اکنون ما می‌دانیم چند ستاره داریم!

داده‌های گایا، درک بهتری از تکامل ستاره‌ای و باستان‌شناسی کیهانی را به ستاره‌شناسان ارائه می‌دهند. همان‌طور که وعده داده شده بود، گایا برای دومین بار،  اطلاعات خود را برای عموم منتشر کرد که این داده‌ها جزئیات جدیدی در مورد تقریباً ۱.۳۸ میلیارد ستاره را ارائه می‌دهد. رصدخانه‌ی آژانس فضایی اروپاییِ گایا، برای تکمیل نقشه‌ی آسمان‌ها تقریباً در نیمه‌ی راه است. در حال حاضر این ماموریت، جامع‌ترین و دقیق‌ترین نقشه‌ی کهکشان راه‌شیری را به همراه اطلاعات مجموع ۱.۷ میلیارد ستاره، تهیه کرده است.
این انتشار داده، شامل مشاهداتِ جمع‌آوری‌شده بین ژوئیه‌ی ۲۰۱۴ تا مه ۲۰۱۶ بود و بر اساس اولین انتشار داده، که در سال ۲۰۱۶ به اشتراک گذاشته شده است، بود. «آنتونی براون»، ستاره‌شناس دانشگاه لیدن در هلند، در مصاحبه‌ای گفت: «دومین انتشار داده‌ی گایا، جهش عظیمِ رو به جلویی را در خصوص ماهواره‌ی هیپارکوسِ آژانس فضایی اروپا، گایای اسبق و اولین ماموریت فضایی برای ستاره‌شناسی نشان می‌دهد که در حدود ۱۱۸،۰۰۰ ستاره را تقریباً در ۳۰ سال گذشته بررسی کرده است.»
گایا که در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده است، در راستای جمع‌آوری بزرگ‌ترین و دقیق‌ترین کاتالوگ فضایی سه بعدی در تاریخ کار می‌کند. وقتی ماموریت گایا کامل شود، این رصدخانه‌ی فضایی یک درصد از صد میلیارد ستاره‌ی جهان را بررسی خواهد کرد. گایا از اهداف خود چندین بار عکس می‌گیرد و در هر بار، رصدخانه اطلاعاتی را در مورد موقعیت و روشناییِ هر ستاره جمع‌آوری می‌کند. از آنجایی که گایا ستاره‌ها را چندین بار بررسی می‌کند، می‌تواند حرکت واقعی هر ستاره در آسمان و مسیر مدار هر ستاره در دنیا را ترسیم کند.
در این انتشار جدید، سرعت‌های شعاعیِ ۲.۷ میلیون ستاره و دمای سطح برای ۱۶۱ میلیون ستاره تخمین زده شده است. این انتشار داده شامل اندازه‌گیری‌های شعاع و درخشندگی ۷۶ میلیون ستاره نیز بود. اگرچه انتظار می‌رود که وقتی دانشمندان این داده‌های جدید را تجزیه و تحلیل می‌کنند، اکتشافات شگفت‌انگیزِ بسیاری ارائه شود، اما اکنون محققان در حال استفاده از کاتالوگِ به‌روزشده هستند تا جمعیت‌های مختلف ستاره‌ها را شناسایی کنند، گروه‌های ستاره‌ای را از لحاظ موقعیت، سن و نوع متمایز کنند.
امید است که داده‌های گایا در عصر جدیدی از تحقیقات در زمینه‌ی باستان‌شناسیِ کیهانی، مطالعه‌ی تاریخ و تکامل کهکشان از طریق تجزیه و تحلیل روابط بین گروه‌های مختلف ستارگان، راهنما باشد.
«فرد جانسن»، مدیر ماموریت گایا در سازمان فضایی اروپا، گفت: «گایا در نوع خودش بهترین ستاره‌شناس است. دانشمندان تا چندین سال مشغول بررسی این داده‌ها خواهند بود و ما آماده‌ایم که از سیل عظیم اکتشافاتی که از رازهای کهکشان ما پرده برمی‌دارد، شگفت‌زده شویم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *