مزایا و معایب مزدا ۳ نیو

مزدا۳

مزدا ۳ نیو که از خودرو های خوش نام موجود در بازار کشور است. برچسب پرفروش ترین خودرو ی کمپانی مزدا را هم یدک میکشد.

از آنجا که خودرو ها را در داخل شهر نمیتوان به خوبی شناخت. گروهی تصمیم گرفته اند تا مزدا ۳ را در جاده ای به طول ۱۲۰۰ کیلومتر به چالش بکشند. در نهایت گزارشی از نحوه کار با این خودرو ارائه داده اند. که بیشتر به مزایا و معایب خودرو پرداخته شده. در ادامه بخش هایی از این گزارش را خواهیم خواند.

راوی اینگونه مینویسد:

… مسیر سفر ما از تهران آغاز و با گذر از کاشان، اردستان و نائین، در نهایت به اردکان می رسید. مسیر برگشت هم دقیقاً از همین شهرها گذر می کرد. برای اینکه شرایط خودرو را هر چه بیشتر به شرایط ایده آل نزدیک کنیم، دو روز قبل از سفر روغن موتور و فیلترها تعویض شد. قبل از آغاز حرکت فشار باد لاستیک ها در ۳۵ تنظیم شد.

باک خودرو را با بنزین سوپر پر کردیم و برای افزایش کارایی اکتان هم به باک اضافه شد. به جز نگارنده، دو سرنشین دیگر نیز در این سفر همراه بودند که مجموع وزن ما سه نفر به اضافه اشیایی که همراهمان بود به ۲۲۵ کیلوگرم می رسید.

حجم باک این خودرو از سوی سازنده ۵۵ لیتر بیان شده اما عملاً بیش از ۵۰ لیتر سوخت درون باک جای نمی گیرد. شاید عدد ۵۵ لیتر با احتساب مجموع سوخت داخل مدار باشد. حدود ۱۱ شب سفر ما رسماً از ایستگاه عوارضی اتوبان خلیج فارس به سمت قم آغاز شد. در ابتدای سفر قرارمان این بود که کولر خودرو در تمام طول سفر روشن باشد تا هم سفرمان سهل تر شود و هم تأثیر آن را بر روی مصرف سوخت رصد کنیم.

مزدا ۳ نیو از خودروهای است که در کشورمان محبو است و جای درخشش بسیار دارد.

مرکب سفید رنگ تست ما یک مزدا۳ جدید تیپ ۳ FL بود که در سال ۹۰ مونتاژ شده است.

در اغلب طول مسیر نشانگرها سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت، دور موتور ۲۴۰۰ تا ۲۸۰۰ و مصرف سوخت لحظه ای ۴.۴ تا ۶.۷ لیتر را نشان می دادند.

ترمزهای مجهز به ABS و EBD مزدا نیز عملکرد خوبی داشتند و با توجه به سرعت ۹۰ کیلومتری خودرو کم نیاوردند. یکی از نقاط ضعف این خودرو بعد از حدود ۲۰۰ کیلومتر مشخص شد.

صندلی های مزدا به دلیل عمق کم یا بهتر بگویم ضخامت کم ابرهایش باعث خستگی در عضلات پا و کمر می شود. برای غلبه بر خستگی ناخودآگاه سعی کردیم با استفاده از اهرم های تنظیم دستی شرایط بهتری را فراهم کنیم، اما باز هم نتیجه ای نداد.

نکته دیگری که برای سرنشینان بسیار آزاردهنده است، صدای برخورد لاستیک با زمین است. این صدا واقعاً در بعضی مواقع قابل تحمل نیست. البته لاستیک های استاندارد یوکوهاما سایز ۲۰۵ که بر روی رینگ های ۱۶ اینچی قرار داشتند با هدف کاهش ضربات با لاستیک های از همین سایز اما از برند کومهو تعویض شده است. اما این ترفند هم نمی تواند مانع انتقال ضربات به کابین شود.

هماهنگی پیشرانه و گیربکس پنج سرعته تیپ ترونیک فوق العاده بود. عکس العمل موتور در برابر پدال گاز و عکس العمل سریع گیربکس باعث می شد یک شتاب یکنواخت و بودن واماندگی را تجربه کنیم.

وقتی کروز کنترل خودرو فعال بود، به محض رسیدن به سربالایی و احساس واماندگی گیربکس سریعاً یک دنده معکوس می کشید و با رسیدن به سرعت کروز شده گیربکس دنده ها را مثل سوناتا و یا کمری بی دلیل سبک نمی کرد. این حرکت هوشمندانه جعبه دنده باعث می شد خودرو هیچ گاه دچار واماندگی و یا حرکت با دنده مرده نشود.

مزدا ۳ در سرعت ۱۲۰ کیلومتر ۷.۵ لیتر سوخت را می سوزاند. اما مزدا ۳ جدید در این سفر به صورت میانگین ۷.۹ لیتر سوخت مصرف کرد.

در طول سفر، مالک خودرو چند باری سعی کرد با سرعت بالا وارد پیچ شود و در بخش انتهایی نیز کمی به سرعتش بیفزاید تا چسبندگی مزدا را بیشتر به چالش بکشیم. در این امتحان نیز مزدا پیروز شد. …

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *