برندگان نوبل پزشکی ۲۰۱۹ اعلام شدند

از چپ به راست: ویلیام کیلین، سر پیتر ردکلیف و گرگ سمنزا

ویلیام کیلین، سر پیتر ردکلیف و گرگ سمنزا برنده نوبل پزشکی و فیزیولوژی ۲۰۱۹ شدند.

کمیته نوبل این جایزه را به این سه دانشمند اهدا کرد برای کشف اینکه “سلول چگونگی وجود اکسیژن را احساس و پاسخش را بر اساس آن تنظیم می کند.”

ویلیام کیلین و گرگ سمنزا آمریکایی هستند و سر پیتر ردکلیف بریتانیایی.

ویلیام کیلین ۶۱ سال دارد و در موسسه پزشکی هاوارد هیوز آمریکا کار می‌کند. گرگ سمنزا ۶۳ سال دارد و مدیر تحقیقات عروقی موسسه مهندسی سلول دانشگاه جان هاپکینز آمریکا است. سر پیتر ردکلیف ۶۵ سال دارد و مدیر پژوهش‌های بالینی موسسه فرانسیس کریک در لندن و مدیر موسسه اکتشاف تارگت در آکسفورد است.

به گفته کمیته نوبل، اینکه اکسیژن برای حیات ضروری است مدتها است که شناخته شده اما مکانیسم مولکولی که نشان دهد سلول دقیقا به کمبود یا افزایش اکسیژن چه پاسخی می‌دهد و چگونه با آن تطبیق می‌کند شناخته نشده بود تا اینکه برندگان نوبل امسال شروع به تحقیق در این باره کردند.

کار این سه دانشمند یعنی چگونگی تطبیق سلول با کم و زیاد شدن اکسیژن به “همه‌چیز” از جمله بارداری، بیماری کمبود اکسیژن در ارتفاعات زیاد، سرطان و ترمیم زخم مربوط می‌شود.

به گفته کمیته نوبل، یافته‌های این سه دانشمند اکنون “اساس درک ما است از اینکه میزان اکسیژن چگونه سوخت و ساز سلول و عملکرد فیزیولوژیک آن را تعیین می‌کند” و این کشف “راه را برای استراتژی‌های نویدبخشی در مبارزه با کم خونی، سرطان و بسیاری بیماری‌های دیگر باز کرده است.”

مبلغ جایزه که بین سه دانشمند تقسیم می‌شود ۹۱۳ هزار دلار است.

نوبل پزشکی و فیزیولوژی هر سال اولین نوبلی است که برنده‌اش اعلام می‌شود. فردا برنده نوبل فیزیک و پس‌فردا برنده نوبل شیمی اعلام می‌شود.

سال گذشته جیمز الیسون دانشمند آمریکایی و تاسوکو هنجو پژوهشگر ژاپنی برای استفاده از سیستم ایمنی در درمان سرطان برنده نوبل پزشکی شدند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *