نکات کلیدی در راه اندازی کافی شاپ

چگونه قهوه درست کنیم؟پس شما می خواهید مراحل راه اندازی کافی شاپ را طی کنید؟ این خبر خوبی ست که تصمیم گرفته اید یک تجارت تازه را آغاز کرده و احتمالا کاملا مصمم به کسب موفقیت هستید.

بازار کافی شاپ ها در دوران امروز داغ بوده و با توجه به نسل جوان پرجمعیتی که در کشور داریم، کافه بروهایمان نیز زیاد هستند.

با این حساب به نظر می رسد که ایده ی راه اندازی کافی شاپ به اندازه ی کافی پولساز هست، تنها کافی ست که شما قدم هایتان را دقیق و حساب شده و البته با کمک گرفتن از یک مشاور راه اندازی کافی شاپ بردارید.

البته این بازار مدت هاست که رشد کرده و همان طور که می بینید رقبای زیادی پیش تر از این مهر خود را کوبیده اند. با این همه همچنان می توانیم با یک طرح تجاری قوی وارد بازار کافی شاپ ها شده و به قول معروف سری در سرا دربیاوریم.

در اینجا به ذکر چند نکته ی ضروری و کلیدی در راه اندازی کافی شاپ می پردازیم که در بدو امر می تواند در نوشتن طرح تجاری شما مفید و موثر باشند.
البته این به هیچ وجه یک لیست جامع نیست و شما هنوز به یک مشاور راه اندازی کافه حرفه ای نیاز دارید و فکر این که بدون گرفتن مشورت سرمایه خود را وارد کار کنید، را کنار بگذارید.

قدم اول در راه اندازی کافی شاپ: نقاط قوت خود را بشناسید

قرار نیست شما با الگو برداری از یک کافی شاپ دیگر به یک برند مشهور و معتبر تبدیل شوید. اگر می خواهید مشتری های محلی داشته باشید و به درآمد بخور و نمیری دست پیدا کنید، الگوبرداری و کپی کاری فکر بدی نیست. اما اگر فکرهای بزرگی برای کافی شاپ خود دارید، به هیچ وجه به سراغ کپی برداری نروید. شما باید نقاط قوت خود را شناسایی کرده و با توسعه دادن آن ها و مانور دادن روی این نقاط قوت، برندی جدید خلق کنید.

نیازهای مشتریانتان را بشناسید

شما باید گروه مخاطبان خود را مشخص کرده و نیازهای آن ها را درک کنید. در حالی که شما ممکن است برنامه ریزی جدی و درستی داشته باشید،

امکانات، منو، قیمت گذاری، خدمات، ساعات کاری، ابتکارات تبلیغاتی و …، همگی در سطح عالی باشند اما بدون درک نیازهای مشتریان ممکن است همه ی این ها در جهتی دور از آن چیزی که مشتری می خواهد حرکت کره و در نهایت به ثمر واقعی و دلخواه نرسد.

به عنوان مثال یک فست فود که در نزدیکی محل رفت و آمد دانش آموزان است، با داشتن دکوراسیون و طراحی سنتی و یا خیلی سنگین، نمی تواند فروش خوبی داشته باشد. زیرا مشتریان این فست فود دانش آموزانی هستند که علاقه مند به محیط های رنگی، مهیج و طراحی پر جنب و جوش و البته با وای فای رایگان هستند.

اما همین فست فود اگر در نزدیکی یک برج تجاری باشد، حتما طراحی لوکس، امکانات مدرن و… می تواند مشتریان را راضی نگه دارد.

همین موضوع در مورد کافی شاپ ها نیز صدق می کند، در راه اندازی و طراحی داخلی کافی شاپ باید مشتری های خود را شناخته و در درک نیازها و علاقه مندی های آن ها هوشمندانه عمل کنید.

منوهای کافی شاپی را به خوبی بشناسید

شما برای این که یک منوی کافی شاپ جذاب و پرطرفدار خلق کنید، باید احاطه ی کافی روی منوهای کافی شاپی داشته باشید.

انواع قهوه و دیگر نوشیدنی ها که قرار نیست همه ی آن ها در منوی شما جای بگیرند، باید از غربالگری عبور کرده و بهترین ها و البته با در نظر گرفتن همان فرمول شناخت نیازهای مشتری، برای منوی کافی شاپ شما انتخاب شوند.

حتی نوع قهوه ای که قرار است استفاده کنید را باید با دقت و ظرافت کامل انتخاب کرده و همیشه روی تهیه ی همان نوع پافشاری کنید.

قرار است مشتریان شما همیشه طعم قهوه ای که در کافی شاپتان می خورند را به خاطر داشته و گاه و بیگاه هوس همان طعم قهوه را بکنند.

آن ها ممکن است به کافه های دیگر سرزده و به خود بگویند، که نه طعم قهوه ی کافی شاپ … چیز دیگری بود!

رقبای خود را جستجو کرده و آن ها را بسنجید

اگر قرار بود کافی شاپ شما در شهری پا بگیرد که کافی شاپ دیگری در آن وجود نداشت، اوضاع فرق می کرد. اما زمانی شما در حال راه اندازی یک کافی شاپ جدید هستید که در تمام خیابان های اطراف کافه های دیگری وجود دارد.

بنابر این لازم است که رقبای جدی خود را جستجو کرده و البته توصیه می کنیم که کوچکترین آن ها را نیز دست کم نگیرید. با شناخت نقاط قوت و ضعف رقبایتان می توانید، با تسلط بیشتری بر آن ها چیره شده و در بازار رقابتی قوی تر ظاهر شوید.

تامین کنندگان خود را با دقت انتخاب کنید

شما برای شروع و البته ادامه ی تجارت خود تکیه ی زیادی بر تامین کنندگان دارید. خرید تجهیزات با انتخاب و پرداخت هزینه و آوردن آن ها به محل کافی شاپ تمام می شود، اما ارتباط با تامین کنندگان مواد مورد نیاز آشپزخانه ی کافی شاپ تا آخر قطع ناشدنی ست و شما به طور هفتگی و یا حتی روزمره با تامین کنندگان در ارتباط خواهید بود. به همین دلیل لازم است که تامین کنندگان خود را با دقت انتخاب کنید.

شما باید بدانید که کیفیت آن چه به مشتریان خود ارائه می دهید به کیفیت مواد اولیه که از تامین کنندگان دریافت می کنید، بستگی مستقیم خواهد داشت.

غالبا توصیه می کنیم که برای هر نوع مواد لازم همیشه با دو تامین کننده در ارتباط باشید، تا در صورتی که به هر دلیل تامین از یک دچار مشکل شد، بتوانید مواد مورد نیاز خود را از تامین کننده ی جایگزین دریافت کنید.

اگر خوش شانس باشید و البته روابط قوی داشته باشید، خواهید توانست با تامین کنندگان بزرگ و معتبر قرار داد بسته و از این طریق به کسب و کار خود نیز رونق بیشتری بخشید.

کارکنان خود را تحت آموزش حرفه ای قرار دهید

کارکنان کافی شاپ به اندازه ی منو مهم هستند. بدون داشتن کارکنانی موجه و دارای پرستیژ کاری لازم، هر آن قدر منوی شما مملو از خوردنی ها و نوشیدنی های خوشمزه باشد، مشتری ها راضی بیرون نخواهند رفت. چیزی که قرار است ارائه کرده و به فروش برسانید تنها محصولات خوب نیست، شما باید و قرار است که حال خوبی به مشتری های خود ارائه داده و به آن ها لحظاتی شیرین بفروشید.

برای این منظور باید کارکنان کافه تحت آموزش های دقیق و حرفه ای قرار گرفته و مدل رفتار با مشتری تحت شرایط معمولی، پرفشار و حتی بحرانی را به خوبی آموخته باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *