ترفندهای روانشناسی جالب

وقتی بدن سخن می‌گوید

شگرد روانشناسی

۴۰ شگرد روانشناسی که باعث می‌شوند همیشه برتر از بقیه باشید

اگر میخواهید در ارتباط با دیگران همانند یک نابغه عمل کنید و با کمترین زحمت کارهای خود را پیش ببرید شاید لازم است چند ترفند روانشناسی خوب را یاد بگیرید.

چه در موقعیت‌های اجتماعی خجالتی و معذب باشید و چه یک برونگرای تمام عیار، می‌توانید از چند ترفند برای افزایش دادن محبوبیت اجتماعی‌تان استفاده کنید. این ترفندها مبتنی بر اصول ابتدایی روانشناسی هستند و کمک می‌کنند در هر شرایط اجتماعی، از مهمانی گرفته تا مصاحبه شغلی یا روابط عاشقانه، بهتر رفتار کنید.

  1. اعتماد به نفس داشته باشید

این کار خیلی راحت نیست، ولی زبان بدنی که نشان دهنده اعتماد به نفس باشد تاثیر زیادی روی برداشت دیگران از شما در دیدار اول (یا دوم، سوم و یا حتی صدم) دارد. مردم کسانی که اعتماد به نفس دارند را دوست دارند. این افراد قابل اطمینان، مطمئن و جذاب به نظر می‌رسند.

  1. در اولین برخورد به رنگ چشم افراد دقت کنید

این کار به خاطر مهم بودن رنگ چشم نیست، بلکه توجه کردن به رنگ چشم‌ها باعث می‌شود یک ارتباط چشمی خوب برقرار کنید. حتما می‌دانید که ارتباط چشمی در موقعیت‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد. ارتباط چشمی بیش از حد باعث معذب شدن فرد مقابل می‌شود و تا حدودی ترسناک است و اگر به اندازه کافی نباشد باعث می‌شود حیله‌گر و غیرقابل‌اعتماد به نظر برسید.

  1. زبان بدن‌تان را با فرد مقابل تطبیق بدهید

تقلید کردن از زبان بدن فرد مقابل یک روش کارآمد برای ایجاد ارتباط متقابل است. در این کار زیاده‌روی نکنید، در عوض خیلی نامحسوس از ژست‌های مشابه استفاده کنید. کسی که دست به سینه در فاصله دور می‌ایستد احتمال کمتری دارد با کسی که با دست‌های باز در فاصله نزدیک می‌ایستد احساس راحتی کند.

  1. فورا از اسم فرد مقابل در حرف‌هایتان استفاده کنید

شخصا به محض این که با فرد جدیدی آشنا می‌شوم اسم او را از یاد می‌برم. متخصصان توصیه می‌کنند اشاره کردن به اسم فرد مقابل در ابتدای برخورد باعث تقویت شدن آن در ذهن‌تان می‌شود. یک مزیت دیگر این کار این است که باعث می‌شود فرد مقابل بیشتر به شما علاقه‌مند شود. مردم دوست دارند اسم خود را از زبان دیگران بشنوند، زیرا باعث می‌شود احساس کنند مهم هستند.

  1. وانمود کنید راحت هستید

آیا آشنا شدن با افراد جدید یا صحبت کردن در جمع را دوست ندارید؟ وانمود کنید مشکلی با این کار ندارید. می‌توانید با وانمود کردن مغزتان را گول بزنید و اضطراب‌تان را برطرف کنید. اگر ملاقات با افراد جدید باعث می‌شود دچار اضطراب شوید، وانمود کنید آنها را از قبل می‌شناسید. در نتیجه این کار بی‌خیال‌تر به نظر می‌رسید که باعث می‌شود دوست‌داشتنی‌تر شوید. یک بازی دو سر برد!

  1. به پاهای دیگران دقت کنید

وقتی به گروهی از افراد نزدیک می‌شوید، توجه کنید که آیا پاهایشان را به سمت شما برمی‌گردانند یا نه. این کار نشانه خوش‌آمدگویی است. در مقابل، چرخاندن سر یا بدن بدون تغییر دادن جهت پاها به این معناست که در جمع پذیرفته شده نیستید یا در زمان نامناسب وارد شده‌اید.

  1. ساکت بمانید و به حرف‌های دیگران گوش کنید

اگر طرف مقابل به طور کامل به سوال‌تان جواب نداده یا هنوز متوجه منظورتان نشده است، ساکت بمانید تا صحبت‌هایش تمام شود. سکوت شما باعث می‌شود دیگران وادار به حرف زدن شوند.

  1. جای نشستن‌تان را با دقت انتخاب کنید

اگر احتمال می‌دهید قرار است با یک نفر جر و بحث کنید، به جای روبرو در کنار این فرد بنشینید. در این حالت کمتر مخالف به نظر می‌رسید و فرد مقابل احتمال کمتری دارد احساس تهدید شدن کند. این تکنیک در اتاق‌های کنفرانس یا حتی میز شام خانوادگی به درد می‌خورد!

 

  1. درخواست کمک کنید

این کار عجیب به نظر می‌رسد، ولی اگر برای بن فرنکلین مفید بوده برای شما هم مفید خواهد بود. بنجامین فرنکلین در آزمایش خود از افرادی که به تازگی ملاقات کرده بود یک درخواست کوچک کرد. یافته‌ها نشان داد این کار احتمال دوست داشته شدن توسط دیگران را افزایش می‌دهد، زیرا ذهن آنها استدلال می‌کند که اگر کاری برای شما انجام داده‌اند حتما شما را دوست دارند. برای مثال، می‌توانید ساعت را بپرسید، دستمال بخواهید یا در مورد یک موضوع نظر بپرسید.

  1. اگر مضطرب هستید آدامس بجوید

برای کاهش دادن استرس می‌توانید مغزتان را گول بزنید. مغز ما به صورت طبیعی فکر می‌کند موقع غذا خوردن در امنیت هستیم. قطعا انسان‌های غارنشین در حال تعقیب شدن توسط یک حیوان وحشی غذا نمی‌خوردند. در طول مصاحبه یا آزمون آدامس نجوید، بلکه این کار را قبل از شروع جلسه و وقتی منتظر هستید انجام دهید.

  1. تماس چشمی‌تان را حفظ کنید

اگر از یک نفر سوالی پرسیدید و احساس کردید برای جواب دادن مردد است، فقط به او نگاه کنید. این کار نشان می‌دهد که از جواب نمی‌ترسید و در نتیجه باعث آرامش‌خاطر فرد مقابل می‌شود.

  1. اگر کل گروه معذب هستند، با هم غذا بخورید

بیشتر اوقات، یک گروه غذا در دسترس دارند ولی برای خوردن آن احساس راحتی نمی‌کنند. در نتیجه، اگر در این جمع‌ها غذا خوردن را شروع کنید بسیار به اعتماد به نفس به نظر می‌رسید.

  1. دیدزننده را با خمیازه کشیدن شناسایی کنید

اگر خمیازه کشیدن کسی را ببینید، شما هم خمیازه می‌کشید. این یک مساله بیولوژیکی است. بنابراین، اگر احساس می‌کنید کسی در اتاق شما را دید می‌زند، خمیازه بکشید. اگر این فرد هم خمیازه کشید یعنی در حال نگاه کردن به شما بوده است.

  1. یک کلمه را به زنگوله پاولفی تبدیل کنید

آیا می‌خواهید بدانید کسی که با او صحبت می‌کنید از شما خوشش می‌آید؟ یکی از کلماتی که هر از گاهی می‌گوید را انتخاب کنید و هر بار آن را می‌شنوید لبخند بزنید/یا سرتان را تکان دهید. اگر این شخص شما را دوست داشته باشد، کلمه مورد نظر را بیشتر به کار می‌برد. در غیر این صورت، حتی ممکن است دیگر از این کلمه استفاده نکند. به هر حال متوجه احساسات این فرد می‌شوید.

  1. در بازی سنگ، کاغذ، قیچی برنده باشید

بازی سنگ، کاغذ، قیچی برای خیلی از ما جذابیت خاص خود را دارد و برنده شدن در این بازی همیشه چالش جالبی است.

اگر واقعا به برنده شدن نیاز دارید، قبل از شروع بازی یک سوال بی‌ربط بپرسید. مثلا بپرسید آیا تا به حال یک انبه را به تنهایی خورده‌ای؟ چرا؟

از لحاظ روانشناسی، فردی که گیج شده به احتمال زیاد قیچی را انتخاب می‌کند.

  1. صحبت‌های فرد مقابل را نقل‌قول کنید

اگر می‌خواهید طرف مقابل فکر کند که به صحبت‌های او گوش می‌کنید، در درجه اول واقعا گوش کنید. در غیر این صورت، حرفی که شنیده‌اید را با جمله‌بندی متفاوت تکرار کنید. این کار ثابت می‌کند که به صحبت‌های فرد مقابل توجه می‌کنید.

  1. قرارهای پنجشنبه و جمعه را کنسل کنید

اگر مصاحبه شغلی دارید، مطمئن شوید که روز یکشنبه، دوشنبه یا سه‌شنبه است. هیچ کسی روز شنبه خوشحال نیست. چهارشنبه‌ها هم همه به تعطیلات آخر هفته فکر می‌کنند. برای قرارهای کاری روزهای وسط هفته را انتخاب کنید.

  1. در انتخاب رنگ لباس‌هایتان دقت کنید

لباس شما شخصیت‌تان را نشان می‌دهد، پس در انتخاب آن دقت کنید. برای مثال، آبی تیره قابل و اعتماد و گرم، خاکستری شیک و مطمئن و مشکی باکلاس و سطح بالا است.

در مصاحبه شغل تدریس، آبی تیره و در مصاحبه شغل امنیتی، خاکستری را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید یک جاسوس بین‌المللی جذاب باشید مشکی بپوشید.

  1. حداکثر یک لبخند ملیح بزنید

از لحاظ روانشناسی افرادی که لبخند بزرگی دارند جدی به نظر نمی‌رسند. بنابراین، اگر شرایط شغلی ایجاب می‌کند لبخند بزرگی به لب بزنید. در مقابل، اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری‌های یک شرکت بین‌المللی را مدیریت کنید بهتر است شدت لبخندتان را کم کنید.

  1. کاری که قرار است در اتاق انتظار انجام دهید را با دقت انتخاب کنید

وقتی وارد مکان مصاحبه شغلی می‌شوید تمام مدت قضاوت می‌شوید. مدیران استخدام حتی به کاری که در اتاق انتظار انجام می‌دهید هم دقت می‌کنند. بنابراین بهتر است یک کتاب بخوانید تا باهوش و متفکر به نظر برسید.

  1. به آخرین باری که خیلی قوی بودید فکر کنید

در یک آزمایش دو گروه مصاحبه‌های شغلی ساختگی انجام دادند. یک گروه آخرین باری که کاملا قوی بودند را تصور کردند و گروه دیگر به زمانی فکر کردند که کاملا شکست خورده بودند. گروه اول که لحظات قدرتمند بودن خود را تصور کرده بودند شانس بسیار بیشتری برای استخدام شدن توسط مدیران داشتند.

پس به زمانی فکر کنید که قلدری کردید و پول همکلاسی‌تان را به زور گرفتید. این کار قطعا بد است و دیگر آن را تکرار نمی‌کنید، ولی باعث می‌شود یک شغل گیرتان بیاید!

  1. نزدیک بنشینید

بر اساس نظریه سطح تفسیر، هر چقدر به یک چیز نزدیک‌تر باشیم دقیق‌تر به آن فکر می‌کنیم. از آن جایی که در مصاحبه شغلی می‌خواهید ویژگی‌هایتان با دقت در نظر گرفته شوند، نزدیک نشستن به این مساله کمک می‌کند (برخلاف صحبت کردن در مورد مهار‌ت‌های عمومی مثل سخت‌کوشی یا روحیه همکاری).

  1. به دستانتان فکر کنید

اگر دچار وسواس فکری نمی‌شوید باید بدانید که دستانتان در هنگام مکالمه اطلاعات زیادی را منتقل می‌کنند. بنابراین این دو روش را امتحان کنید: انگشتانتان را به هم بچسبانید (که نشان دهنده اعتماد به نفس است) یا کف دست‌هایتان را نشان دهید (که باعث می‌شود صادق به نظر برسید).

  1. سرزنده صحبت کنید

لئونارد مودینوف، نویسنده کتاب نیمه خودآگاه: ذهن ناخودآگاه چگونه بر رفتار تاثیر می‌گذارد، معتقد است از لحاظ روانشناسی کسانی که سریع‌تر و سرزنده‌تر صحبت می‌کنند احتمال بیشتری دارد باهوش در نظر گرفته شوند.

  1. با احتیاط یکی از ایرادهایتان را مطرح کنید

مطالعات نشان می‌دهد وقتی فردی مرتکب یک اشتباه کوچک می‌شود دیگران نسبت به او مهربان‌تر می‌شوند. برای بهره‌مند شدن از این مزیت به سوال «بزرگ‌ترین ضعف شما چیست» جواب دهید. این کار باعث می‌شود از کسانی که سعی می‌کنند ضعف‌هایشان را یک نقطه قوت جلوه دهند (برای مثال، گاهی اوقات بیش از حد کار می‌کنم) متمایز شوید و مصاحبه‌کننده مهربان‌تر رفتار کند.

  1. از همه تعریف کنید

بدیهی است که همه تعریف شنیدن را دوست دارند، پس از کسانی که با آنها صحبت می‌کنید تعریف کنید. تحقیقات نشان می‌دهد مثبت صحبت کردن در مورد یک فرد دیگر باعث می‌شود با اعتماد به نفس به نظر برسید. اگر برعکس این مساله را در نظر بگیرید متوجه دلیل آن می‌شوید. وقتی یک نفر از دیگران بدگویی می‌کند به هیچ وجه با اعتماد به نفس به نظر نمی‌رسد.

  1. یک راز را برملا کنید

وقتی به دیگران نشان می‌دهید به قدری به آنها اعتماد دارید که یک راز را به آنها می‌گویید، رابطه متقابل ایجاد کرده و آن را تقویت می‌کنید. بنابراین قبل از ملاقات با کسی که می‌خواهید او را تحت تاثیر قرار دهید به رازی فکر کنید که می‌توانید آن را با او در میان بگذارید (اولین قرار عاشقانه‌ای که افتضاح بوده معمولا گزینه خوبی است).

  1. اگر کسی را عصبانی کرده‌اید کنارش بنشینید

به نظر می‌رسد نمی‌توانیم خشم زیادی نسبت به کسی که کنارمان نشسته است نشان دهیم. این موقعیت بیش از حد معذب‌کننده است. در نتیجه، اگر احساس می‌کنید فردی قرار است سرتان داد بکشد صندلی کنار او را انتخاب کنید.

  1. یک آینه پشت پیشخوان بگذارید

وقتی یک آینه پشت پیشخوان می‌گذارید مشتریان در برخورد با شما می‌توانند خود را ببینند. این کار احتمال رفتارهای تند و نادرست را کاهش می‌دهد (مثلا فریاد زدن بابت چیزی که تقصیر شما نبوده است).

  1. بعد از این که فرد مقابل را مجاب کردید دیگر صحبت نکنید

این ترفند بیشتر مخصوص فروشندگان است. به عبارت دیگر، وقتی کمی چرب‌زبانی کردید و به نتیجه مورد نظر رسیدید دیگر صحبت نکنید. وقتی چیزی را که می‌خواهید با اعتماد به نفس بیان کنید نشان می‌دهد که انتخاب در دست طرف مقابل است و اگر بهانه‌ای پیدا نکند قطعا خرید را انجام می‌دهد.

  1. یک تفریح خوب برنامه‌ریزی کنید

اگر روزهای اول هفته ناراحت‌کننده و دلگیر بودند، سعی کنید باقیمانده هفته را بهتر کنید. شنبه در هر صورت روز بدی است و همه منتظر آخر هفته هستند. ولی می‌توانید یک برنامه جالب برای وسط هفته برنامه‌ریزی کنید. تفریح مورد علاقه من در روزهای چهارشنبه تماشای مسابقات کشتی حرفه‌ای است.

  1. بلندپرواز و جاه‌طلب باشید

احتمالا می‌دانید که اگر می‌خواهید کسی یک کار بزرگ برایتان انجام دهد اول باید یک کار کوچک از او بخواهید. برعکس این روش هم امکان‌پذیر است. اگر از یک نفر یک درخواست بزرگ کنید (اجاره این ماه را پرداخت می‌کنی؟) به قدری از رد کردن آن احساس ناراحتی می‌کند که بلافاصله درخواست بعدی‌تان را قبول می‌کند (می‌توانم ۵۰ هزار تومان قرض بگیرم؟)

  1. بعد از جوک به اطرافیان دقت کنید

در یک جمع وقتی همه می‌خندند هر کسی معمولا به شخصی نگاه می‌کند که او را بیشتر از بقیه دوست دارد. در نتیجه می‌توانید از احساسات اعضای گروه دوستی‌تان خبردار شوید.

  1. جوک را خراب کنید

یک کاربر ردیت این ترفند را به خوبی توضیح داده است:

حتما می‌دانید که وقتی یک جوک چند بار تکرار می‌شود دیگر خنده‌دار نیست. از این مساله به نفع خودتان استفاده کنید. وقتی یک نفر در جمع مسخره‌تان می‌کند، وانمود کنید حرفش را نشنیده‌اید و از او بخواهید چند بار آن را تکرار کند. بعد از بار سوم یا چهارم، دیگر هیچ کس نمی‌خندد.

  1. یک رهبر کاریزماتیک باشید

یکی از کاربران ردیت که ادعا می‌کند دستیار تحقیقات روانشناسی است می‌گوید وقتی یک رهبر کاریزماتیک به مرگ افراد اشاره می‌کند، آنها احتمال بیشتری دارد به صحبت‌های رهبر گوش کنند.

آیا به این خاطر است که اشاره کردن به مرگ دیگران که ناراحت‌کننده ترین موضوع است اعتماد به نفس زیادی می‌خواهد؟ شاید!

  1. از این ترفند استفاده کنید چون واقعا کار می‌کند

وقتی چیزی می‌خواهید از کلمه زیرا در درخواست‌تان استفاده کنید. کلمه زیرا یک تاثیر روانشناسی قدرتمند دارد و مغز را مجبور می‌کند باور کند که دلیلی برای درخواست وجود دارد.

  1. اگر این ترفند کارساز باشد واقعا شرایط را تغییر می‌دهد

یک کاربر دیگر نحوه برخورد با یک شرایط خاص در محل کار را توضیح داده است:

اگر شما و یکی از همکارانتان در حال وقت‌گذرانی هستید و ناگهان رئیس وارد شده و می‌پرسد چه کار می‌کنید یا مشکلی را به گردن گروه شما می‌اندازد، فقط به یکی از همکارانتان نگاه کنید و با رئیس تماس چشمی برقرار نکنید.

همکارتان به احتمال زیاد به رئیس نگاه می‌کند و وقتی رئیس‌تان ببیند که شما به همکارتان نگاه می‌کنید خشم خود را روی او متمرکز می‌کند. این روش تقریبا همیشه جواب می‌دهد. یکی از همکاران قبلی‌ام که بسیار تنبل و ناکارآمد بود ولی هیچ وقت گیر نمی‌افتاد این راز را با من در میان گذاشت.

  1. یک نوشیدنی مهمان من!

این یک ترفند خوب برای پیشی گرفتن از دوستان‌تان است. همیشه اولین نوشیدنی را بخرید و مدام تکرار کنید که اولین سری را من خریدم. باورتان نمی‌شود که چند نوشیدنی اضافی بابت آن مهمان می‌شوید.

  1. از یک شخص خاص کمک بخواهید. از جمع درخواست کمک نکنید.

اثر ناظر یک نظریه روانشناسی است که بر اساس آن وقتی از یک گروه بزرگ درخواست کمک می‌شود هیچ کس پا پیش نمی‌گذارد. ولی درخواست کمک از یک شخص خاص باعث می‌شود به راحتی نادیده گرفته نشود. بنابراین بابت یک پروژه از تمامی همکارانتان درخواست کمک نکنید – در عوض از یک شخص خاص مثل حسابدار کمک بخواهید (علاوه بر این، این کار باعث می‌شود فرد مقابل احساس مهم بودن کند).

  1. از آخرین رویدادها و اخبارهای ورزشی مطلع باشید

قطعا در اولین قرار یا مصاحبه نمی‌توانید یک مکالمه عمیق داشته باشید – اول باید کمی گپ بزنید. پس برای این کار آماده باشید. وقتی به خوبی گپ بزنید احتمال بیشتری دارد صحبت‌هایتان در مورد موضوعات مهم‌تر روی فرد مقابل تاثیر بگذارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *