بازسازی تیم کارمندان با روشی موفقیت آمیز

تحقیقات نشان می‌دهد که اگر فقط بر بهبود گروه خود تمرکز کنید می‌توانید بهره‌وری کارتان را چندین برابر کنید. بنابراین باید در دو مورد عالی عمل کنید: استخدام و مدیریت کارکنان.

۱. اخراج

اولین سؤالی که باید با جرات از خود بپرسید این است که آیا در مجموعه شما افرادی هستند که اگر فردا بخواهند استعفا دهند شما با استعفایشان به راحتی موافقت خواهید کرد؟ شما نه تنها ناراحت نمی‌شوید بلکه از اینکه خودشان برای استعفا پیش‌قدم شده‌اند خوشحال می‌شوید!

اگر چنین افرادی وجود دارند بهتر است خودتان پیش‌قدم شوید و آن‌ها را اخراج کنید، زیرا اگر نسبت به فردی ذهنیت بدی داشته باشید باعث کاهش عملکرد در محل کارمی شود و ذهن شما را درگیر می‌کند. همچنین چنین افرادی بر کارکنان دیگر هم اثر منفی می‌گذارند.

۲. تشویق و ترغیب

آیا در مجموعه شما کارمندانی وجود دارند که غیرقابل جایگزینی باشند و کسب‌و‌کارتان به آن‌ها وابسته است؟ اگر آن‌ها نباشند همه چیز به هم می‌ریزد. اگر چنین کارمندانی دارید از همین امروز بر دادن انگیزه بیشتر به این نوع کارمندان کار کنید و به آنان بیشتر توجه کنید.اگر با کارمندان عالی مانند کارمندانی که در حد اخراج نشدن کار می‌کنند یکسان برخورد کنید خودتان دارید فرهنگ تنبلی را در شرکت گسترش می‌دهید. کارمندان خوب یا تلاششان کم می‌شود و یا از پیش شما فرار می‌کنند. بعد از مدتی خواهید دید تمام کارمندان خوبتان یا افرادی نامناسب جایگزین شده‌اند.

۳. تغییر جایگاه کارکنان

جایگاه افراد باید بر حسب تیپ شخصی و ده‌ها عامل دیگر تعیین شود. اگر فردی ارتباط اجتماعی خوبی نداشته باشد و اهل برخورد خوب و همدلی با مردم نباشد نباید در جایگاه فروشنده قرار گیرد، زیرا باعث از بین بردن کل فروش شما می‌شود. ولی چنین شخصی شاید حسابدار یا برنامه‌نویس خوبی باشد.

یکی از رازهای موفقیت شرکت‌های جهشی عوض کردن جایگاه کارمندان است، به‌طور مثال اگر این شرکت‌های موفق بخواهند مدیر داخلی استخدام کنند هیچ‌گاه از بیرون کسی را اضافه نمی‌کنند بلکه یکی از منشی‌ها را به‌عنوان مدیر داخلی انتخاب می‌کنند و فردی را از بیرون برای منشی‌گری استخدام می‌کنند.

۴. استخدام کارکنان مناسب

از این به بعد در استخدام بسیار سخت‌گیرتر باشید. وقت کافی برای استخدام اختصاص دهید و استخدام را به‌عنوان کاری بسیار باارزش بنگرید. یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌های شما در کارتان، وقت و زمانی است که برای استخدام افراد عالی اختصاص می‌دهید.

اهمیت استخدام صحیح

در کتاب‌های مدیریتی ادعا می‌شود ۹۵ درصد موفقیت سازمان به استخدام کارمندان عالی بستگی دارد. هیچ عملیات بازاریابی، تجهیزات گران یا دستگاهی نمی‌تواند جایگزین افراد ارزشمندی شود که کارتان را پیش می‌برند. به‌طور کلی استخدام افراد نامناسب کار بسیار پرهزینه‌ای است. یک کارمند نامناسب می‌تواند هزینه‌های زیادی داشته باشد.

چند نکته درباره استخدام

۱. تشریح کارمند ایده‌آل

بسیاری از مدیران در جلسه استخدام دقیقا نمی‌دانند دنبال چه کسی هستند! قبل از استخدام وقت کافی اختصاص دهید و کارمند ایده‌آل را با تمام جزئیات لازم مشخص کنید. قبل از استخدام باید بتوانید آن کارمند را در ذهن خود تصور کنید. مواردی مانند سن، محل زندگی و … را مشخص کنید. این روش، استخدام را بسیار راحت‌تر می‌کند زیرا گاهی می‌بینید همان فرد وارد شرکت می‌شود.

۲. خصوصیات اخلاقی لازم

خصوصیات اخلاقی فرد شاید مهم‌ترین عاملی باشد که هنگام استخدام باید به آن توجه کنید، زیرا به‌راحتی قابل‌تغییر نیست. برای سمت موردنظر به چه خصوصیاتی نیاز است. تمام آن موارد را روی کاغذ بنویسی تا بتوانید هنگام استخدام آن‌ها را بررسی کنید. سعی کنید حداقل ۵ خصوصیت بنویسید.

۳. تخصص‌های لازم

از قبل مشخص کنید که کارمندتان باید چه تخصص‌هایی داشته باشد. با چه نرم‌افزارهایی آشنا باشد. در چه رشته‌ای تحصیل کرده باشد و …با دقت بررسی کنید که کدام مهارت‌ها باید در کارمند موجود باشد و کدام موارد را می‌توان با آموزش‌های کوتاه به او منتقل کرد.

۴. تهیه سوالات ارزیابی

سوالاتی را آماده کنید و آن را چاپ کنید تا متقاضی استخدام قبل از صحبت با شما فرمی را پر کند. شاید یکی از مهم‌ترین سوالات آن است که او قبلا کجاها کار کرده و برای چه مدت. به‌جز سوالات کلیشه‌ای مثل اطلاعات تماس و … چند سوال دقیق‌تر بنویسید. مثلا اگر در محل کار یک ساعت بیکار باشد ترجیح می‌دهد چطور سرگرم شود.

۵. مصاحبه حضوری

مدیر باید در مصاحبه حضوری دقت بالایی داشته باشد تا کارمند مناسب را انتخاب کند. بهترین روش مصاحبه استفاده از روش «الگوهای رفتاری» متقاضی است. یعنی تا حد ممکن در مورد گذشته شخص سوال می‌کنیم و سعی می‌کنیم الگوهای رفتاری او را از کارهایی که در گذشته انجام داده پیدا کنیم. مثلا به جای اینکه بپرسیم: «آیا اهل کنار آمدن با همکاران هستید؟» می‌توانیم بپرسیم:

«در کار قبلی کدام کارهای همکاران باعث ناراحتی شما می‌شد؟». رفتار گذشته فرد مهم‌ترین شاخص رفتار آینده است.در دنیای رقابتی امروز و دریک گروه موفق دیگر روش‌های سنتی پاسخگو نیستند. اعضای تازه وارد به تیم نیاز دارند تا مهارت‌های متفاوت خود را با نیاز‌های گروه هماهنگ بکنند، چرا که‌ برخلاف بنیانگذاران گروه‌ آن‌ها نیاز بیشتر به حقوق‌ و درآمد دارند.

۱۰ نکته برای حفظ یک گروه موفق

در این مقاله قصد داریم تا تمام گام‌های مهمی که باعث موفقیت و جذاب باقی‌ماندن یک گروه می‌شود را بررسی کنیم. پس با زومیت همراه باشید:

۱. از احساسات و عواطف لازم برخوردار باشید و دید موفق خود را بین سایر اعضا به اشتراک قرار بدهید.هدف و کار شرکت باید به اندازه کافی برای تمامی اعضا بزرگ و قابل احترام باشد و برای خودتان توضیح بدهید که چرا من اینجا هستم و وظیفه و انتظار از خودم چیست. به همین دلیل انتخاب اعضایی با این ویژگی‌ها بسیار مهم است، مخصوصا برای شرکت‌هایی با سابقه کمتر از ۳ سال این انتخاب کارکنان از اهمیت بالایی برخوردار است.

۲. از تمامی متقاضیان کاردر شرکت و همچنین کارکنان کنونی شرکت بپرسید که چرا‌ اینجا هستند و دنبال چه چیزی می‌گردند، به آن‌ها بگویید در یک دوره ۳ تا ۶ ماهه چه چیزی از آن‌ها می‌خواهید. یادآوری کنید که آن‌ها هستند که باید برای باقی‌ماندن در این گروه تلاش کنند. این جمله را در محیط کار نصب کنید که: «کارکنان باید آن‌چنان عمل کنند که همانند اعضای تازه وارد دائما در حال یادگیری و برای آن‌ها الگوی خوبی باشند».

۳. به عنوان یک مدیر به کارکنان شرکت چیزهایی بدهید که سایر دوستان آنها در شرکت‌های رقیب دراختیارشان قرار نمی‌دهند، نظیر حس مسئولیت پذیری, مشاوره, اعتماد به نفس, لذت بردن، تفریح و حس خوب ارتباط مناسب اجتماعی. به آن‌ها حسی القا کنید که در جای دیگری تجربه نکرده‌اند، مثل: احترام, تشویق کردن, حس مهم بودن به خصوص برای اعضای جوان گروه، حتی شده با خانواده آن‌ها در مورد مشکلات موجود صحبت کنید.

۴. هرگز از گسترش دادن دانش خود نترسید شاید این کار در ابتدا سخت باشد اما داشتن دانش به معنی قدرت داشتن است.به کارکنان خود دانش عمومی در مورد کاری که می‌خواهید داشته باشید، بدهید این کار باعث گسترش روند توسعه‌ای شرکت خواهد شد.

۵. بسیار از عبارت متشکرم استفاده کنید. وقتی شما این عبارت را مکررا برای کارکنان به کار می‌برید آن‌ها احساس مهم بودن می‌کنند و کیفیت کار به مراتب بالا می‌رود.

۶. تمامی اعضا را با نام کوچک بشناسید و آن ها را با این نام خطاب قرار بدهید. در هربار ملاقات با آن‌ها کار آن‌ها را چک کنید و وظیفه و مسیر پیشرفت را به آن‌ها یادآوری کنید، این کار باعث می‌شود که آن‌ها حس با ارزش بودن و مورد توجه بودن داشته باشند.

۷. همواره بگویید کار می‌کنم با و نه برای کسی! چرا که این گفتار شائبه ایجاد می‌کند و شما حتی برای سخنگو یا همکار صمیمی خود هم بگویید که وی با من کار می‌کند و نه برای من. با اینکار به وی حس باارزش بودن و شخصیت داشتن داده‌اید.

۸. در شرکت همواره جلسات ملاقات و مشورت منظمی را برگزار کنید و در این جلسات همیشه شما سخنران نباشید بلکه فرصت سخنرانی را برای همه اعضا درمورد اهداف و نحوه پیشرفت وظایف بدهید، سعی کنید در این جلسات به افرادی که در کار خود موفق‌تر ظاهر شده‌اند جوایزی را اهدا کنید و مورد تشویقشان قرار دهید.

۹. همواره این را به یاد داشته باشید که شما یک رهبر هستید و نیاز به همکاری کارکنان دارید، برای اینکار نیاز دارید تا هرکدام از کارکنان را از نزدیک حس کنید و آن‌ها نیز وجود شما و توجه شما را ببینند و باور کنند.یکی از راهکار‌های بسیار مناسب این است که هر صبح برنامه صبحانه با کارکنان برقرار باشد.

۱۰. به کارکنان شرکت یادآوری بنمایید که نحوه سوددهی و انجام پروژه‌های شرکت چه اهمیتی دارد. آن‌ها باید بدانند در صورت موفقیت شرکت آن‌ها نیز سهمی از این موفقیت دارند و نحوه پرداخت حقوق و پیشرفت آنها وابسته به موفقیت و سوددهی شرکت است، در نتیجه باید در به ثمر رساندن این نتیجه تلاش کنند.شما نیز دیدگاه ‌های خود را در مورد موفقیت و راه‌های داشتن یک گروه موفق با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud