هشدارهایی برای سه ماه اول بارداری

بارداری

اگر به حالت تهوع های صبحگاهی دچار می شوید. ویتامین های بارداری را بخورید تا بعدازظهر صبر کنید. سپس به تمرین کردن بپردازید. قبل از بلند شدن از رختخواب مقداری کلوچه بخورید و در طی روز وعده های غذایی را کوچک و متعدد کنید. sea band را معمولا در داروخانه ها می یابید که از طریق فشار بر نقاطی روی مچ دست به کاهش حالت تهوع کمک می کند. همچنین مدارکی وجود دارد که زنجبیل به رفع تهوع کمک می نماید. راهکارهای متفاوت را امتحان کنید تا ببینید چه روشی برای شما مناسب است.

خبر خوب این که حالت تهوع در دوران بارداری معمولا در هیجدهمین هفته بارداری از بین می رود. مطمئن باشید نوشیدن آب میوه شیرین همچون آب سیب، صبح هنگام پیش از انجام تمرین برای جلوگیری از کاهش قند خون که ممکن است ایجاد خستگی، گیجی و حالت تهوع کند مفید است. از تمریناتی که احتیاج دارد به پشت دراز بکشید چنانچه حدودا ۲ ساعت پیش از تمرین غذا خورده اید دوری کنید. آیا اخطار مادرتان را برای شنا نکردن پس از خوردن غذا به یاد دارید؟ وقتی تمرین می کنید جریان خون را از ارگان های داخلی بدن به سمت پایین در دستگاه هاضمه کمک می کند. تمرین کردن در حالت خوابیده به پشت بعد از صرف غذا سبب حرکت غذا به سمت پشت شده و نه تنها سبب ایجاد اختلالات معدی می گردد بلکه احساس سوزشی را هم در کنار قلب سبب می شود. مقداری آب سرد قبل در طی و پس از تمرین بنوشید. خوردن آبی که سرد نیست معده را بی حس و کرخت خواهد کرد. بستنی یا هر چیز سرد دیگری را به عنوان خوراکی مختصر بخورید.

در ماه های اولیه بارداری بدن به استراحت بیشتری برای سازگاری با تغییرات دوران بارداری نیاز دارد. به بدن توجه کنید و زمانی که خسته اید استراحت کنید گهگاه در طی روز با قرار دادن سر روی میز به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه تلاش کنید بخوابید.

ممکن است در اوایل بارداری و در ماه های پایانی احساس کنید انرژی کاهش یافته است. تمرینات را در چندین مرحله کوتاه در روز به جای تمرین در یک بلوک زمانی طولانی انجام دهید. این به ذخیره انرژی و همچنین ایجاد استقامت در بدن کمک خواهد کرد.

بدن دائما در سوخت و ساز است. در واقع مواد مورد نیاز بدن را می خورید و کالری تولید می کنید (خواهید خورد و دوباره بدن پر انرژی خواهد شد) مصرف ۶ وعده کوچک غذا در طی روز قند خون را در سطح بالایی نگه می دارد. آب بنوشید تا بدن دچار کم آبی نشود کاهش قند خون همانند دهیدراسیون سبب خستگی می گردد.

زمانی که قند ساده می خورید بدن برای تولید انسولین بیشتر تحریک می شود تا به متابولیسم قند برای تولید انرژی در سلول ها کمک کند. معمولا قند خون سریع بالا رفته و سریع افت می کند.

زمانی که قند خون می افتد احساس خستگی می کنید. روش خنثی سازی این چرخه، خوردن ترکیبات قندی است که بیشتر در میوه ها و کربوهیدرات هایی با سطح فیبر بالا همچون آرد گندم و حبوبات یافت می شود. خوردن پروتئین همراه با کربوهیدرات جذب قند را در بدن به تاخیر انداخته و تمایل به افزایش و افت شدید قند خون کاهش می یابد. بنابراین پروتئین بیشتر و کربوهیدرات های ساده کمتری بخورید. خستگی ناشی از آنمی در دوران بارداری متداول است. غذاهایی با سطح آهن بالا همچون اسفناج، کشمش و جگر آهن بدن را بالا برده و به جلوگیری از کمبود آهن بدن کمک می کند. مکمل های آهن نیز ممکن است مورد نیاز باشد این مسئله را با پزشک تان در میان بگذارید.

چربی نیز بخورید. مانند پروتوین و ترکیبات کربوهیدرات چربی نیز به تنظیم قند خون کمک می کند. همچنین چربی برای جذب ویتامین های محلول در چربی همچون E , D , A اهمیت دارد. اکثر چربی های مفید در روغن های گیاهی همچون روغن زیتون یافت می شوند.

از مواد حاوی کافئین دوری کنید کافئین به طور موقتی سطح انرژی را افزایش می دهد سپس کاهش یافته و احساس خستگی می کنید. همچنین باعث دهیدریشن (کم آبی) در شما می شود که سبب خستگی بیشتر می گردد. برچسب روی شیشه های نوشیدنی را خوانده و میزان کافئین آن را چک کنید ممکن است از میزان کافئین مواد تعجب کنید. کافئین در قهوه، چای، لیموناد و شکلات نیز وجود دارد.

زمانی که چرخه جریان خون به ویژه در دوران بارداری کند می شود احساس بی حالی می کنید. انجام تمرینات در آب و یوگا به بهبود گردش خون و ذخیره سازی انرژی در بدن کمک می نماید. از نشستن های طولانی مدت دوری کنید.

گهگاه انتظاری بیش از انتظار دیگران از خودمان داریم. سطح اضطراب و نگرانی به طور مستقیم به توده لباس های شستنی، جمع شده ای بستگی دارد که کارهای پایان هفته را تشکیل می دهد. کارهای خانه را به جای این که در یک روز انجام دهید در کل هفته تقسیم نمایید. به طور مثال لباس ها را روز دوشنبه بشویید خرید را روز سه شنبه انجام دهید خانه را پنجشنبه ها جاروب کنید و همین طور بقیه کارها. از اعضای خانواده بخواهید در کارها کمک تان کنند. به یاد داشته باشید با تغییر لباس زیر قبل از اینکه کاملا فروسده شود فاجعه ای رخ نمی دهد.

خستگی و تهوع در سه ماه اول بارداری به طور معمول وجود دارد به هر حال اگر میزان حالت تهوع تان زیاد است و یا در طی روز مجبور به انجام کارهای دشوار هستید با پزشک معالجتان برای ارائه پیشنهادات یا معالجاتی که به شما در گذراندن این مرحله کمک می کند مشورت کنید. راه حل هر عمل ناخوشایند به فعلیت در آوردن غیر مدام آن عمل است. در هنگام حالت تهوع و خستگی این جملات را با خود تکرار کنید. این مرحله هم می گذرد این هم خواهد گذشت.

دقت کنید. خبر خوب این که در دومین دوره سه ماهه بارداری اشتها و همچنین انرژی به علت سازگاری هورمون های بارداری با بدن افزایش می یابد. در مورد احساسات و حالات تان با همسرتان گفتگو کنید. با این وجود در اوایل دوره بارداری اجتناب از مسایل جنسی از جانب شما غیر عادی نیست. به همسرتان اطمینان دهید که معمولا در سه ماهه دوم تمایل به این مسایل باز می گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud