استفاده از اهداف ورزشی برای ایجاد انگیزه

  • قابلیت اندازه گیری هدف: هر هدف باید حداقل شامل دو مولفه قابل اندازه گیری باشد: کمیت برای مثال تعداد پله های مورد نظر برای بالا رفتن و چهارچوب زمانی(مدت زمان لازم برای دستیابی به هدف). داشتن یک چهارچوب زمانی مشخص سبب ترغیب افراد برای آغاز فعالیت می شود. این عمل همچنین می تواند به شما کمک کند تا پیشرفت
  • شاگردانتان را تحت نظر گرفته و در صورت نیاز اصلاحات لازم را در اهداف آنها اعمال کنید.

اعتیاد به ورزشلیست اهداف شرکت کنندگان در کلاس های تمرینی را به صورت اختصاصی در اتاق هایشان و علنی در اتاق تمرین همگانی تعیین و نصب کنید و سپس آنها را تشویق کنید تا یکدیگر را در دستیابی به اهدافشان حمایت کنند. حضور و غیاب افراد، ثبت وزنه های بلند شده و تکرارهای انجام این کار، و ثبت مدت زمان و مسافت راه رفتن همگی کمک خواهند نمود تا شرکت کنندگان میزان پیشرفت خود را در دستیابی به اهداف مورد نظرشان مشاهده کنند. وقتی که آنها پیشرفت واقعی خود را به صورت عینی ببینند به تداوم شرکت در برنامه ها ترغیب خواهند شد.

گاهی اوقات شرکت کنندگان ممکن است به انگیزه بیشتری نیاز داشته باشند. این در آغاز تمرینات به ویژه در افراد ناتوان برای تسریع در پیشرفت بسیار معمول است. آنها ممکن است هنگامی که بهبودها تدریجا شروع به توقف می کند دلسرد و ناامید شوند. بنابراین این نیازها طبیعی بوده و ممکن است باعث ممانعت از دلسردی افراد گردد. همچنین اگر چه آنها ممکن است تمرینات را به درستی اجرا کنند ولی وجود چنین نیازهایی بدین معناست که باید به تدریج از فعالیت های مشوق تر و مشکل تری استفاده شود. با افزایش تکرارها، وزن وزنه ها، مسافت یا زمان می توان به چنین هدفی دست یافت.

ارائه پاداش در شرایطی خاص باعث تداوم حضور شرکت کنندگان با اهداف مورد نظرشان در کلاس ها خواهد شد. این شرایط می تواند شامل حضور در کلاس ها به میزان سه بار در هفته برای مدت شش هفته توانایی بلند کردن یک وزنه از پیش تعیین شده، و یا اجرای برخی فعالیت های روزانه که شخص قبلا قادر به انجام آنها نبوده است باشد. هر زمان که شخصی به یک هدف کوتاه مدت دست یافت برای اهداء یک جایزه و قدردانی برنامه ریزی کنید.

تعیین اهداف سودمند برای ورزش سالمندان

تعیین اهداف و نظارت بر پیشرفت در برنامه ها و نیز تشویق بهبودهای ایجاد شده در افراد مهم ترین راهکار نظارتی و ایجاد انگیزه به منظور شروع و ادامه شرکت در برنامه ها است. بهترین روش ترغیب آنها برای تداوم اجرای تمرینات این است که به آنها کمک کنید تا دریابند که چگونه تمرین ورزشی می تواند مفید باشد. مطمئن شوید که آنها بهبودها و پیشرفت های ایجاد شده در عملکرد خود را لمس و احساس می کنند.

تعیین اهداف سودمند

برای توسعه و نظارت بر اهداف شرکت کنندگان باید آنها را یادداشت کرده و مطمئن شوید که اهداف موجود بر اساس ویژگی های آنها تعیین شده اند. در ذیل برخی مثال ها و اصول راهنما برای کمک به شاگردانتان در تعیین اهداف آمادگیشان ارائه شده است:

  • ویژه بودن هدف: هدفی مانند بلند کردن یک وزنه پنج پوندی در پایان یک برنامه شش هفته ای، نمونه ا ی از یک هدف ویژه است. پیاده رفتن به کلیسا بدون کمک نیز یک هدف ویژه است. در پایان دوره زمانی تعیین شده به راحتی می توان مشخص کرد که آیا هدف کیفی ویژه در چهارچوب زمانی مشخص تامین شده است یا خیر.
  • قابلیت دستیابی هدف: اطمینان حاصل کنید که اهداف تعیین شده واقع بینانه باشند. آنها نباید فراتر یا کمتر از حد توانایی های سالمندان باشند. برای تعیین اهداف واقع بینانه برای شاگردانتان لازم است از سطح عملکرد فعلی آنها اطلاع یافته و نیز بدانید که تا چه حد می توانند به این اهداف دست یابند. به عنوان مثال اگر هدف یک شرکت کننده بالا رفتن از پله ها برای دیدن نوه ها هنگام خواب باشد ابتدا بایستی تعیین کنید که آیا او قادر است از پله ها بالا برود یا خیر. برای اطمینان از اینکه اهداف تعیین شده قابل دستیابی هستند نکاتی در زیر ارائه شده است:
  • یک تاریخ مناسب برای دست یافتن به هر هدف تعیین کرده و اهداف کوتاه مدتی را که هر فرد برای دستیابی به هدف نهایی باید در نظر داشته باشد در آن بگنجانید. مطمئن شوید که تاریخ تحقق و کارکردهای تعیین شده برای اهداف کوتاه مدت واقع بینانه باشند. اگر آنها در زمان تعیین شده موفق نشوند لازم است مدت زمان کلی مورد نیاز برای تحقق اهداف را افزایش دهید.

فاکتورهایی که ممکن است مانع از دستیابی فرد به هدف مورد نظرش شوند و نیز راهکارهای غلبه بر این موانع را مشخص کنید. این فاکتورها برای مثال ممکن است شامل تغییر در داروهای مصرفی، ملاقات های مکرر با پزشک یا بی علاقگی باشند. بنابراین اگر این فاکتورهای بازدارنده را مشخص کنید می توانید با پزشک فرد در مورد آثار داروها و تعیین اینکه آیا فرد می تواند داروها را پیش یا پس از برنامه تمرینی مصرف کند مشورت کنید افراد را تشویق کنید تا قرار ملاقاتشان باپزشک را در روزی یا زمانی از روزی تعیین کنند که با کلاس ها مصادف نشود. با خود رد نیز در مورد دلایل احتمالی کاهش علاقه صحبت کرده و راه حل هایی را پیشنهاد کنید

برنامه ریزی زمانی برای تمرینات ورزشی اشخاص مسن

یکی از روش های ایجاد انگیزه در سالمندان برای تداوم حضور در تمرینات، انتخاب زمانی مناسب برای انجام تمرینات با در نظر گرفتن شیوه های زندگی و برنامه های روزمره آنهاست. برخی از سالمندان صبح را بهترین زمان برای شرکت در تمرینات و حرکات ورزشی می دانند زیرا معتقدند در آن ساعت از روز مشغول کار دیگری نیستند. برخی دیگر عقیده دارند که بهترین زمان برای این فعالیت ها بعدازظهر یا عصر پس از صرف غذاست زیرا مفاصلشان به اندازه صبح خشک نیست. انتخاب زمان مناسب برای اجرای فعالیت بدنی در سالمندان مساله مهمی است تا جایی که آنها می توانند این فعالیت ها را به عنوان بخشی از برنامه های روزمره خود بکار برند.

برای سالمندانی که دارای مشکلاتی در راه رفتن بوده یا از ویلچر استفاده می کنند و مایل به شرکت در کلاس ها هستند زمانی را در نظر بگیرید تا به کمک بهیاران و پرستاران در کلاس ها حضور یابند. برای بهبود تعادل و تحرک چنین افرادی بهیار می تواند ویلچر آنها را هل دهد در حالی که آنها در کنار ویلچر پیاده روی می کنند.

رویکرد اجتماعی

سالمندان نیز همانند دیگر افراد اجتماع علاقه مند به تفریح و سرگرمی هستند. تهیه برنامه های تمرینی سرگرم کننده و موثر باعث ترغیب سالمندان برای حضور مداوم در کلاس ها خواهد شد. در شروع کلاس ها از آنها در مورد اتفاقاتی که در زندگیشان رخ داده پرس و جو کنید جویای احوال نوه هایشان شده یا از آنها سوال کنید که برای نهار چه غذایی دارند. به سالمندان به ویژه افراد تازه وارد اجازه دهید که درباره خود صحبت کنند. این عمل باعث می شود که افراد با یکدیگر آشنا شده و به شباهت ها و تفاوت های خود با دیگران پی ببرند. اهداف برنامه های تمرینی شما شامل بهبود قدرت، تعادل و دامنه حرکتی و در عین حال ایجاد رفاقت و ارتباط در میان شرکت کنندگان در کلاس می باشد. از این طریق آنها بالاخره خواهند توانست با فعالیت های گروهی تطبیق یافته و خارج از کلاس نیز وقتشان را با هم بگذرانند. در کلاس لطیفه تعریف کنید یا شاگردانتان را تشویق کنید تا لطیفه یا داستان تعریف نمایند. اگر فردی در آمدن به کلاس تاخیر می کند به آنها اصرار کنید تا با تعریف کردن لطیفه های زیاد، جو کلاس را لذت بخش تر کنند. هر چقدر افراد از کلاس بیشتر لذت ببرند احساس تعلقشان به گروه افزایش یافته و بیشتر تمایل خواهند داشت در کلاس ها حضور یابند. اکثر سالمندان افرادی اجتماعی و اهل معاشرت هستند. کلاستان را به محلی برای کسب تجارب اجتماعی مفید تبدیل کنید.

برای افزایش تعامل اجتماعی در میان شاگردانتان برای هر یک از آنها یک بار کمکی تعیین کنید و کارهایی را مشترکا به آنها بسپارید تا وادار به شرکت در کلاس ها شوند. روحیه کمک به یکدیگر را در میان شاگردانتان تقویت کنید. برای مثال  افراد متفاوتی را برای سرشماری، تحویل وسایل ورزشی یا خوشامدگویی به اعضای جدید تعیین کنید. این عمل نه تنها باعث تعامل اجتماعی می شود بلکه تشکیل گروه های موفق را نیز تضمین می کند. اگر یکی از افراد چند جلسه غیبت کرد یادداشت کوچکی با این عنوان برایش ارسال کنید: دلمان برات تنگ شده است.

یکی از بهترین روش ها برای تداوم حضور سالمندان در برنامه های تمرینی، اجرای تمرینات همراه با یار کمکی شان است. با ایجاد تالارهای گفتگو به منظور گپ های دوستانه در ساعات تمرین، سالمندان را تشویق کنید موفقیت های آنها را در گروه مورد تقدیر قرار دهید و پیشرفت هایشان را تبریک بگویید. از این طریق می توانید در ترغیب سایر افراد برای پیوستن به کلاس هایتان موفق شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *