچنان یکی از کانال های بازاریابی ارزشمند برای برندگان تجارت در سال ۲۰۱۷ به کار خود ادامه خواهد داد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *