رپورتاژ آگهی چیست؟ اصول نوشتن رپورتاژ

رپرتاژ آگهی چیست?

رپرتاژ آگهی چیست

رپورتاژ آگهی می بایست در سایت های خاص و معتبر انتشار پیدا کند
رپرتاژ آگهی (Advertorial) به شکلی از آگهی گفته می‌شود که در قالب گزارش ارائه شود. یعنی، مخاطبان رسانه‌ای تصور کنند که یک گزارش بی طرفه به آن‌ها ارائه می‌شود، در حالی که آنچه آن‌ها می‌بینند، می‌شنوند و می‌خوانند، در واقع تلاشی سازمان یافته برای تقویت جنبه‌های ذهنی یک محصول یا خدمت در ذهن آن‌ها است.

امروزه و در عصر تکنولژی هر روز با روش های جدیدی برای تبلیغات و معرفی کسب و کارها روبرو هستیم. مخصوصا در دنیای اینترنت و فضاهای مجازی، وب مستران و مدیران سایت ها هر روزه به دنبال تبلیغات ، معرفی و بهینه سازی و بهبود رتبه سایت خود در موتورهای جستجو گر هستند.

اینجاست که سئو و بهینه سازی سایت ها اهمیت ویژه خود را نشان می دهد. جالب است که بدانید سئو کاران و متخصصان بهینه سازی سایت ها، رپورتاژ آگهی را از بهترین و ارزشمندترین روش ها برای رسیدن سایت ها به رتبه اول گوگل بیان میکنند.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی (advertorial) از ترکیب دو کلمه تبلیغ (advertisement) و سرمقاله (editorial) ایجاد شده است. از آنجایی که امروزه خوانندگان از فاصله دور، تبلیغاتی‌بودن یک محتوا را متوجه می‌شوند و از خواندن آن صرف‌نظر می‌کنند، رپورتاژ آگهی می‌تواند بسیار سودمند باشد. رپورتاژ آگهی متن یا مقاله‌ای است که به شما فرصتی می‌دهد تا با کاربر صحبت کنید، اطلاعاتی در اختیارش قرار دهید و او را با برند خود درگیر نمایید.

رپورتاژ آگهی در واقع صورتی از یک بک لینک است که تنها به لینک های متن محتوای آن محدود نشده و به همراه یک محتوای بهینه سازی شده تبلیغاتی، در وب سایتی که اعتبار بالاتری نسبت به شما دارد، در قبال هزینه ای، منتشر می شود. رپورتاژ آگهی می بایست در سایت های خاص و معتبر انتشار پیدا کند.

بنیاد و اساس رپورتاژ آگهی بر این است که هیچ گاه شبیه یک تبلیغ نباشد

انواع رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی‌­ها را می‌­توان در سه گروه زیر دسته ­بندی کرد:

• رپورتاژ آگهی تلویزیونی

• رپورتاژ آگهی تصویری ( Image advertorials )

• رپورتاژ ژورنالیستی

قواعد نوشتن رپورتاژ آگهی :

شناخت مخاطب هدف :

شناخت مخاطب هدف اولین گام برای آماده کردن یک محتوای رپرتاژ آگهی حرفه ای است.

مخاطب هدف به افرادی گفته می شود که به کسب و کار شما علاقه مند هستند و احتمال بیشتری وجود دارد که از خدمات و یا محصولات شما استفاده کنند. شما باید با شناسایی دقیق نیازها، اهداف و علاقه مندی های مخاطب هدف خود برای آن ها تولید محتوا کنید.

در عرصه تبلیغات و بازاریابی شناخت مخاطب هدف یکی از مهمترین اقدامات در زمینه افزایش اثربخشی تبلیغ است.

تیتر جذاب برای رپورتاژ :

وقتی رپورتاژ شما در یک روزنامه، مجله، سایت یا … منتشر می‌شود، در کنار تعداد زیادی از محتواهای درجه یک و با ارزش قرار می‌گیرد. این که زمان و انرژی خواننده محدود است و برای اینکه حاضر باشد وقت خود را صرف خواندن این رپورتاژ کند، باید توجهش جلب شود. به همین دلیل عنوان رپورتاژ باید جذاب باشد تا مانند یک قلاب خواننده را صید کند.

درست مثل هر استراتژی فروش خوب دیگر، عنوان رپورتاژ شما باید با تحریک احساسات، کنجکاوی خواننده برای دانستن بیشتر را برانگیزد. برای نوشتن عنوان برای رپورتاژ زمان بگذارید.

لید :

پس از عنوان رپورتاژ، لید خبر مهمترین بخش خواهد بود. لید باید بتواند خوانندگانی که وارد  شده‌اند را برای ادامه‌ی خواندن مجاب کند. لید بخش خلاصه یا همان چکیده‌ی خبر است. در لید باید بتوانیم اصل مطلب را به خواننده منتقل کنیم.

محتوای لذت‌بخش و جالب:

بنیاد و اساس رپورتاژ آگهی بر این است که هیچ گاه شبیه یک تبلیغ نباشد. فقط افراد مشغول در کار تبلیغات هستند که آگهی‌های تجاری را دوست دارند. اگر محتوای شما شبیه به یک آگهی تبلیغاتی به نظر می‌رسد، آن را دور بیاندازید.

از زبان ساده و محاوره‌ ای استفاده کنید و از کاربرد جملات و پاراگراف‌ های طولانی بپرهیزید. از تیترهای جذاب استفاده کنید و مطمئن شوید برای هر عکس توضیحاتی نوشته‌ اید. حتّی افرادی کـه مقالات را نمیخوانند، سرتیترها و توضیحات عکس‌ ها را مطالعه می کنند.

متن ریپورتاژ نشان ندهد که یک تبلیغ است، انگار در حال اطلاع رسانی مطلبی هستید. لینک ها در محتوای رپورتاژ بر کلمه کلیدی خاصی تمرکز داشته باشد. اصول سئو در متن رپورتاژ رعایت شود.

متن خود  را بخش بندی کنید :

با قرار دادن سرتیتر های مشخص و جذاب به مخاطبین خود تمرکز دهید. با بخش بندی کردن متن رپورتاژ خود، خوانایی نوشته را بالا ببرید. در هنگام بخش بندی، به این نکته توجه کنید که سر تیتر های هر بخش از رپورتاژ شما به قسمت های اصلی متن تکیه کرده باشند و به کاربر این امکان را بدهند که با یک جا به جایی ساده در طول متن در چند ثانیه یک دید کلی از متن شما کسب کنند.

مشخص کردن کلمات کلیدی هدف :

کلمات کلیدی و صفحاتی از وب سایت خود که قصد لینک دادن به آن ها را داربد مشخص کنید. برای سئو سایت خود قطعا کلمات کلیدی زیادی در نظر گرفته اید که برای نوشتن هر رپورتاژ باید مشخص کنید هدف شما کدام کلمات و کدام صفحات هستند.

با مخاطب صادق باشید :

تا به‌حال به این فکر کرده‌اید چه چیزی باعث می‌شود از خواندن یک متن منصرف شوید؟ برای ما جواب این سوال در دو چیز خلاصه می‌شود: عدم صداقت و عدم تخصص.

یعنی اگر احساس کنیم که نویسنده با ما صادق نیست، دیگر حاضر نیستیم متن را ادامه بدهیم. توجه داشته باشید که نقطه مقابل صداقت فقط دروغ نیست؛ بلکه تظاهر کردن هم بخشی از مشکل است.

انتشار رپورتاژ آگهی شانس دیده شدن برند و محصولات شما را چندین برابر می‌کند

 

ویژگی سایت های مناسب برای انتشار رپورتاژ آگهی :

هدف گرفتن رپورتاژ آگهی در اصل گرفتن بک لینک می باشد. برای انتخاب سایت مبداء به لینک دهنده در رپرتاژ آگهی ،خصوصیات زیر را در نظر بگیرید.

• محلی بودن سایت

• اسپم نبودن سایت

• داشتن آتوریتی بالا (منظور از آتوریتی این است که هر صفحه شما در اینترنت چقدر محبوبیت دارد؟! این محبوبیت اغلب از نظر محتوا، بازدید کاربران و تعداد انتشار صفحه مشخص می گردد)

• رتبه الکسا: هر چه بالاتر باشد امکان بازدید مستقیم از سایت شما بیشتر خواهد شد.

• سن دامنه: که هر چه بیشتر باشد بهتر است.

• ارتباط موضوعی با سایت شما

مزایای رپورتاژ آگهی :

• عمده‌­ترین مزیت استفاده از رپورتاژ آگهی­‌هـا عمدتا، اهداف سئو و التیام رتبه مطالب سایت در نتایج جست و جو اسـت. در واقع رپورتاژ آگهی یکی از حرفه ای ترین و ویژه ترین شیوه های تبلیغاتی به شمار می آید که به صورت مقاله یا یک متن به منظور معرفی یا برندسازی یا فروش کالاها در رسانه های مختلف منتشر می شود.

• رپورتاژ ، مزایای زیادی برای صاحبان نشریات مختلف به همراه دارد. از جمله این مزیت ها، می توان به هزینه های تبلیغاتی اشاره کرد که به نشریات پرداخت می شود و می توانند از آن برای توسعه محتوا و افزایش درآمد استفاده کنند.

• بدون اینکه به صورت یک خبر منتشر شود دارای بیشترین اثرگذاری بر روی مخاطبان می باشد و از طرفی منجر به اعتماد بیشتر مخاطبان می شود.

• معرفی محصولات، خدمات و سایت های تبلیغ دهنده به صورت کامل

از طریق مصاحبه یا معرفی خدمات در قالب گزارش آگهی به معرفی مدیران برندها می پردازد.

• انتشار رپورتاژ آگهی شانس دیده شدن برند و محصولات شما را چندین برابر می‌کند و یکی از کارکردهای اصلی رپورتاژ برندسازی و آگاهی از برند است.

• همه کسب و کارها، چه کوچک و چه بزرگ می‌توانند با اهداف مختلف از این روش استفاده کنند. فرقی نمی‌کند کسب و کار شما کوچک با بزرگ باشد، مهم این است که با انتشار یک رپورتاژ آگهی قدرتمند می‌توانید حرف خود را به گوش مخاطبان زیادی برسانید.

• رپورتاژ آگهی نسبت به برخی از روش‌های دیگر هزینه مناسب‌تری دارد. شما با یک هزینه معقول می‌توانید پیام خود را به گوش مخاطبان هدف‌تان برسانید، نرخ تبدیل و وضعیت سئوی سایت را بهبود بخشید.

• انتشار رپورتاژ آگهی یکی از بهترین موثرترین روش‌ها در جریان گرفتن بک لینک و بهبود سئوی سایت است. علت اصلی این مسئله اینجاست که وقتی رپورتاژ خود را در یک سایت پرمخاطب منتشر می‌کنید و روی کلمات کلیدی موردنظرتان لینک می‌دهید، می‌توانید از یک سایت معتبر لینک فالو (Follow) داشته باشید. ضمن اینکه متن رپورتاژ شما در نتایج گوگل رتبه خوبی خواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *