دین‌های یوفویی هزاره‌ای عصر جدید در پایان هزاره

یوفوهای مثلثی شکل

خوش‌بینی و امید راجع به حضور بیگانگان، بر جنبش‌های هزاره‌ای «عصر جدید» نیز سایه افکنده است. تقریباً پنجاه سال پس از جورج آدامسکی و قضیّۀ ونوسی‌های خیرخواه، ادیان یوفویی به دنبال تب و تاب‌های هزاره‌ای به سرعت زیاد شد.

بسیاری از ادیان یوفویی، معمولی از جنبش رائلی پیروی می‌کنند که عقیده داشت انسان مخلوق شکلی والا از شعور فرازمینیان است و آنها از روش های علمی پیشرفته جهت ساختن دی ان ای ما استفاده کرده و ما را به تکامل رسانده اند. سازمان فعال سازی سیاره ای، که دین یوفویی دیگری است بر این باور است که خالق اولیۀ فرازمینی، هزاران روح را در کرۀ زمین جای داد تا امکان انتقال آنها را به یک سطح بالاتری از شعور بیازماید.

بسیاری از این گروه ها اسطورۀ آفرینشی که در مسیحیت آمده است را با فرضیه های موجودات فرازمینی مخلوط می کنند: سازمان فعال سازی سیاره ای، دروازۀ آسمان و قرارگاه سفینۀ فضایی آرماگدون، همه عقیده دارند که یک خالق اولیه مسئول ریشه گیری و تکامل انسان ها بود و او به کار خود ادامه می دهد تا ما را برای ورود به آغاز یک عصر کیهانی جدید کمک کند.

“همرسی سازگار” مثالی از اتفاق هزاره ای جدید است که شامل برگشت برادران بیگانۀ ماست. جوز آرگیولز، نویسندۀ “عصر جدید”یِ کتاب پر فروش “عامل مایانی” (۱۹۸۷)، پیش گویی کرده بود که منظومۀ شمسی در ۱۶ آگوست ۱۹۸۶، به یک همرسی سازگار بی سابقه خواهد رسید.

در تطابق با پایان سال تقویم ۵۱۲۵ سالۀ مایان، همرسی سازگار با زلزله های ویرانگر در نقاط مختلف جهان همراه است و به دنبال آن گروههای یوفویی فرازمینیان فرود [واهد آمد و تحول کیهانی جهان به وقوع می پیوندد. آرگیونز با فرا خواندن ۱۴۴۰۰۰ مومن واقعی جهت تشکیل یک شبکۀ قدرت انسانی، اظهار داشت که همرسی سازگار به ایجاد عصر جدید و همراهی بیگانگان کمک می کند.

برخی ادعا کرده اند که در اهرام مصر بشقاب پرنده هایی را دیده اند و نیز ادعا شده که برخی سخنان مریم مقدس دال بر مشاهدۀ آن ها است ، اما فرود دسته ای از بشقاب پرنده ها سابقه قبلی ندارد.

آرگولز و پیروانش می گفتند که همرسی سازگار تنها آغاز راه است و همین که دگرگونی هزاره ای اتفاق افتد، به دنبالش دگرگونی زمین و بشریت نیز اتفاق خواهد افتاد.

خود کشی دسته جمعی اعضای گروه “دروازۀ آسمان” در مارس ۱۹۹۷، که از ادیان هزاره گرای یوفویی بود، حادثه ای غم انگیز در تاریخ این ادیان محسوب می شود. اعضای این گروه فکر می کردند که با کشتن خود، ارواح فرازمینیشان را از محبس مادی آزاد می کنند و بدین ترتیب اجازه می یابند به ملاقات یوفویی برسند که به دنبال شهاب سنگ هیل باپ (Hale-Bop)، می آید.

به اعتقاد آنها، این خودکشی آنها را قادر می ساخت تا به یک سطح بالاتر هستی کیهانی و تکاملی برسند و می توانستند سیارۀ زمین را نجات دهند؛ از این رو، ۳۸ نفر عضو این گروه، با خلوص نیت خود را به مرگ سپردند. “الهیات یوفوییِ” دروازۀ آسمان، مخلوطی از عقاید پیشگویانۀ قدیمی (آپوکالیپس)، مانند نابودی قریب الوقوع سیارۀ زمین و برگشت مسیح، با عقاید سکولار یا عقاید مدرن و زندگی فرازمینی و سفر فضایی میان کهکشانی بود. دروازۀ آسمان و دیگر جنبش های نوپدید دینی در یوفولوژی، به خاطر اینکه بتوانند به سرعت با تغییرات اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی عصر حاضر تطابق پیدا کنند، گونه های مختلط هزاره گرایی را پدید آوردند.

در پاسخ به این سوال که فرازمینیان کیانند و از کجا می آیند؟ پاتریک هیوگ در ” کتاب راهنمای فرازمینیان” (۱۹۹۶)، بیش از پنجاه شکل مختلف از بیگانگان را در چهار فقرۀ عمده؛ انسان وار، حیوان وار، روبوتی، و شگفت انگیز فهرست می کند.

اما در میان خرده فرهنگ یوفوگرایی، همۀ انواع بیگانگان مورد مناقشه اند ولی قابل ملاحظه ترین هایشان، “کبود”های آدم ربا، نوردیک های زیبای شبیه انسان، و نیز بیگانگانی به شکل خزندگان اند.

می پندارند “کبود”ها از کهکشان زتا ریتیکولان آمده اند و عموما بد خواه فرض می شوند. به آنها دستور داده شده انسان ها را بربایند و موجوداتی از نسل انسان و بیگانه تولید کنند زیرا گونۀ آنها در حال انقراض است. اما دوتای دیگر، که سیریایی هایی از ستارۀ شعرای یمانی و پلدی ها از هفت ستارۀ برج ثور آمده اند، اغلب به عنوان برادران فضایی خیرخواه توصیف می شوند که جهت کمک به نوع بشر در جنگ با کبودهای شرور فرستاده شده اند. یا اینکه می خواهند ما را به فدراسیون تمدن های کهکشانی بپیوندند. امروزه، در فرهنگ عامه، تصویر بیگانگان کبودی که در همه جا حضور دارند، چهره ای خندان است. فیلم های جنجالی روز استقلال (۱۹۹۶) و بشر در تاریکی (۱۹۹۷) و سریال علمی تخیلیِ پرونده های مجهول (X-files)، حاکی از شیوع این خرده فرهنگ در سرگرمی عمومی است. در مراکز خرید آمریکا روی پیراهن ها، تخته اسکیت ها، و در بازی های ویدیویی می نویسند: “ما تنها نیستیم”.

طبق یک برآورد، در جولای ۱۹۹۷ برای پنجاهمین سالگرد به اصطلاح فرود بشقاب پرنده، ۲۰۰۰۰۰ توریست و معتقد به رُزول، به نیومکزیکو آمده بودند. همایش سالانۀ آنها تاییدی بر باور طیف وسیعی از مردم به موجودات فرازمینی است. تعداد سازمان های یوفویی در نقاط مختلف جهان به صدها عدد می رسد.

بسیاری از معتقدان به موجودات فرازمینی، پیشگویی های هزاره ای را در تجربیات فرهنگی و اجتماعی خود پذیرفته اند و امروزه آنچه زمانی داستان علمی تخیلی محسوب می شد، به صورت واقعیتی علمی در آمده است. پیشرفت های اخیر علوم تجربی، در علم ژنتیک، شبیه سازی، ستاره شناسی، علوم فضایی، و مدل های نظری سفرهای فضایی میان منظومه ها باعث شده است به این فرضیه که «زندگی هوشمندانه در جای دیگر نیز وجو دارد» و زندگی فرازمینی و یوفولوژی به چشم موضوعاتی علمی نگریسته شود و مورد حمایت قرار گیرد.

یوفولوژی هزاره گرا، همراه با پدیدۀ “جهانی شدن”، که شامل شکل های در حال رشد رسانه های ارتباط جمعی، مانند اینترنت و شبکۀ گستردۀ جهانی است، در حال تبدیل شدن به یک دین جهانی است.

حتی ملحدان نیز می توانند به یوفو و فرازمینیان اعتقاد داشته باشند و دیدگاهی هزاره ای یا پیشگویانه ابراز دارند و همین ویژگی دین یوفویی است که به عقیدۀ پیروانش، پدیده ای فراتر از دین معمولی است و می تواند میان شکل های سکولار هزاره ای و شکل های دینی هزاره ای پیوند و ائتلاف ایجاد کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *