راهنمای قدم به قدم راه اندازی فست فود

آلزایمر

بر عهده گرفتن مدیریت یک فست فود و یا رستوران کاری بسیار پیچیده و مورد اهمیت است. باید بدانید که در این راه اولین قدم های را چگونه بر میدارید. قصد داریم راهنمای قدم به قدم راه اندازی فست فود را برای شما عزیزان بیاوریم. در صورتی که شما نیز قصد راه اندازی فست فود و یا رستوران را دارید با ما همراه باشید تا راهنمایی هایی در مورد طرح کسب و کار, میزان سرمایه ای که برای راه اندازی فست فود باید تامین کنید, سبکی که انتخاب می کنید, قیمت منو, تامین کنندگان, سبک مدیریتی شما و … در اختیارتان قرار دهیم.

۱. طراحی اصلی

نحوه ی طراحی و فضای داخلی رستوران جز مهم ترین وظیفه های شما عزیزان می باشد. می بایست فضای داخلی فست فود را به صورت کمی و با دقت مورد بررسی قرار دهید. همچنین باید برای سالن غذاخوری, فضای آشپزخانه, انبار, دفتر کار و … نیز برنامه ای مناسب داشته باشید. به طور معمول رستوران ۶۵ درصد فضای داخلی خود را به سالن غذا خوری اختصاص می دهد و نزدیک به ۳۵ درصد که باقی مانده است نیز به آشپزخانه, انبار و بخش دفتری نیز مربوط می شود.

فضای تولید

در اکثر مواقع فضای تولید در فست فود بی مصرف طراحی می شود و در نتیجه این است که محوطه ی مناسبی برای آشپزخانه در نظر گرفته نمی شود و به همین ترتیب سرویس دهی با دشواری همراه است. برای طراحی فضای تولید می بایست گزینه های متفاوتی را در آن لحاظ نمایید. لازم به ذکر است که شما می بایست فضای کافی جهت دریافت مواد غذایی, انبار کردن, آماده سازی غذا, پخت و پز, شستن ظرف ها, نگهداری از زباله ها, رختکن کارکنان و دفتر کوچک جهت انجام امور مدیریتی و حسابداری در نظر بگیرید. به همین ترتیب دقت داشته باشید که احتمال دارد در آن واحد دو یا چند غذا طبخ شود.

سالن غذا خوری

این قسمت همان بخشی است که از آن پول در میاوید. تا آن جایی که می توانید این قسمت را بزرگ در نظر بگیرید. بهتر است در وهله ی اول از فست فود هایی که مشابه شما کار می کنند, دیدن نمایید و دکوراسیون آن را بررسی نمایید. ببینید آیا واقعا دکوراسیون خوبی را متناسب با کسب و کار خود در نظر گرفته اند یا خیر؟ آیا این فضا به صرتی طراحی شده است که مشتری ها در آن احساس راحتی داشته باشند و یا افراد به سختی روی صندلی ها نشسته اند؟

بخش مهم طراحی فست فود شما به سبک اولیه ای که برای فست فود خود در نظر گرفته اید بستگی دارد. طبق مطالعات, مشخص شده است که ۳۰ درصد مشتری هایی هستند که به تنهایی وارد فست فود می شوند, ۲۰ درصد افرادی هستند که به صوورت جمعی و گروهی به فست فود می آیند و ۵۰ درصد باقی مانده افرادی هستند که به صورت دو نفره وارد فست فود می شوند.

۲. طراحی منو

در حالی که طرح فست فود خود را تعیین می کنید, باید توجه داشته باشید که در منوی خود چه مواردی را می خواهید لحاظ نمایید. این مسائل می تواند روی نوع رستوان شما و خدمات غذایی که ارائه می دهید نیز تاثیر گذار باشد. احتمال دارد متوجه شده باشید که انواع غذاهای گیاهی و برخی از نوشیدنی های محلی طرفداران بیشتری دارد و بهتر است در لیست غذا نیز قرار گیرد به طور مثال می توانید آبمیوه های مخصوصی را خودتان تولید و عرضه نمایید.
لازم به ذکر است که طی سال های اخیر منوی فست فود ها و رستوران ها دستخوش تغییرات زیادی شده است. بهتر است بدانید که با توجه به نوع فست فود, منو نیز می تواند حاوی غذاهای متنوع باشد و یا اینکه تعداد محدودی غذا در منو به نمایش گذاشته شود. مشتری هایی که عجله دارنند نمی توانند یک منوی طولانی بخوانند تا غذای خود را انتخاب نمایند. در حالی که برخی از افراد جهت تفریح و گذران اوقات فراغت به فست فود می آیند و به همین ترتیب وقت زیادی دارند. بهتر است غذاهایی که می خواهید در منو قرار دهید را طبق مشتری هایی که به فست فود شما مراجعه می کنند انتخاب نمایید.

۳. مقررات فست فود

در نظر داشته باشید که برای مدیریت فست فود حتما نباید مقررات سختگیرانه ای را وضع کنید ولی برای آن که همه یفعالیت ها به طور مرتب صورت گیرد می بایست مقررات محکمی را برای فست فود خود بر قرار نمایید. در صورتی که مدیریت فست فود به صورت خود جوش قوانین وضع شده را رعایت نکند, مشمول پرداخت جریمه شده و حتی بهداشت, اتحادیه و اماکن نیز می توانند فست فود را تعطیل کنند.

۴. استخدام کارکنان

بهتر است بدانید که یکی از سخت ترین اور در راه اندازی فست فود, جذب نیروی ماهر است. همان طور که می دانید این صنعت رو به رشد و گسترش است و به همین ترتیب تقاضا برای استخدام نیروی کاری ماهر همچنان افزایش می یابد. مدیران فست فود ها و رستوران ها دو نرانی مهم دارند که یکی از آن ها یافتن کارکنان واجد شرایط می باشد و دیگری افزایش هزینه های کار.
مدیر فست فود به چه صورت باید عمل کند؟ اولین قدم برای ایجاد یک برنامه ی کامل و ساماندهی نیروی انسانی است که می بایست تصمیم بگیرید دقیقا به چه تخصص هایی احتیاج دارید. لازم به ذکر است که باید لیستی از مهارت های خاص و یا دیگر مسئولیت های شغلی در دست داشته باشید که می توان کارمند یا گواهی نامه ی معتبر را نام برد. نکاتی مهم را در ادامه یاین مطلب آورده ایم تا بتوانید توسط آن بهترین افراد را استخدام نمایید.

فرم استخدامی

برای مرور کردن فرم متقاضی ها وقت بگذارید. توجه داشته باشید که به هر آن چه که نیاز دارید در این فرد پیدا می کنید. سابقه ی کاری وی را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که نمی توانید این کار را به تنهایی انجام دهید از یک مشاور منابع انسانی نیز می توانید کمک بگیرید.

جزئیات توصیف شغلی

طی مصاحبه ای که ترتیب داده اید, به درستی شغل مورد نظر را توصیف نمایید.

درک قوانین و دستمزد های کاری

برای مشخص کردن حقوق کارکنان بهتر است با وزارت کار ارتباط برقرار کنید و آخرین مقرارت تعیین شده را از آن ها بخواهید و در جریان دستمزد ها قرار بگیرید.

آموزش های دقیق

بهتر است بدانید که حتی کارکنانی که بسیار ماهر هستند هم احتیاج به آموزش هایی دارند تا بدانند در فست فود و یا رستوران شما چطور باید عمل کنند. کسانی که آموزش های خوبی دیده اند به طور حتم کارآیی بیشتری نیز دارند و موجب اثر بخشی بیشتر در فست فود می شود. همچنین آوزش هایی وجود دارد که در حین کار گفته می شود, وفاداری کارکنان را بیشتر می کند و درگیری های احتمالی در محل کار به حداقل می رسد.

مدیر

کارمند مهم در فست فود ها و رساوران ها تنها شخص مدیر است. بهترین گزینه را باید برای مدیریت فست فود خود انتخاب نمایید که این شخص باید تمامی اصول مورد نظر شما را بداند. یک مدیر می بایست قابلیت نظارت و کنترل کارکنان را داشته باشد.

سرآشپز و آشپز

وقتی که فست فود خود را راه اندازی می کنید, دست کم به سه آشپز احتیاج دارید. دو نفر از این آشپز ها باید به صورت تمام وقت و یک نفر نیز به صورت پاره وقت در آشپزخانه ی فست فود شما کار کنند. آشپز پاره وقت می تواند در زمان شلوغی به شما کمک کند. به طور مثال آخر هفته ها که فست فود شلوغ است می تواند به یاری آشپز های دیگر بیاید.

گارسن ها

گارسن های شما بیشتر نقش ارتباط با مشتری ها را دارند. به همین منظور بیشتر گارسن ها هستند که می توانند تاثیر مستقیمی بر روی مشتری ها بگذارند. آن ها باید بتوانند در اوج خستگی نیز بهترین برخورد و رفتار مناسب را از خود در مقابل مشتری نشان دهند. می بایست بتوانند احترام فراوان را در برخورد با مشتری حفظ کنند.

۵. بازاریابی و کارکنان

هر کسب و کاری به یک برنامه ی دقیق جهت بازاریابی احتیاج دارد و فست فود شما نیز از این اصول مستثنی نیست. فراموش نکنید, زمانی که ابزرای های تبلیغاتی و بازار یابی را مورد بررسی قرار می دهید, گزارشات و منابع اطلاعاتی در ای حوزه می تواند کمک های بسیاری به شما کند. در صورتی که تخصص و یا تجربه در حوزه ی بازاریابی داشته باشید, می توانید موفقیت کسب و کار خود را تضمین نمایید.
می توانید از مشتری هایی که به فست فود شما می آیند, بپرسید به چه صورت با فست فود شما آشننا شده اند و یادداشت نمایید. به همین سادگی متوجه می شوید که کدام روش بازاریابی روی فست فود شما تاثیر گذار تر بوده است. به همین ترتیب می توانید برای آینده برنامه ریزی دقیق تری انجام دهید.
در قدم اول باید یک بسته ی کامل بازاریابی ترتیب دهید. این کار برای تعیین سیاست های بازاریابی کافی نیست. بهتر است بدانید که استراتژی های بازاریابی خود با متناسب با تغییر سلیقه ی مردم تغییر دهید. دادن هدیه یکی دیگر از راه های بازار یابی می باشد. می توانید برای مشتری های مخصوص خود نوشیدنی خاصی در نظر بگیرید. به طور مثال ارائه کوپن ها تخفیفی و یا غذاهای کوچک رایگان, از جمله مسائلی است که مشتری ها از آن استقبال می کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *